diumenge, 12 d’abril del 2015

Famílium - Cristóbal Fernández Fernández











Explicació del conte

Els protagonistes del conte són nens i nenes de 12 famílies diferents. El joc proposat pel conte consisteix a llegir la història de cada nen o nena i buscar el dibuix de la família que li correspon per la descripció que facilita el text. Hi ha representats models de família con la transcultural, la reconstituïda,  l’adoptiva, la monoparental, la homoparental, la d’acollida, l’extensa, o la nuclear, entre d’altres. D’aquesta manera, se’ls apropa una realitat rica i diversa que ampliarà i actualitzarà el model de família a través d’una activitat lúdica que atraurà l’atenció de l’alumnat.


Objectius del currículum

  • Acceptació de la diferència i la diversitat  com a quelcom positiu en una societat democràtica.
  • Treballar l’autoconeixement, la construcció de la pròpia identitat, la regulació de les emocions i el desenvolupament d’hàbits responsables.
  • Aprendre a pensar i comunicar per tal d’afavorir la comprensió significativa de les informacions i la construcció de coneixements cada vegada més complexos.
  • Utilitzar diferents tipus de llenguatges (verbal, escrit, visual, digital) en la comunicació d’informacions, sentiments i coneixements, i treballar de manera cooperativa.
  • Aprendre a conviure i habitar el món per tal que els nois i noies esdevinguin ciutadans i ciutadanes actius en una societat democràtica i participativa.
  • La conscienciació per la pertinença social i comunitària, el respecte per la diversitat, el desenvolupament d’habilitats socials, el funcionament participatiu de la institució escolar, el treball en equip, la gestió positiva dels conflictes i el desenvolupament de projectes en comú per afavorir la cohesió social i la formació de persones compromeses i solidàries.
  • Educar en la diferència per tal de mantenir i millorar el clima de convivència, i per prevenir i resoldre conflictes de manera pacífica tant en l'àmbit familiar com en l'àmbit escolar i social.
  • Desenvolupar hàbits de lectura.
  • Desenvolupar les capacitats afectives en tots els àmbits de la personalitat i en la manera de relacionar-se amb els altres, així com una actitud contrària a la violència, als prejudicis de qualsevol mena i als estereotips.
  • Desenvolupar la competència comunicativa oral i escrita per expressar les opinions i concepcions personals.
  • Comprendre textos escrits que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.
  • Desenvolupar la competència en la llengua catalana com a vehicle de comunicació parlada o escrita per a la construcció dels coneixements.
  • Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives,  mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.


Objectius propis

  • Participació en activitats proposades i en la lectura del llibre.
  • Interès i respecte per les intervencions dels altres.
  • Lectura en veu alta tot fent atenció a la pronunciació, al to de veu, a l’entonació.
  • Composició d’un dibuix i descripció relacionats amb el treball produït a l’aula.
  • Participació activa de l’alumnat amb els companys o el professor en qualsevol situació comunicativa, respectant els torns de paraula, to de veu, entre d’altres.
  • Resposta a preguntes relacionades amb la lectura d’un text o d’un fragment escrit.
  • Aplicar un procés reflexiu a l’hora de produir un text oral i escrit: pensar, produir i revisar.
  • Expressió de l’opinió personal d’una lectura.


Les activitats

Es poden treballar de manera puntual o dintre d’un projecte més ampli dedicat a la família en què es treballin també aspectes culturals diversos com les cuines del món, tradicions, costums, celebracions al pati, etc. En qualsevol cas es treballaria en grups de no més 15 alumnes per potenciar la participació. L’activitat es divideix en dos dies i en 6 activitats.

El primer dia, abans de començar amb la lectura, se’ls demana als alumnes les preguntes següents:  què és una família? Quins membres la conformen? Què passa dintre d’una família? Quines són les celebracions típiques d’una família? Què mengen? Què s’aprèn de la família? Coneixeu diferents tipus de famílies? . Els alumnes apuntaran les respostes a una pissarra digital. (Activitat 1)
Després es farà lectura conjunta del llibre. N’hi haurà un per cada dos alumnes perquè puguin treballar conjuntament. Es demanarà que cada nen llegeixi un fragment i, en acabat, que relacionin les il·lustracions amb les descripcions.  Un cop acabat, es comprovaran els resultats (Activitat 2). Posteriorment,i els nens hauran de fer un dibuix de la seva pròpia família i intentaran identificar el seu model de família i les característiques típiques (menjar, costums, etc). (Activitat 3)

El segon dia, es fa un mural per penjar-hi tots els models de famílies que van fer el dia anterior i es tornarà a plantejar la pregunta: què és una família? Les respostes es tornaran a apuntar a la pissarra digital. Tot seguit, els alumnes faran una posada en comú d’allò que han après (Activitat 4). Després, es demanarà la col·laboració dels alumnes perquè recordin en veu alta quins són els tipus de famílies fins a completar-les totes les proposades pel llibre. L’objectiu és que en aquest punt tots els nens tinguin clar que no hi ha una única manera de construir una família. (Activitat 5)

Per acabar, el mestre ha d’aclarir les preguntes que hagin sorgit. Es demanarà un intercanvi d’impressions i es facilitarà un espai per expressar emocions. Els alumnes que vulguin podran expressar la seva experiència personal. Se’ls pot ajudar demanant-los que es plantegin qüestions com ara: què és el que més t’ha agradat? Què és el que més t’ha molestat? Com et sents ara? Hi ha res que et preocupi?, etc. (Activitat 6)

Metodologia

L’activitat es durà a terme totalment al centre en grups d’uns quinze alumnes i sempre sota la supervisió del mestre.

Temporització

Activitat 1: 15 minuts
Activitat 2: 60 minuts
Activitat 3: 60 minuts
Activitat 4: 60 minuts
Activitat 5: 15 minuts
Activitat 6:  variable

Criteris d’avaluació

  • Comprendre els textos que es llegeixen a classe.
  • Bona actitud i interès per la lectura, l’escriptura i la presentació de les creacions pròpies.
  • Participació activa en l’activitat.
  • Saber utilitzar la llengua per explicar sentiments, emocions, estats d'ànim.
  • Tenir una actitud crítica cap a tota mena d’estereotips que reflecteixen prejudicis racistes, classistes o sexistes.
  • Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
  • Comprendre tot tipus de missatges orals que es produeixen en activitats d'aula, situacions d'aprenentatge i vida quotidiana, i també els que provenen de mitjans audiovisuals i informàtics.
  • Saber relacionar correctament els continguts mostrats a l'aula en una activitat en concret, i les seves experiències i opinions personals.
  • Poder realitzar una intervenció a l'aula, on la idea principal que es vulgui oferir sigui clara, estigui relacionada amb els continguts a treballar i tingui una certa coherència. 

3 comentaris:

  1. Hola Cristòbal,
    En veure la teva activitat m’ha sorprès el gran ventall d’activitats que ofereixes, a més de la quantitat d’objectius propis. És important destacar el número reduït d’alumnes que es necessiten per poder dur a terme l’activitat, d’aquesta manera podràs atendre a l’alumnat de forma més individualitzada.
    En primer lloc i referent a l’activitat 1, penso que és una bona manera de començar un nou projecte, en altres paraules, saber què saben (perdó per la redundància) els alumnes. D’altra banda, fer esment de la llibertat que se’ls atorga a l’hora de dibuixar i identificar la seva família. I per últim, el fet d’aclarir les preguntes i intercanviar les impressions, és una bona manera de concloure amb l’activitat.
    Com a síntesis, penso que és una activitat clau per desenvolupar moltes de les competències de cicle inicial. Una activitat innovadora que treballa diferents continguts de l’etapa de cicle inicial per així poder assolir els objectius proposats.
    Enhorabona!

    ResponElimina
  2. Hola Cristòbal,

    M'ha encantat el conte i les activitats que planteges, sobretot quan han de dibuixar la seva família, ja que a partir d'aquest dibuixos es pot analitzar com es veu el nen dins de la seva família i el rol que ocupa. Avui en dia el tema de la diversitat familiar és un tema important a tractar. Moltes gràcies per aquesta aportació i que sàpigues que buscaré el llibre per fer aquestes activitats amb els nens a l'hora de menjador!

    Ets un crak!

    Carla Novo

    ResponElimina
  3. Gràcies Carla i Maria. La veritat és que volia plantejar treballar algun aspecte d´educació emocional a través de la lectura. Si els nens veuen que poden fer coses a través de la lectura, crec que podran esdevenir lectors en el futur. Sovint alumnes de secundària diuen que no els agrada llegir o que de petits llegien però que, a partir dels 8 o 9 anys, els llibres que els enviaven a classe no els agradaven i des d´aleshores la seva predisposició envers la lectura ès negativa. Hem d´anar amb compte amb les lectures que proposem i les activitats que els proposem. És difícil tenir a tothom content i penso que se´ls haruai de donar cert marge per triar els llibres que voldrien llegir. En aquest cas, penso que a tots els pot agradar llegir sobre la seva família i parlar-ne.
    Sobre el tema que comentaves, Carla, de l´anàlisi del nen dintre de la seva família, hi estic totalment d´acord. L´activitat del dibuix pot ajudar a identificar situacions anòmales o que requereixin dálgun tipus díntervenció.

    ResponElimina