Lorena Carrillo Fernàndez

Context:
L’activitat es durà a terme a classe
de llengua Castellana del cicle inicial, al segon curs.
Objectius:
Del currículum
· Desenvolupar la competència
comunicativa oral i escrita en totes les llengües de l’escola per comunicar-se
amb els altres, per exemple, per aprendre, per expressar les opinions i
concepcions personals, apropiar-se i transmetre les riqueses culturals i
satisfer les necessitats individuals i socials.
· Desenvolupar la competència en
llengua castellana de manera que sigui possible que, al final de l’educació
obligatòria, utilitzi normalment i correctament les dues llengües oficials.
· Expressar-se oralment, adequant les
formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives, i
mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.
· Comprendre discursos i explicacions
orals que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.
· Comprendre textos escrits que es
domen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.
· Utilitzar les llengües eficaçment en
l’activitat escolar, tant per buscar, recollir i processar informació, com per
escriure textos vinculats a les diferents àrees del currículum.
· Produir textos de diferent tipologia
i amb diferents suports, relacionats amb el context social i cultural, amb adequació,
coherència, cohesió i correcció lingüística, adequada a l’edat.
· Utilitzar la lectura com a font de
plaer i enriquiment personal i apropar-se a obres de la tradició literària.
· Comprendre textos literaris de
gèneres adequats quant a temàtica i complexitat i iniciar-se en els
coneixements de les convencions especifiques del llenguatge literari.
· Manifestar una actitud receptiva,
interessada i de confiança en la pròpia capacitat d’aprenentatge i d’ús de les
llengües.
Propis
· Fomentar la imaginació a l’hora de
plasmar una idea a paper utilitzant com a mitjà un dibuix.
· Respectar les opinions i idees de la
resta de companys.
· Producció de textos tot respectant
les normes ortogràfiques apreses al llarg del curs.
· Relacionar el que s’ha explicat a
l’aula amb experiències pròpies.
· Desenvolupar un interès per la
lectura de contes.
Continguts:
Del currículum
-
DIMENSIÓ
COMUNICATIVA
· Parlar i conversar: Participació
activa en interaccions amb el grup o mestre/a en qualsevol situació
comunicativa de l’aula, respectant les normes que regeixen la interacció.
· Escoltar i comprendre: Comprensió de
missatges orals (instruccions, explicacions, narracions) del mestre/a o dels
companys/es a l’aula. Interès i respecte per les intervencions dels altres.
· Llegir i comprendre: Comprensió de
les informacions més habituals de classe, de la vida quotidiana i dels textos
vinculats a continguts curriculars en qualsevol dels formats possibles i a
partir del text, imatges o esquemes que els componen. Interès pels textos
escrits i audiovisuals com a font d’informació i d’aprenentatge i com a mitjà
de comunicació d’aprenentatges i d’experiències.
· Escriure: Comprensió de textos
escrits senzills produïts en diferents situacions: a)reescriptura d’explicacions
breus; b)experiències personals; c)composicions a partir d’imatges. Interès per
la bona presentació dels textos escrits i per aplicar-hi els coneixements
ortogràfics treballats a classe.
-
DIMENSIÓ
LITERARIA
· Interès i participació activa en les
activitats orientades al foment del gust per la lectura: lectura guiada de
contes; ús de la biblioteca d’aula i d’escola; audició de contes, lectura i
memorització de textos, poemes, cançons refranys i dites.
· Comprensió de contes llegits
individualment o en grup.
· Escriptura de contes breus i altres
textos basant-se en models observats i analitzats i aprofitant les emocions que
provoquen les imatges i altres missatges audiovisuals.
-
DIMENSIÓ
PLURILINGÜE I INTERCULTURAL
· Ús d’un llenguatge no discriminatori
i respectuós amb les diferències.
Propis
· Comprensió de textos llegits
individualment.
· Elaboració de textos respectant la
coherència, cohesió i adequació.
· Conscienciar sobre la importància de
l’esforç i la dedicació.
Metodologia:
En total es dedicaran dues sessions i
mitja. L’última part de la primera classe s’explicarà que per l’endemà els
alumnes hauran de portar el conte llegit.
En la segona sessió els nens s’hauran
de posar en grups de 5, hauran d’explicar-se de què va el conte i què és el que
han entès. Després es posarà en comú a fi de resoldre els dubtes o els
malentesos que hagin pogut sorgir. Ara la mestra explicarà la rondalla que es
nomena en el conte, la tortuga i la llebre, els alumnes hauran de fer un dibuix del què hagin
entès que significa aquesta rondalla.
En l’última classe, els alumnes han de fer
una petita redacció (entre 4 i 5 línies) on han d’explicar en què s’esforcen
constantment, com per exemple en estudiar, en alguna activitat extraescolar...
Criteris d’avaluació:
Del currículum
· Participar adequadament en
interaccions a classe amb les nenes i nens i els mestres en diferents
situacions comunicatives.
· Respectar les normes d’interacció
oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
· Comprendre i extreure informació
rellevant de produccions adequades a l’edat , i de diferents suports utilitzats
a l’aula.
· Escriure missatges relacionats amb
temes d’aprenentatge i experiències pròpies. Redactar amb claredat i ortografia
adequada als seus aprenentatges.
· Mostrar interès i llegir contes
adequats a la seva competència lectora.
· Ser capaç d’escriure textos curts
amb intenció literària.
Propis
· Comprensió de les activitats
proposades pel mestre.
Hola Lorena,
ResponEliminaDesprés de llegir la teva aportació, el que més m’ha agradat és el conte que has escollit perquè és molt il•lustratiu i en el meu cas sempre el llegia quan era petita. La metodologia que has plantejat és molt completa, atès que treballes moltes competències. És important la primera activitat perquè fomentes la lectura individual. Penso que és una bona manera de crear l’hàbit i el gust per llegir, cosa que s’està perdent cada vegada més. Des del meu punt de vista, l’activitat de la segona sessió és molt enriquidora perquè els nens han d’interactuar i explicar el conte amb les seves paraules oralment. L’exercici de fer un dibuix del conte és molt important perquè ells han de plasmar en un full el que han entès amb la lectura. Per acabar, m’agrada molt l’activitat que planteges a l’última sessió, perquè a partir d’una redacció han de relacionar la moralitat del conte amb una experiència personal.
Isabel Izquierdo Tena
Hola Isa,
EliminaCrec que és molt important crear l'hàbit de lectura des de petits, perquè és una gran font de coneixements i que com tu dius, s'està perdent... També penso que és molt útil que relacionin el que es fa a classe amb experiències pròpies, i així entenguin que el que es fa a l'escola no és un fet aïllat.
Gràcies per la teva aportació!
Lorena Carrillo
Hola Lorena,
ResponEliminaM'agrada molt la teva elecció del conte, ja que gràcies a ell has tret una rondalla a partir de la qual ensenyes als alumnes a adonar-se que l'esforç és la clau de tot i, que amb constància tot s'aconsegueix, també amb aquesta activitat pots motivar als alumnes per la lectura i això és un punt important perquè en un futur els nens que llegeixen habitualment tenen més vocabulari i comenten menys errors. Amb el debat fomentes la participació i també t'adones si han entès el conte. Per tant, crec que has fet un bon treball amb el qual els nens aprendran molt.
Judit Gilbert
Hola Judit,
EliminaAmb l'activitat que he escollit volia, a més de fer entendre la moralitat del conte, treballar aspectes de la llengua com la gramàtica, vocabulari, etc
Gràcies pel teu comentari
Lorena Carrillo
Hola Lorena,
ResponEliminaPrimer de tot dir-te que penso que el llibre que has proposat t'ensenya una idea molt important, que segur que els anirà molt bé en molts aspectes de la vida, sobretot en el de les fites durant la vida acadèmica. També crec que està molt bé que valoris el treball col·laboratiu, però l'única cosa que canviaria és que crec que posar als nens a treballar de 5 en 5 és molt difícil (fins i tot en els adults!). És interessant el que has proposat com a última activitat: treballar la expressió escrita i, una idea que valoro molt que és que reflexionin sobre les seves vivències i sobre les seves capacitats (que sol ser una mica complicat!).
Bon treball!
Judith Cordón
Hola Judith,
EliminaJo també penso que el valor de l'esforç és molt important durant la vida acadèmica, els alumnes han de saber de la seva rellevància. En relació a l'última activitat, crec que els nens i nenes han de ser capaços d'identificar les seves capacitats, això també els ajudarà a afrontar nous reptes en la seva vida personal.
Gràcies per la teva proposta de millora, la tindré en compte!
Lorena Carrillo