dijous, 16 d’abril del 2015

L' elefant Elmer

DANIEL MATALLÍN BAENA

ARGUMENT

Elmer és un elefant especial, diferent, perquè no és gris com la resta dels components del seu grup. La seva pell és de molts colors: groc, ataronjat, vermell, rosa, morat, blau, verd, negre i blanc. Tot i això, és molt divertit. Els seus companys riuen amb ell, però Elmer pensa s’estan rient d'ell per ser diferent. És per això pel que decideix marxar lluny del grup. Quan aconsegueix tenir el color gris, després de fregar-se amb els fruits d'un arbre d'aquest color, decideix tornar. En arribar, comprova que el grup està més seriós i avorrit que mai. Ell aconsegueix fer-los riure de nou, alhora que l'aigua de la pluja fa que Elmer mostri els seus antics i veritables colors. A partir d’ara, el grup celebrarà un dia de festa a l'any dedicat a ell, en el qual tots els elefants es disfressaran de colors i l’Elmer ho farà de color elefant.





CONTEXT

Les activitats es duran a terme durant una sessió de dues hores: la primera hora serà de la classe de Llengua Catalana i Literatura i, la segona, serà la classe de Tutoria per tal que la tutora pugui ajudar a la professora de Llengua a desenvolupar les activitats. Les tasques estan adreçades als alumnes de 1r de primària i es faran a la seva aula.

OBJECTIUS

Del currículum:
  • Desenvolupar la competència comunicativa oral i escrita.
  • Desenvolupar la competència en la llengua catalana com a vehicle de comunicació parlada o escrita, per a la construcció dels coneixements, per al desenvolupament personal i l’expressió, i per a la seva participació en les creacions culturals.
  • Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.
  • Comprendre textos audiovisuals (publicitat, pel·lícules, informatius), dels mitjans de comunicació o de les tecnologies de la informació i la comunicació, i fer-ne una lectura crítica i creativa.
  • Utilitzar les llengües eficaçment en l’activitat escolar, tant per buscar, recollir i processar informació, com per escriure textos vinculats a les diferents àrees del currículum.
  • Produir textos de diferent tipologia i amb diferents suports, relacionats amb el context social i cultural, amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, adequada a l’edat.
  • Manifestar una actitud receptiva, interessada i de confiança en la pròpia capacitat d’aprenentatge i d’ús de les llengües.
Propis:
  • Participar activament en les activitats proposades a classe.
  • Promoure l’ús de la llengua oral i escrita.
  • Mostrar atenció alhora de veure el vídeo.
  • Interioritzar amb els sentiments viscuts per Elmer.
  • Contestar les preguntes proposades de manera personal.
  • Escoltar l’opinió dels companys sobre Elmer.
  • Escriure una breu narració sobre les diferències amb els companys de classe.
  • Pintar un dibuix d’Elmer basat en el que han après amb el llibre.

CONTINGUTS

DIMENSIÓ COMUNICATIVA

Parlar i conversar
  
-Participació activa en interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula, tant les referides a gestió, organització, discussió dels problemes que sorgeixen en el dia a dia, explicació de vivències personals, com les derivades de situacions d’ensenyament-aprenentatge, amb respecte per les normes que regeixen la interacció oral (torns de paraula, to de veu, ritme).

-Producció de textos orals memoritzats (cançons, poemes, dramatitzacions) i de producció pròpia (exposicions, explicacions) adaptant l’entonació, el to de veu o el gest a la situació comunicativa i amb la utilització de la comunicació audiovisual sempre que l’activitat ho requereixi.

-Interès per expressar-se oralment amb bona entonació i pronunciació.

Escoltar i comprendre

-Comprensió de tot tipus de missatges orals en diferents contextos i en qualsevol dels escenaris possibles: activitats d’aula, situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea i en la vida quotidiana.

-Comprensió de textos orals de diferents tipus, formats i mitjans, per obtenir
informació i per aprendre.
-Interès i respecte per les intervencions dels altres

Llegir i comprendre

-Comprensió de les informacions més habituals de classe, de la vida quotidiana i dels textos vinculats a continguts curriculars en qualsevol dels formats possibles i de forma conjunta a partir del text, imatges o esquemes.

-Utilització d’estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, identificació de mots, inferències, relació entre fragments, capacitat d’autocorrecció a partir del sentit global, identificació dels signes de tot tipus que formen part del text).

-Interès pels textos escrits i audiovisuals com a font d’informació i d’aprenentatge i com a mitjà de comunicació.

-Participació en activitats de lectura col·lectiva.

Escriure

-Aplicació d’un procés reflexiu en l’escriptura de textos: pensar, escriure irevisar.

DIMENSIÓ LITERÀRIA
-Interès i participació activa en les activitats orientades al foment del gust per la lectura: lectura guiada; ús de l’audició, lectura i memorització de textos, poemes, cançons, refranys, dites; ús de la biblioteca d’aula i d’escola i revistes escolars; ús de gravacions i de mitjans audiovisuals, dramatitzacions, entre altres.

-Comprensió a partir d’audicions i comentaris posteriors conjunts de literatura de tradició oral de tot tipus (rondalles, contes, cançons, dites).

-Comprensió dels elements fonamentals d’un relat audiovisual (personatges,
espais, accions).

-Ús d’estratègies lectores apreses en altres situacions, en la lectura individual silenciosa o en veu alta: fer atenció al títol i a les imatges, anticipació, deducció del significat d’un mot, relació amb els seus coneixements, entre altres.

Propis:
  • Interès per la comprensió dels sentiments mostrats al conte.
  • Adquisició de valors que presenta el conte.
  • Participació activa en les activitats proposades a classe.
  • Escriptura d’un text sobre les diferències amb els companys de classe. 
METODOLOGIA

Un cop diem el conte que tractarem, Elmer, passarem als alumnes unes preguntes que s’han de realitzar abans de reproduir el vídeo (el qual trobareu a: https://www.youtube.com/watch?v=5zG7WQO8RfQ) que conté l’explicació del conte. Quan les contestin individualment, les posaran en comú amb la resta de companys. Les preguntes són les següents:

  • Penseu que Elmer és bonic? Per què o per què no?
  • Si és un elefant, com és? Descriu-lo.

Després de respondre-les, reproduirem el vídeo dos cops i, mentrestant, els alumnes hauran de respondre les qüestions següents:

  • Què els hi agrada als elefants d’Elmer? Qui és com *Elmer? Escriu els noms.
  • Per què vol Elmer a canviar la seva aparença? Discutiu-lo.
  • Qui li diu a Elmer que és especial?
  • Quina és la característica més especial d’Elmer?
Un cop han respost les preguntes, proposem dues activitats addicionals: 



1. Els nens han d’escriure una narrativa breu amb el títol “Sóc diferent de __________.” Ells escullen un company de la classe i escriuen els diferències entre els dos. Per exemple, tinc el cabell marró. Ella té el cabell negre. Tinc ulls blaus. Ella té ulls verds. Després d’això, agruparem els alumnes i entre ells parlaran el que han posat en la seva narració.


2. Dóna els nens una còpia de l'elefant. Els nens decoraran i pintaran els seus propis elefants. Quan tots ho hagin fet, penjarem tots els elefants al suro de la classe.


AVALUACIÓ

Del currículum:
-Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.

-Comprendre tot tipus de missatges orals que es produeixen en activitats
d'aula, situacions d'aprenentatge i vida quotidiana, i també els que provenen
de mitjans audiovisuals i informàtics.

-Realitzar exposicions orals de textos memoritzats o de producció pròpia referits a coneixements, vivències o fets, adaptant el to de veu o el gest a la situació comunicativa, i amb utilització d'imatges o audiovisuals, si la situació ho requereix.

- Haver mecanitzat que abans d'escriure s'ha de pensar i, un cop escrit, s'ha
de revisar. Aplicar-ho a tot tipus de textos.

-Comprendre que la llengua és un instrument de comunicació, per aprendre i
apropar-se a altres cultures.
Propis:

  • Participa en l’exposició d’idees prèvies a llegir el conte.
  • Respecta les opinions i els torns de paraula dels companys.
  • Comprèn el vídeo del conte i es capaç de resoldre les qüestions.
  • Valora la creació del dibuix pintat d’Elmer.
  • Mostra actitud, ganes d’aprendre i de participar en totes les activitats.

7 comentaris:

  1. Dani!! M'agrada la teva explicació sobre aquest elefant ja que és important parlar el tema de les diferències entre les persones i que sovint hi ha grans problemes. És important treballar aquest tema ja que, a l'etapa de primària hi ha problemes en això de les diferències físiques, d'ètnia, de cultura... M'agrada molt que l'elefant diferent sigui el divertit, el que aporta alegria als altres, que els fa riure i els fa passar un bon rato. No sempre els diferents, els especials han de tenir els adjectius més dolents ni fan les coses més avorrides del món. Bona elecció de tema !!!

    ResponElimina
  2. Hola Dani,
    He trobat molt interessant la teva activitat, ja que com diu la Susana és molt important el tema de les diferències perquè hem de conscienciar als nens que tots som iguals amb els mateixos drets i obligacions, i que no es pot fer sentir diferent dels altres per ser d'altra cultura, ètnia, entre altres. Per tant, has fet una bona elecció del conte per explicar un tema que s'ha de solucionar des de petits.

    Bon treball!

    Judit Gilbert.

    ResponElimina
  3. Hola Dani,
    Mai havia sentit parlar d’aquest conte i m’ha semblat interessant treballar-lo a cicle inicial, ja que el tema de la diversitat a l’aula crec que és molt important durant tota la nostra vida acadèmica.
    Dit això, per una banda m’ha agradat que es coordini 2 assignatures, perquè considero que a l’escola cada assignatura està molt aïllada de les altres, i és interessant que estiguin connectades entre elles. A més, també m’ha agradat que puguin treballar el llibre mitjançant un vídeo, ja que hem de portar les tecnologies a l’aula! Perquè sincerament jo sempre relaciono treballar un llibre amb ell, i amb la teva activitat ens recordes que tenim més eines.
    Per una altra banda, crec que poder treu-li el màxim suc a l’activitat de pintar l’elefant, cada nen/a podria ficar a cada graella del dibuix paraules amb la seva descripció física, és a dir, ulls marrons, cabell negre, alta... i així poder tenir elefants ven diferents, i que ells entenguessin el concepte d’igualtat entre ells. Què et sembla? Seria una altra manera d’enfocar l’activitat.

    En resum, bon treball:)

    Sara Reyes.

    ResponElimina
  4. Hola Dani,

    Molt bona idea agafar aquest conte per treballar els objectius que desitges. És una història molt maca, amb una gran quantitat de valors que els anirà molt bé als alumnes. Les activitats que vols realitzar són molt correctes però et voldria fer dos observacions:

    1 - A la primera activitat hauries de vigilar amb els comentaris que poden arribar a fer els alumnes dels seus companys quan es comparen. Els nens són molts sincers i potser poden fer algun comentari que no li agradi a la persona a la qual està descrivint. Pot sorgir un conflicte que segurament la seva solució amb el diàleg arribi a la seva fi.

    2 - A la segona activitat podries treure-li una mica més de suc. En comptes de que cada alumne faci el seu propi elefant podries fer que entre tots construeixin un més gran. Podries donar-li a cada alumne un tros de l’elefant i que el pinti del color que vulgui. Després, entre tots ajuntar les peces que tenen i fer l’elefant Elmer en un mural ben gran. Serà un treball més cooperatiu i col•laboratiu.

    Trobo que has fet un bon treball en tots els apartats. Destaco la idea de treballar la igualtat i la no discriminació entre els alumnes. Bon treball Dani.

    Rubén González Sánchez

    ResponElimina
  5. Hola Dani,

    Molt bona idea agafar aquest conte per treballar els objectius que desitges. És una història molt maca, amb una gran quantitat de valors que els anirà molt bé als alumnes. Les activitats que vols realitzar són molt correctes però et voldria fer dos observacions:

    1 - A la primera activitat hauries de vigilar amb els comentaris que poden arribar a fer els alumnes dels seus companys quan es comparen. Els nens són molts sincers i potser poden fer algun comentari que no li agradi a la persona a la qual està descrivint. Pot sorgir un conflicte que segurament la seva solució amb el diàleg arribi a la seva fi.

    2 - A la segona activitat podries treure-li una mica més de suc. En comptes de que cada alumne faci el seu propi elefant podries fer que entre tots construeixin un més gran. Podries donar-li a cada alumne un tros de l’elefant i que el pinti del color que vulgui. Després, entre tots ajuntar les peces que tenen i fer l’elefant Elmer en un mural ben gran. Serà un treball més cooperatiu i col•laboratiu.

    Trobo que has fet un bon treball en tots els apartats. Destaco la idea de treballar la igualtat i la no discriminació entre els alumnes. Bon treball Dani.

    Rubén González Sánchez

    ResponElimina
  6. Hola Dani,

    La idea de explicar el cuento mediante un vídeo es muy bueno, porque de esta forma los alumnos comprenderán mejor lo que se explica.

    Por otro lado, te expondré lo que yo modificaría: en primer lugar, las preguntas que has elaborado para ver si los alumnos han comprendido el cuento no son muy apropiadas para alumnos de 1º de primaria, puesto que, son muy específicas y yo las pondría más generales; en segundo lugar, poner el vídeo dos veces creo que no es necesario, porque la segunda vez los alumnos desconectarían.

    Por lo demás (objetivos, evaluación) los veo muy correctos.

    Carla Cabrera Sobrado

    Responde

    ResponElimina