dimecres, 15 d’abril del 2015

Susana García Taengua  "EL PETIT AVET"


ARGUMENT 
El petit avet vivia a un bosc molt gran rodejat d’altres arbres. Al petit avet no li agradaven les seves fulles punxegudes i es passava el dia plorant desitjant tenir un altre tipus de fulles. Quan es despertava al matí el seu desig es feia realitat però, no acabava d’estar content. Al final va desitjar tornar a tenir les seves fulles punxegudes perquè es va acceptar tal i com ell era.

CONTEXT
L’activitat és realitzarà a la classe de llengua catalana al segon curs del cicle inicial.


OBJECTIUS
Del Currículum
-       Desenvolupar la competència comunicativa oral i escrita en totes les llengües de l’escola per comunicar-se amb els altres, per aprendre, per expressar les opinions i concepcions personals, apropiar-se i transmetre les riqueses culturals i satisfer les necessitats individuals i socials.

-       Desenvolupar la competència en la llengua catalana com a vehicle de comunicació parlada i escrita, per la construcció dels coneixements, per al desenvolupament personal i l’expressió, i per a la seva participació en les creacions cultutals.

-       Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.

-       Comprendre textos escrits que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.

Propis
-       Fomentar el debat entre companys i expressar la pròpia opinió d’una manera clara i entenedora.
-       Treballar de manera col·laborativa en la realització dels dibuixos.
-       Exposar davant dels companys perquè han escollit un final diferent


CONTINGUTS
Del currículum
Dimensió comunicativa
Parlar i conversar
-       Participació activa en interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula, tant les referides a gestió, organització, discussió dels problemes que sorgeixen en el dia a dia, explicació de vivències personals, com les derivades de situacions d’ensenyament aprenentatge, amb respecte per les normes que regeixen la interacció oral (torns de paraula, to de veu, ritme).
Escoltar i comprendre
-       Comprensió de textos orals de diferents tipus, formats i mitjans, per obtenir informació i per aprendre.
-       Interès i respecte per les intervencions dels altres.
Llegir i comprendre
-        Participació en activitats de lectura col·lectiva.
Escriure
-       Iniciació en els mecanismes que fan possible el llenguatge audiovisual i en la seva funció expressiva.
Dimensió literària
-       Comprensió dels elements fonamentals d’un relat audiovisual (personatges, espais, accions).
-       Ús d’estratègies lectores apreses en altres situacions, en la lectura individual silenciosa o en veu alta: fer atenció al títol i a les imatges, anticipació, deducció del significat d’un mot, relació amb els seus coneixements, entre altres.
-       Lectura en veu alta tot fent atenció a la pronunciació, al to de veu, a l’entonació perquè tots ho entenguin, i adequant l’entonació i el ritme a cada tipus de text.
 Propis
-       Valorar que tots som diferents i ens hem d’acceptar tal i com som.
-       Fomentar una visió crítica del que llegeixen.

METODOLOGIA

Aquesta activitat constarà de dues sessions. A la primera sessió els hi proporcionaré el conte amb suport fotocòpia i hauran de llegir-lo en parelles i comentar què és el que més els hi ha agradat.

A la segona sessió, hauran de reflectir el contingut del conte amb dibuixos també per parelles i dibuixar un final diferent.

Per finalitzar l’activitat cada parella haurà de fer una exposició davant la resta de companys explicant quin final han dibuixat i per què l’han escollit.

CRITERIS D’AVALUACIÓ
Del currículum
-       Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.

-       Realitzar exposicions orals de textos memoritzats o de producció pròpia referits a coneixements, vivències o fets, adaptant el to de veu o el gest a la situació comunicativa, i amb utilització d'imatges o audiovisuals, si la situació ho requereix.

-       Aplicar a les lectures individuals algunes estratègies treballades col·lectivament, començant per les més senzilles, com mirar les imatges i llegir el títol per fer hipòtesis.

Propis
-       Comprendre la lectura i ser capaç d’exposar a tots els companys de manera clara i coherent el final que han escollit.

-       Treballar amb parelles sense que hi hagin conflictes, i si en sorgeixen ser competent per solucionar-los.

3 comentaris:

  1. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Hola Susana,

    M’ha agradat molt la teva proposta d’activitat, crec que és una bona idea fer que els nens pensin un final diferent per a la història, però, ja que es tracta de la classe de llengua catalana i que a segon de primària els nens ja solen tenir una mica de facilitat a l'hora d'escriure, jo proposaria que a més del dibuix, darrere, escriguessin una petita oració explicativa per a que també posin en pràctica l'escriptura.
    Tot i aquest apunt, em sembla una activitat molt interessant i que farà que els nens practiquin tant la lectura com l'expressió oral al haver d’exposar el seu treball davant de la classe. A més, des del meu punt de vista, el treball en grup es fonamental per a poder desenvolupar diferents competències.

    Bona Feina!

    ResponElimina
  3. Hola Susana,

    M'agrada molt aquesta història, no l'havia llegit mai. Penso que les activitats que proposes són molt bones. M'encanta que els nens punguin expressar el que senten del conte o pensar un final diferent a partir de fer un dibuix perquè és una forma diferent d'expressió que per alguns nens de vegades és més fàcil que dir-ho amb paraules.
    Finalment em sembla genial la proposta d'expressió oral perquè penso que és important que aprenguin a comunicar-se dabant dels companys.

    Bona feina!

    Tania de la Rosa

    ResponElimina