Susana García Taengua "EL PETIT
AVET"
ARGUMENT
El petit avet vivia a un bosc molt gran rodejat
d’altres arbres. Al petit avet no li agradaven les seves fulles punxegudes i es
passava el dia plorant desitjant tenir un altre tipus de fulles. Quan es
despertava al matí el seu desig es feia realitat però, no acabava d’estar
content. Al final va desitjar tornar a tenir les seves fulles
punxegudes perquè es va acceptar tal i com ell era.
CONTEXT
L’activitat és realitzarà a la classe de llengua
catalana al segon curs del cicle inicial.
OBJECTIUS
Del Currículum
- Desenvolupar la competència
comunicativa oral i escrita en totes les llengües de l’escola per comunicar-se
amb els altres, per aprendre, per expressar les opinions i concepcions
personals, apropiar-se i transmetre les riqueses culturals i satisfer les
necessitats individuals i socials.
- Desenvolupar la competència en la
llengua catalana com a vehicle de comunicació parlada i escrita, per la
construcció dels coneixements, per al desenvolupament personal i l’expressió, i
per a la seva participació en les creacions cultutals.
- Expressar-se oralment, adequant les
formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives, i mostrant
una actitud respectuosa i de col·laboració.
- Comprendre textos escrits que es
donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.
Propis
- Fomentar el debat entre companys i
expressar la pròpia opinió d’una manera clara i entenedora.
- Treballar de manera col·laborativa en
la realització dels dibuixos.
- Exposar davant dels companys perquè
han escollit un final diferent
CONTINGUTS
Del currículum
Dimensió comunicativa
Parlar i conversar
- Participació activa en interaccions
amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula, tant les
referides a gestió, organització, discussió dels problemes que sorgeixen en el
dia a dia, explicació de vivències personals, com les derivades de situacions
d’ensenyament aprenentatge, amb respecte per les normes que regeixen la
interacció oral (torns de paraula, to de veu, ritme).
Escoltar i comprendre
- Comprensió de textos orals de
diferents tipus, formats i mitjans, per obtenir informació i per aprendre.
- Interès i respecte per les
intervencions dels altres.
Llegir i comprendre
- Participació en activitats de lectura
col·lectiva.
Escriure
- Iniciació en els mecanismes que fan
possible el llenguatge audiovisual i en la seva funció expressiva.
Dimensió literària
- Comprensió dels elements fonamentals
d’un relat audiovisual (personatges, espais, accions).
- Ús d’estratègies lectores apreses en
altres situacions, en la lectura individual silenciosa o en veu alta: fer
atenció al títol i a les imatges, anticipació, deducció del significat d’un
mot, relació amb els seus coneixements, entre altres.
- Lectura en veu alta tot fent atenció
a la pronunciació, al to de veu, a l’entonació perquè tots ho entenguin, i
adequant l’entonació i el ritme a cada tipus de text.
Propis
- Valorar que tots som diferents i ens
hem d’acceptar tal i com som.
- Fomentar una visió crítica del que
llegeixen.
METODOLOGIA
Aquesta activitat constarà de dues sessions. A la
primera sessió els hi proporcionaré el conte amb suport fotocòpia i hauran de
llegir-lo en parelles i comentar què és el que més els hi ha agradat.
A la segona sessió, hauran de reflectir el contingut
del conte amb dibuixos també per parelles i dibuixar un final diferent.
Per finalitzar l’activitat cada parella haurà de
fer una exposició davant la resta de companys explicant quin final han dibuixat
i per què l’han escollit.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Del currículum
- Participar de forma adequada en les
situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant
les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els
altres.
- Realitzar exposicions orals de textos
memoritzats o de producció pròpia referits a coneixements, vivències o fets,
adaptant el to de veu o el gest a la situació comunicativa, i amb utilització
d'imatges o audiovisuals, si la situació ho requereix.
- Aplicar a les lectures individuals
algunes estratègies treballades col·lectivament, començant per les més
senzilles, com mirar les imatges i llegir el títol per fer hipòtesis.
Propis
- Comprendre la lectura i ser capaç d’exposar
a tots els companys de manera clara i coherent el final que han escollit.
- Treballar amb parelles sense que hi
hagin conflictes, i si en sorgeixen ser competent per solucionar-los.
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaHola Susana,
ResponEliminaM’ha agradat molt la teva proposta d’activitat, crec que és una bona idea fer que els nens pensin un final diferent per a la història, però, ja que es tracta de la classe de llengua catalana i que a segon de primària els nens ja solen tenir una mica de facilitat a l'hora d'escriure, jo proposaria que a més del dibuix, darrere, escriguessin una petita oració explicativa per a que també posin en pràctica l'escriptura.
Tot i aquest apunt, em sembla una activitat molt interessant i que farà que els nens practiquin tant la lectura com l'expressió oral al haver d’exposar el seu treball davant de la classe. A més, des del meu punt de vista, el treball en grup es fonamental per a poder desenvolupar diferents competències.
Bona Feina!
Hola Susana,
ResponEliminaM'agrada molt aquesta història, no l'havia llegit mai. Penso que les activitats que proposes són molt bones. M'encanta que els nens punguin expressar el que senten del conte o pensar un final diferent a partir de fer un dibuix perquè és una forma diferent d'expressió que per alguns nens de vegades és més fàcil que dir-ho amb paraules.
Finalment em sembla genial la proposta d'expressió oral perquè penso que és important que aprenguin a comunicar-se dabant dels companys.
Bona feina!
Tania de la Rosa