dimecres, 8 d’abril del 2015

Judith Huertas: La Ola. Suzy Lee


ARGUMENT
El llibre que he escollit es titula "La Ola" i pertany a la categoria d'àlbums il·lustrats, ja que només compta amb imatges que representen una història.
La història que plasma la il·lustradora Suzy Lee, és una nena petita que podem deduir que és la primera vegada que va a la platja i li té por al mar. Al llarg del llibre veiem com en les diferents imatges es va enfrontant a l'aigua, tot i que amb certa por. Fins que finalment, una onada del mar la mulla sencera, i és el moment en el qual s'adona que no ha de tenir por de res, i per tant és quan la venç. I en les últimes imatges, la nena gaudeix de totes les coses bones que ofereix la mar com per exemple poder jugar amb petxines o estrelles.
Amb aquesta història el que pretén l'autora és fer reflexionar sobre les pors que tenim, i que si som capaços d'afrontar-les i superar-les, podem obtenir coses molt positives d'elles i sentir-nos més feliços amb nosaltres mateixos.

CONTEXT
El context en el qual treballaré aquest llibre és el cicle inicial de primària, més concretament a segon, ja que en aquest curs podran aprofundir més sobre la temàtica a tractar.

OBJECTIUS
Objectius del currículum:
  • Desenvolupar la competència comunicativa oral i escrita en totes les llengües de l’escola per comunicar-se amb els altres, per aprendre, per expressar les opinions i concepcions personals, apropiar-se i transmetre les riqueses culturals i satisfer les necessitats individuals i socials.
  • Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.
  • Comprendre discursos i explicacions orals que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper. 
  • Comprendre textos audiovisuals (publicitat, pel·lícules, informatius), dels mitjans de comunicació o de les tecnologies de la informació i la comunicació, i fer-ne una lectura crítica i creativa.
Objectius propis:
  • Potenciar la capacitat creativa i reflexiva dels alumnes mitjançant uns suports audiovisuals.
  • Fomentar el debat i la participació en el grup d'iguals, recordant les normes i regles que s'han de respectar per part de tots els participants.
  • Relacionar els continguts de l'aula amb vivències personals de cada un dels alumnes per tal que el debat sigui molt més profund i profitós.

CONTINGUTS
Dimensió comunicativa
Parlar i conversar
  • Participació activa en interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula, tant les referides a gestió, organització, discussió dels problemes que sorgeixen en el dia a dia, explicació de vivències personals, com les derivades de situacions d’ensenyament aprenentatge, amb respecte per les normes que regeixen la interacció oral (torns de paraula, to de veu, ritme).
Escoltar i comprendre
  • Comprensió de textos orals de diferents tipus, formats i mitjans, per obtenir informació i per aprendre.
  • Interès i respecte per les intervencions dels altres.
Llegir i comprendre
  • Comprensió de les informacions més habituals de classe, de la vida quotidiana i dels textos vinculats a continguts curriculars en qualsevol dels formats possibles i de forma conjunta a partir del text, imatges o esquemes.
Dimensió literària
  • Comprensió dels elements fonamentals d’un relat audiovisual (personatges, espais, accions).
  • Ús d’estratègies lectores apreses en altres situacions, en la lectura individual silenciosa o en veu alta: fer atenció al títol i a les imatges, anticipació, deducció del significat d’un mot, relació amb els seus coneixements, entre altres.
Continguts propis:
  • Utilització de les diferents aportacions i vivències dels alumnes per poder treballar diferents aspectes, com per exemple les pors.
  • Recordar les coses beneficioses que pot oferir un llibre i per tant el bon ús que hem de realitzar d'ells.
METODOLOGIA
L'activitat que realitzaré amb els alumnes de segon de primària, té una durada d'una sessió habitual de l'aula, per tant una hora. Es dividirà en les següents parts o fases:
  • Primerament, ensenyaré als alumnes, amb el suport audiovisual d'una presentació de diapositives, les diferents imatges de les qual consta el llibre "La Ola".
  • A cada diapositiva m'aniré aturant per tal que els alumnes puguin reflexionar, pensar i debatre entre ells que apareix a cada imatge, o que creuen que vol plasmar l'autora en aquella il·lustració. En aquest moment la meva intervenció com a mestra només serà per presentar la pregunta "Què apareix en aquesta imatge?" i per dinamitzar el debat que vagi sorgint per tal de respectar els torns de paraula.
  • Un cop hagin pogut observar totes les il·lustracions del conte i ja tinguin una idea general sobre de què tracta, generar un debat amb diferents preguntes plantejades per mi, per tal de conduir el debat cap a la direcció correcte: treballar les pors i la seva superació. Les preguntes seran les següents:
a. A què té por la nena del conte?
b. Perquè creieu que li té por?
c.  Al final del conte creieu que encara li té por al mar?
d. Quan la nena ja no li té por al mar i juga amb ell, que es sent trista o contenta?
e. Vosaltres a quines coses li teniu por?
f. Perquè creieu que li teniu por?
  • I per finalitzar aquesta activitat, realitzar una petita reflexió final per tal de tancar-la, on parlaré sobre el beneficiós que és afrontar les pors que tenen cada un d'ells, tot introduint les diferents intervencions realitzades pels alumnes.

CRITERIS D'AVALUACIÓ
Criteris d'avaluació del currículum:
  • Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
  • Comprendre tot tipus de missatges orals que es produeixen en activitats d'aula, situacions d'aprenentatge i vida quotidiana, i també els que provenen de mitjans audiovisuals i informàtics.
  • Comprendre i extreure informacions rellevants de textos escrits i audiovisuals adequats a l'edat i presentats en diferents suports.
Criteris d'avaluació propis:
  • Saber relacionar correctament els continguts mostrats a l'aula en una activitat en concret, i les seves experiències i opinions personals.
  • Poder realitzar una intervenció a l'aula, on la idea principal que es vulgui oferir sigui clara, estigui relacionada amb els continguts a treballar i tingui una certa coherència. 






4 comentaris:

  1. Hola, Judith. La teva activitat m'ha semblat una proposta molt interessant: penso que pot motivar als nens per la lectura, ja que, això, també és un contingut del currículum. A més, és bonic poder presentar als nens a través del suport audiovisual com, mitjançant de les imatges, poden sorgir opinions diferents. També és important treballar amb la imaginació i la creativitat amb la que sovint ens sorprenen els nens i que, per desgràcia, van perdent amb l'edat. Penso que, fins i tot, aquesta activitat els pot motivar en altres assignatures com Educació Visual i Plàstica o, simplement, en aquelles en les que s'utilitzin imatges significatives per explicar (els hem de dir que tots els detalls de les imatges són importants!).

    Bon treball!

    ResponElimina
  2. Hola, Judith. Primer de tot gràcies pel teu comentari i per la teva opinió. Dir-te que la meva intenció amb aquesta activitat era treballar la imaginació dels infants, i de quina millor manera que amb aquest àlbum il·lustrat, on no hi apareix lletra, i el conte l'han de crear i interpretar només amb les imatges que observen. Quan vaig analitzar l'àlbum, també se'm va ocórrer que es podia treballar amb altres assignatures com l'educació visual i plàstica, ja que una activitat podria ser que dibuixessin alguna de les seves pors o temors, i que ho compartissin amb la resta de companys, i així treballar també paral·lelament la llengua.


    ResponElimina
  3. Hola Judith, m'ha agradat molt la teva activitat perquè el fet que el conte no contingui lletra i que tu proposis pasar-lis les imatges del conte mitjançant diapositives, penso que és un bon mètode per tal que tots els alumnes puguin, al mateix temps, reflexionar i posar en marxa la seva creativitat i originalitat per descriure el que veuen en cada imatge i d'aquesta manera construir el conte entre tots. Però, respecte la reflexió final, pel que entenc amb el que has explicat és que la portaries tu a terme a partir de les intervencions dels alumnes al debat, i penso que seria més productiu preguntar als alumnes què han obtingut o què han aprés del conte i de tot el que s'ha parlat perquè així la professora s'adonaria si tothom entèn el que es vol transmetre o no i llavors en aquest moment si que intervindria en la reflexió final per aclarir o remarcar allò que es vol treballar.

    ResponElimina
  4. Hola Mónica, moltes gràcies pel teu comentari i la teva opinió. M'ha agradat molt la proposta que has realitzat, ja que penso que tens raó, perquè si ho faig de la manera que proposés la reflexió final serà molt més productiva pels alumnes, i al mateix temps, la mestra podrà aprofundir més en l'activitat.
    Així que gràcies de nou, ja que quan tingui la oportunitat de realitzar aquesta activitat, faré aquesta modificació per tal que sigui més profitosa per a tots, i sobretot pels alumnes.

    ResponElimina