dilluns, 13 d’abril del 2015

EL REPTE DE L'ONA - Claudia Vallejo Moya

Context de l'activitat
Aquesta lectura ha estat escollida per treballar a l'escola C.I.P. Joan Perich Valls de Sant Joan Despí. És una escola pública del poble que només ofereix les etapes d’ Educació Infantil i Primària d’una sola línia.

La lectura i les activitats respectives d'aquest conte es treballaran al primer curs del cicle inicial. És un grup d'alumnes heterogeni a nivell d'aprenentatge tot i que hem observat que cal potenciar la lectura. A més, a partir d'aquesta activitat, es pretén que posin en pràctica els hàbits saludables.

Finalment, per promoure els bons hàbits per dur a terme una vida saludable, partirem del llibre El repte de l'Ona. Desprès de la seva lectura es realitzaran diverses sessions per posar en pràctica tots aquells hàbits que la girafa Ona mostra en el conte.




Argument del conte
L'Ona és una girafa sedimentaria que viu al Parc de Collserola i té dos bons amics que són en Roc i la Mercè. L’Ona té un gran problema i es que no pot ser que es passi tot el dia tancada a casa mirant la televisió i menjant malament i entre hores i els seus amics estan disposats ajudar-la. La girafa Ona ha de canviar els seus hàbits per dur a terme una vida saludable fent esports i menjant bé.

Objectius
       Desenvolupar la competència en llengua catalana.
       Treballar la comprensió lectora.
       Aprendre la importància dels hàbits saludables.
       Adquirir els costums per portar una vida saludable.
       Canviar els mals hàbits i aplicar-ne de bons.
       Dur a terme un bona alimentació.
       Practicar esports.
     Manifestar una actitud receptiva, interessada en la pròpia capacitat d’aprenentatge i d'ús de les llengües.
      Gaudir, aprendre a aprendre i fer créixer el coneixement.

Continguts
DIMENSIÓ COMUNICATIVA
Parlar i escoltar:
       Respectar les normes que regeix la interacció (respectar els torns de paraula, escoltar i respectar als altres, etc.).
   Participar en els debats e interaccions amb la classe i el professor o professora en qualsevol situació comunicativa.
       Implicació per expressar-se correctament i ser entès per els receptors.
Escoltar i comprendre:
       Entendre la informació en missatge oral del mestre o d'altres companys.
       Respectar els torns de paraules i opinions dels altres.
       Llegir i entendre el que llegeix.
       Utilitzar diferents estratègies per afavorir la comprensió.
       Assimilar aquells conceptes bàsics per entendre el conte.
Escriure:
       Aplicar la ortografia que s'ha treballat a l'aula.
       Bona presentació del treballs.

DIMENSIÓ LITERÀRIA
       Comprensió de qualsevol lectura adequada a l’edat.
       Participació en les activitats proposades per fomentar el gust per la lectura.
       Comprensió del conte del Repte de l'Ona.
       Entendre la importància dels bons hàbits.
       Una bona expressió oral en entonació, to, volum, etc.

Metodologia i temporització
En aquesta activitat proposada per als alumnes de primer de Primària, farem diferents tasques relacionades amb la lectura del conte El repte de l'Ona. La temàtica estarà relacionada amb els bons hàbits per portar una vida saludable. A partir d'aquest conte, es realitzaran diferents activitats amb aquesta temàtica posant en pràctica els bons hàbits que fa la girafa Ona i d'altres també molt importants. En el cas que no hi hagin modificacions en la planificació inicial, la programació s'allargarà durant 4 sessions.

En la primera sessió farem la lectura del conte i durant la lectura analitzarem tot allò que fa l’Ona i ho anotarem a la pissarra. Desprès aclarirem conceptes com hàbits, vida saludable, salut, costum, etc., i altres dubtes que sorgeixin entre els alumnes per tal de poder realitzar tota la tasca planificada. Un cop haguem acabat la lectura, entre tots, realitzarem un mural on separarem aquells bons i mals hàbits de manera ben diferenciada. En tota aquesta sessió la professora promourà el debat per aclarir conceptes.

En la darrera sessió, els alumnes ja tindran clars tots els conceptes que s’hauran aclarit durant la primera sessió. Així doncs, en aquesta treballarem els hàbits de manera global, però emfatitzant, sobretot, la higiene. Posarem en pràctica la higiene bucal perquè cada alumne haurà de rentar-se els dents abans d'entrar a primera hora de la tarda a l'aula responsabilitzant-se del seu raspall i la seva pasta de dents. Cada alumne haurà de plegar del patí 5 minuts abans per fer la neteja i no endarrerir la classe. Perquè els nens i nenes entenguin la importància de la higiene es parlarà de les malalties infeccioses causades per la mala higiene. També entrarem abans al menjador perquè tots es rentin les mans abans de menjar. Aquesta sessió consistirà en una redistribució horària aplicant acates d'higiene al horari.


Seguidament, en la sessió següent farem un anàlisi de com s'ha de menjar per portar una alimentació saludable i evitar malalties. Analitzarem els àpats que es fan a l'escola, quins són els menjars i quantitats que es donen a l'escola, també aconsellarem el que s'hauria de menjar en els àpats que no es fan a l'escola. Farem algun experiment amb alguns menjars.  A més, retallarem una guia d'àpats que adjunta el conte amb els àpats correctes perquè cadascú se'l pengi a la nevera de casa. En conclusió, serà una sessió dedicada a l'alimentació i a la prevenció de malalties culinàries.

En la quarta i última sessió parlarem de la salut física i la importància de les revisions mediques a partir de l'anàlisi de tots els esports que realitza la girafa Ona al conte i la visita al metge del personatge. Farem una jornada esportiva on tots els alumnes experimentin amb els esport , i així potenciar la seva pràctica. Per altre banda, farem una reflexió final donant un pes important a les revisions mèdiques.

Criteris d'avaluació
Per avaluar l'activitat es seguiran aquests ítems per valorar el procés dels alumnes i els coneixements adquirits com també la participació i la dedicació que han tingut en el treball pràctic.
       Participar adequadament en interaccions a classe amb les nenes i nens i la mestra en diferents situacions comunicatives.
       Respectar les normes d'interacció oral i no oral, mostrar interès i respectar els torns de paraula.
   Es valorarà l'actitud i l'atenció implicada pels alumnes en la lectura del conte i les activitats proposades.
       Relacionar els bons hàbits treballats a classe fora de l'àmbit escolar.
       Interès per aprendre.
       Bona actitud en les activitats dins i fora de l'aula.
       Col·laborar amb els companys.
       Aplicar a la rutina els bons hàbits. 

2 comentaris:

  1. Hola Claudia!
    M’ha agradat molt el conte que has escollit! És una bona manera per promoure els bons hàbits, tant alimentaris com d’higiene. És molt important que es tractin aquests temes a l’escola perquè els nens han de tenir una vida saludable. A més a més, a l’Ona la volen ajudar els seus amics, així que també es treballa el valor de l’amistat. Per una altra banda, penso que la explicació dels conceptes difícils com “ hàbits, costum, etc” s’hauria de fer abans de llegir el conte. M’han semblat molt bones les activitats que has proposat i crec que de debò serviran als alumnes per a adquirir bons hàbits.

    Bona feina!

    Anna Sánchez Prades

    ResponElimina
  2. Hola Caludia,
    Crec que has trobat una bona manera d’introduir el hàbits saludables d’una manera molt original i creativa en què els nens puguin prestar més atenció a aquests temes.
    Atentament,
    Rebeca Romero Peinado.

    ResponElimina