dilluns, 13 d’abril del 2015

ELS QUATRE VIATGERS A L'AQUARI - Sara Reyes

Breu explicació del context on es durà a terme l’activitat

Aquesta activitat es realitzarà durant l’època de Sant Jordi amb els nens i nenes de segon de primària. Es farà des de l’àrea de la llengua catalana. L’objectiu d’aquesta activitat és fomentar l’interès per la lectura i treballar la comprensió dels textos i el terme de la “diversitat”.
El conte que s’utilitzarà és “Els quatre viatgers a l’aquari”. S’ha escollit aquest llibre per tres motius: en dues setmanes el cicle inicial marxarà a conèixer l’aquari de Barcelona, i en l’escola sempre relacionem el món real amb els conceptes que treballem a classe; és un llibre on es treballa la diversitat, la integració i la multiculturalitat, que com ja he dit anteriorment és un dels aspectes que volem treballar; i el llibre presenta un llenguatge adequat i fàcil d’entendre pels alumnes.
Per últim, la lectura es farà a la classe corresponent, el dia de Sant Jordi i  a la setmana següent es realitzarà un mural conjuntament amb tota la classe amb la temàtica de la diversitat.

Breu explicació de l’argument del conte

El Deneke és d'Etiòpia, la Lin Ying de la Xina, el Yuri de Rússia i la Sita a l'Índia. Tots quatre han aconseguit tenir pares. Els quatre anaven a la mateixa escola, que estava situada a una ciutat al costat del mar. Cap dels nens havia vist el mar i la mestra decideix portar a la classe de visita a l'aquari, on els nens i nenes de la classe descobreixen que el món del fons del mar s'assembla molt al món de fora del mar. Hi ha peixos que viuen a aigües calentes i peixos que viuen a aigües fredes. Hi ha peixos que viuen a aigües salades i peixos que viuen a aigües dolces, com hi ha persones que viuen al camp i persones que viuen a les ciutats...
En aquest llibre l'Asha Miró, l’autora, aprofita una visita a l'aquari per explicar als nens i nenes la diversitat de cultures al món i fomentar els valors de la convivència i la tolerància.


Objectius
  • Desenvolupar la competència en la llengua catalana com a vehicle de comunicació de parla, per a la construcció dels coneixements, per al desenvolupament personal i l’expressió.
  • Valorar la realitat multilingüe i multicultural de la nostra societat com a font de riquesa personal i col·lectiva.
  • Comprendre textos escrits que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.
  • Manifestar una actitud receptiva, interessada i de confiança en la pròpia capacitat d’aprenentatge i d’ús de les llengües.
  • Interès i respecte per les intervencions dels altres.
  • Utilitzar la lectura com a font de plaer i enriquiment personal.
  • Expressió de l’opinió personal d’una lectura.
  • Participació activa en interaccions amb el grup.
  • Desenvolupar la competència comunicativa oral en la llengua catalana per comunicar-se amb els altres.
  • Portar a terme un procés reflexiu sobre el terme de la diversitat.
  • Fomentar la creativitat.
  • Entonar bé els diàlegs del conte.

Co
ntinguts
  • Interès per expressar-se oralment amb bona entonació i pronunciació.
  • Participació activa en les activitats.
  • Interès i curiositat per mirar o llegir contes.
  • Desenvolupar la competència comunicativa oral en la llengua catalana per comunicar-se amb els altres, per aprendre, per expressar les opinions i concepcions personals, apropiar-se i transmetre les riqueses culturals i satisfer les necessitats individuals i socials.
  • Reflexionar i parlar sobre la multiculturalitat, integració i diversitat.
  • Participació activa en interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula, tant les referides a gestió, organització, discussió dels problemes que sorgeixen en el dia a dia, explicació de vivències personals, com les derivades de situacions d’ensenyament aprenentatge, amb respecte per les normes que regeixen la interacció oral (torns de paraula, to de veu, ritme).
  • Compendre el conte.
  • Respectar torns de paraula i opinions.
  • Estar atents a les intervencions dels companys.
  • Elaboració d'un mural per recollir les opinions dels alumnes.
  • Implicació per expressar-se amb claredat.

Metodologia i temporització

Activitats prèvies a la lectura del conte

Abans de començar a treballar el conte “Els quatre viatgers a l’aquari”, realitzarem una activitat diferent d’una hora de durada. Aquesta feina es farà el 22 d’abril i consistirà en el següent: es faran 6 grups de 5 persones (són 30 alumnes); cada grup tindrà diverses imatges sobre la història de Sant Jordi; en petits grups hauran d’ordenar les imatges i explicar entre tots ells com era la llegenda. Això servirà per poder recordar entre tots el que se celebrarà l’endemà; per últim, cada grup tindrà un membre que tingui el rol de portador, és a dir, quan sigui el torn del grup haurà de comunicar a tota la classe el que han parlat sobre aquella imatge. S’aniran projectant a la pissarra les fotos en ordre sobre la llegenda. Així finalment, tota la classe faran un recordatori d’ella.


Activitats durant l’explicació del conte

El dia 23 d’abril, per celebrar Sant Jordi, el grup de segon de primària, realitzarà una activitat que durarà 2 sessions, cadascuna de 45 minuts. Es faran 2 grups de 15, ja que el llibre té 15 pàgines i cadascú llegirà una de forma individual durant 7 minuts, per tal que tingui temps de llegir el seu trosset 2 cops, com a mínim. Un cop finalitzada la lectura, de forma ordenada, cada alumne es posarà amb la seva parella, és a dir, amb el company que té la mateixa part. A continuació, els alumnes de forma ordenada, explicaran la seva part en parelles davant de tota la classe, fins finalment, completar la història sencera.  
Després es farà un descans de 20 minuts, i es començarà la segona sessió. En aquesta, en projectarà a la pissarra les pàgines del llibre. Les parelles que ja estaven fetes hauran de llegir en veu alta les seves parts, per tant, es repartirà en dos cada text, en el cas dels diàlegs, cadascun farà una part. Un cop llegit el conte sencer, veuran si els seus companys han explicat bé el conté o no, i a més, opinaran si els hi ha agradat.
Per últim, la professora, llegirà en veu alta la reflexió que fa el llibre sobre la diversitat. Tots els alumnes hauran de participar donant la seva opinió o visió sobre el tema. A més, explicarà l’activitat que es faran el 27, 28 i 29 d’abril.

Activitats posteriors a l’explicació del conte

Un cop treballat el conte, els alumnes realitzaran en 3 sessions (dies 27, 28 i 29 d’abril) un mural on treballin la diversitat. Aquestes activitats duraran mitja hora i consisteix en que cada membre de la classe aporti una frase, un dibuix... al mural. Amb això es treballarà el concepte, i a més a més, el mural s’aprofitarà per decorar l’escola.
Finalment, el 6 de maig, aquest curs anirà a visitar l’aquàrium de Barcelona com el Deneke, la Lin Ying, el Yuri i la Sita, ja que sempre porten un fil conductor la realitat amb el que treballen a classe.

Criteris d’avaluació

Es portaran a terme dues avaluacions, una per part dels alumnes i una altra per part de la professora.
Per una banda, els alumnes ompliran una fitxa on indicaran de l’1 al 10 com els ha agradat l’activitat. A més, en una graella especificaran què els ha agradat i què millorarien de la tasca.

Per una altra banda, el docent observarà l’actitud i l’interès mostrat pels alumnes, la comprensió que tenen amb els textos, l’expressió oral i entonació i el grau de participació dels alumnes.

4 comentaris:

  1. Hola Sara,

    Primer de tot dir-te que trobo molt interessant el llibre i les activitats. Crec que les activitats que has elaborat per realitzar abans de la lectura, fer un repàs de la llegenda de Sant Jordi; les posteriors, sobre el conte i, finalment, el mural, són molt originals i dinàmiques. La forma amb la qual treballes la lectura permet que els alumnes no s'avorreixin, que estiguin atents i participin.

    Trobo que és un conte molt encertat, ja que no n'és un de tradicional i tracta un tema molt actual. A més a més, m'agrada que els alumnes hagin d'elaborar un mural on es treballi la diversitat, que després s'exposarà a l'escola.


    Bona feina, companya!

    Ester Vico

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies pel teu comentari Ester. M'ha alegrat molt llegir-ho perquè vaig dubtar molt sobre quines activitats fer, però crec que vaig escollir bé :)

      Elimina
  2. Hola Sara,

    Trobo molt interessant el teu treball. Com ha dit la Ester, les activitats són molt dinàmiques, originals i correctes per treballar els objectius que vols assolir amb aquestes. M'agradaria destacar la teva metodologia i temporització ja que realitzes activitats prèvies a la lectura, durant la lectura i posteriors a la lectura. A més, has agafat un conte que tindrà a veure amb la sortida que realitzareu fora del centre a l'Aquarium, que els hi donarà exemples de valors com la diversitat i la multiculturalitat que potser algun dia troben a la seva aula.

    Molt bon treball Sara !

    Rubén González Sánchez

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies Rubén per un missatge tan positiu, m'ha alegrat llegir-lo :)!

      Elimina