dijous, 16 d’abril del 2015

La princesa bromista. Maria Pellicer Boned

La princesa bromista

- CONTEXT ON ES DURÀ A TERME L’ACTIVITAT
El conte es treballarà a una aula d'uns 25 alumnes de segon de primària. L'assignatura serà Llengua i Literatura Catalana. La durada aproximada serà de 3 sessions.

- ARGUMENT DEL CONTE
Matilde és una princesa a la que li agrada gastar bromes pesades, però els seus pares, els reis Emili i Emma, ja no poden aguantar més aquesta situació a la cort. Per això, decideixen que la millor solució és publicar un band i buscar-li un marit a la seva filla perquè faci front a aquesta situació.
Es casarà amb Matilde el pretendent que aconsegueixi superar tres proves, però cap noi es presenta, fins que arriba en Joan, qui supera aquestes tres proves i conquista a la princesa.

 - OBJECTIUS
Objectius del currículum
  • Desenvolupar la competència en la llengua catalana com a vehicle de comunicació parlada o escrita per a la construcció dels coneixements, per al desenvolupament personal i l’expressió i per a la seva participació en les creacions culturals.
  • Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.
  • Comprendre textos escrits que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.
  • Produir textos de diferent tipologia i amb diferents suports, relacionats amb el context social i cultural, amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, segons l’edat.
  •  Utilitzar la lectura com a font de plaer i enriquiment personal i apropar-se a obres de la tradició literària.
  • Comprendre textos literaris de gèneres diversos adequats quant a temàtica i complexitat i iniciar-se en els coneixements de les convencions específiques del llenguatge literari.

Objectius propis
  • Participació activa dels alumnes en les activitats de classe.
  • Expressar l'opinió personal de manera argumentada.
  • Respecte per les intervencions dels demes companys.
  • Fomentar la creativitat i l'autonomia dels alumnes.
  • Crear un clima positiu dins de l'aula mitjançant el treball en grup. 

- CONTINGUTS
Continguts del currículum
DIMENSIÓ COMUNICATIVA
·         Participació activa en interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula, tant les referides a gestió, organització, discussió dels problemes que sorgeixen en el dia a dia, explicació de vivències personals, com les derivades de situacions d’ensenyament i aprenentatge, amb respecte per les normes que regeixen la interacció oral.
·          Interès a expressar-se oralment amb bona entonació i pronunciació.
·         Comprensió de tot tipus de missatges orals en diferents contextos i en qualsevol dels escenaris possibles: activitats d’aula, situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea i en la vida quotidiana.
·         Interès i respecte per les intervencions dels altres.
·         Ús d’estratègies lectores adequades en la lectura en veu alta amb el professorat.
·         Participació en activitats de lectura col·lectiva.
·         Composició de textos escrits, que poden tenir el suport d’imatges o esquemes, fets en diferents situacions: a) situacions quotidianes de l’aula i l’escola; b) experiències personals i produccions en l’àmbit creatiu (contes, poemes, vivències); c) textos de treball produïts en qualsevol de les àrees curriculars.
·         Aplicació d’un procés reflexiu en l’escriptura de textos: pensar, escriure i revisar.
·          Interès per la bona presentació dels textos escrits i per aplicar-hi els coneixements ortogràfics treballats a classe.
·         Coneixement i ús de l’ortografia de base.
DIMENSIÓ LITERÀRIA
·         Interès i participació activa en les activitats orientades al foment del gust per la lectura: lectura guiada; ús de l’audició, lectura i memorització de textos, poemes, cançons, refranys, dites; ús de la biblioteca d’aula i d’escola i revistes escolars; ús de gravacions i de mitjans audiovisuals, dramatitzacions, entre altres.
·          Participació en activitats literàries de l’escola i de l’entorn proper.
·         Lectura en veu alta tot fent atenció a la pronunciació, al to de veu, a l’entonació perquè tots ho entenguin, i adequant l’entonació i el ritme a cada tipus de text.
Continguts propis
·         Treballar festes populars.
·         Ensenyar als nens mètodes tradicional d'escriptura, com les postals.
·         Utilització dels diccionaris per cercar paraules que desconeixen.
·         Ampliació del vocabulari dels alumnes.
·         Treballar el treball col·laboratiu.

 - METODOLOGIA
La lectura del llibre es farà de manera conjunta a la classe. Per això, dedicarem la primera part de la primera sessió a llegir fins a la pàgina 25. Atès que aquesta primera part del llibre conta les bromes que la princesa Matilde gasta, utilitzarem la segona part de la sessió a comentar entre tots las bromes de la princesa i el que pensen d' ella. A continuació, parlarem conjuntament d'experiències personals, bromes divertides que han fet els alumnes, com reacciona la gent i del dia dels Sants Innocents.
A la segona sessió acabarem de llegir el llibre. Després d'acabar-ho, dedicarem la classe a fer preguntes de vocabulari que no hagin entès del llibre i a cercar-les conjuntament al diccionari. Per fer-ho, anotarem les paraules a la pissarra i en grups de 5 persones les hauran de cercar als diccionaris de l'aula i anotar la definició a la llibreta. Al final de la classe, demanarem per a la propera sessió un segell.
Per últim, a la tercera sessió cada alumne haurà de fer una postal com les que li envia la Matilde als seus pares dels seus viatges. La mestra portarà un exemple de com ha de ser una postal i com s'ha d'omplir, i els nens tenen la llibertat d'elegir des de on l'envien i a qui va dirigida. Si a classe no tenen temps d'acabar-la, poden treballar a casa i entregar-la la sessió següent, quan seran avaluades.

 - TEMPORITZACIÓ
  • Lectura del llibre: 35 min. en la primera i segona sessió.
  •  Parlar conjuntament sobre experiències personals a la primera classe: 20 min.
  • Dubtes de vocabulari i recerca en el diccionari: 20 min.
  • Fer una postal: 55 min.


 - CRITERIS D’AVALUACIÓ
Criteris d'avaluació del currículum
  • Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
  •  Escriure textos de diferents tipologies i que responguin a diferents situacions a partir de models o de creació pròpia, escrits a mà.
  • Haver mecanitzat que abans d’escriure s’ha de pensar i, un cop escrit, s’ha de revisar.
  • Mostrar coneixement de l’ortografia de base i de les normes ortogràfiques més bàsiques en algunes o en la majoria de les produccions.
  • Interès a aplicar els coneixements apresos a la lectura i a l’escriptura i per a la bona presentació dels treballs.
  •  Mostrar interès per la lectura en general i pels textos tradicionals i de literatura adequats a l’edat.

Criteris d'avaluació propis
  •  Actitud positiva envers la participació en la lectura en veu alta.
  • Bona entonació i pronunciació.
  • Intervenció a l'aula per compartir experiències personal sobre el tema tractat.
  • Mostrar interès per treballar en grup i ajudar als companys amb més dificultats.
  • Creativitat i bona presentació a l'hora de crear la postal.

1 comentari:

  1. Hola Maria,

    M'agrada molt la elecció del llibre, atès que tots hauríem de ser una mica bromistes, sense passar-nos de rosca. A més, la utilització del diccionari promou l’autonomia en els alumnes.
    En conclusió, penso que és una activitat bastant completa, vist que també es treballa la escriptura de manera creativa.
    Atentament,
    Rebeca Romero Peinado.

    ResponElimina