dijous, 16 d’abril del 2015



Silvia Amor Sanchez


La tortuga i la llebre “la gran cursa”



Argument del conte

El conte de “la tortuga i la llebre” treballa valors com la tolerància, la humilitat i la constància. Explica la historia d’una tortuga que es diu Pepa la qual va sortir a passejar, es va trobar una llebre i es va parar per saludar-la amistosament. La llebre presumida i fatxenda, en to burleta, va preguntar a la tortuga que hi feia al bosc i com podia passejar amb aquestes cames tant curtes. La tortuga es va enfadar amb la llebre i li va proposar fer una cursa. La llebre molt segura de si mateixa va acceptar el repte. Aquella mateixa tarda, la cursa va començar. La llebre va córrer molt i en vista que a la tortuga encara li quedava molta estona per atrapar-la va decidir descansar uns minuts i al cap d’una estona es va quedar adormida. La tortuga, gràcies a la seva constància va arribar a la meta i va guanyar la cursa. Cap llebre va tornar a desafiar a una tortuga en una cursa.

Context de l’activitat

Aquesta activitat es durà a terme en l’assignatura de llengua catalana de cicle inicial, concretament a segon de primària. Es durà a terme en dues sessions d’una hora cadascuna.

Objectius

Objectius del currículum:

- Desenvolupar la competència comunicativa oral i escrita  per comunicar-se amb els altres, per aprendre, per expressar les opinions i concepcions personals, apropiar-se i transmetre les riqueses culturals i satisfer les necessitats individuals i socials.
- Desenvolupar la competència en la llengua catalana com a vehicle de comunicació parlada o escrita per a la construcció dels coneixements, per al desenvolupament personal i l’expressió i per a la seva participació en les creacions culturals.
- Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.
- Comprendre textos escrits que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.
- Manifestar una actitud receptiva, interessada i de confiança en la pròpia capacitat d’aprenentatge i d’ús de les llengües.

Objectius propis:

- Desenvolupar la comprensió oral.
- Desenvolupar la competència comunicativa escrita i la bona redacció de textos.
- Adquisició de vocabulari nou en un context natural i comprensible.
- Desenvolupar la capacitat de reflexió en vers una historia, conte...
- Promoure l’educació dels valors mitjançant contes per tal de posar en situació els alumnes en diferents situacions de conflicte.
- Conscienciar els alumnes del valor de la constància en el treball.
- Promoure la participació activa dels estudiants a l’aula.

Continguts

Contingut del currículum:

DIMENSIÓ COMUNICATIVA
Parlar i conversar
- Participació activa en interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula, tant les referides a gestió, organització, discussió dels problemes que sorgeixen en el dia a dia, explicació de vivències personals, com les derivades de situacions d’ensenyament i aprenentatge, amb respecte per les normes que regeixen la interacció oral (torns de paraula, to de veu, ritme).
- Producció de textos de producció pròpia (exposicions, explicacions) adaptant l’entonació, el to de veu o el gest a la situació comunicativa.
- Interès a expressar-se oralment amb bona entonació i pronunciació.
Escoltar i comprendre
- Comprensió de tot tipus de missatges orals en diferents contextos i en qualsevol dels escenaris possibles: activitats d’aula, situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea i en la vida quotidiana.
- Interès i respecte per les intervencions dels altres.
Escriure
- Composició de textos escrits de situacions quotidianes de l’aula i l’escola; experiències personal; textos de treball produïts en qualsevol de les àrees curriculars.
- Aplicació d’un procés reflexiu en l’escriptura de textos: pensar, escriure i revisar.
Coneixements dels funcionament de la llengua i del seu aprenentatge
- Observació de les diferències entre llengua oral i escrita, a partir del seu ús en situacions comunicatives reals o simulades
- Coneixement i ús de l’ortografia de base, que comporta: separar bé les paraules, no alterar l’ordre dels mots en una frase, fer correspondre una grafia a cada so (no se’n deixa, no n’hi posa de més, no altera l’ordre), fer correspondre un so a una de les grafies possibles que fan aquell so (“gersei” seria acceptable).
DIMENSIÓ LITERÀRIA
- Interès i participació activa en les activitats orientades al foment del gust per la lectura: lectura guiada; ús de l’audició.
- Comprensió a partir d’audicions i comentaris posteriors conjunts de literatura de tradició oral de tot tipus (rondalles, contes, cançons, dites).

Continguts propis:

- Interiorització dels valors tractats als contes per tal de tenir-los en compte en situacions de la vida real.
- Fomentar el respecte i evitar la infravaloració de les persones.
- Interès per la lectura.
- Desenvolupar estratègies per a la comprensió de textos orals.

Metodologia

Aquesta activitat es dividirà en dues sessions.
Primera sessió: En primer lloc, el professor o la professora presentarà els animals del conte als alumnes a partir d’una sèrie de fotografies. Els alumnes hauran d’identificar els animals de les fotografies. Un cop els alumnes identifiquin tots els animals, el professor/professora centrarà l’atenció en la tortuga i en la llebre i farà una sèrie de preguntes al respecte com per exemple: “Qui creieu que guanyarà la cursa?”  O “Són o poden ser animals domèstics?”. A continuació, el professor/professora llegirà el llibre en veu alta. Un cop acabada la lectura, els alumnes hauran de fer un petit text reflexiu del conte explicant què els hi ha agradat el conte, si creuen que el comportament arrogant de la llebre es correcte, si el treball constant de la tortuga és el motiu que ha esdevingut la seva victòria de la carrera...
Segona sessió: El alumnes es posaran en parelles i posaran en comú amb el company les seves idees respecte al conte. Passats 5 minuts, els alumnes explicaran en veu alta el que han escrit en el seu text i què els hi sembla el conte. El professor/professora procurarà que cada alumne doni la seva opinió i s’expressi còmodament davant dels seus company de classe. Finalment, el professor/professora farà unes últimes preguntes de reflexió com per exemple: “Per què es burlava la llebre de la tortuga?”, “Cóm es sentia la tortuga?”, “Creieu que va ser valenta la tortuga?” i “Què va ser el que va fer perdre la cursa a la llebre?”. Un cop es responguin aquestes preguntes, el professor/professora exposarà la moralina d’aquest conte als seus alumnes.

Criteris d’avaluació

Criteris d’avaluació del currículum:

-  Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
- Comprendre tot tipus de missatges orals que es produeixen en activitats d’aula.
- Escriure textos de diferents tipologies i que responguin a diferents situacions (notícies, experiències, descripcions, textos imaginatius, entre altres).
- Mostrar interès per la lectura en general i pels textos tradicionals i de literatura adequats a l’edat.
- Tenir una actitud crítica cap a tota mena d’estereotips que reflecteixen prejudicis racistes, classistes o sexistes.

Criteris d’avaluació propis:

- Escriure textos breus de forma correcta tenint en compte les nomes bàsiques de la llengua ajustades a l’edat.
- Bona comprensió oral del text.
- Reflexionar sobre els valors del text i integrar-los a les actituds en la vida quotidiana.

- Respectar el torn de paraula i escoltar els companys amb atenció. 

4 comentaris:

  1. Hola Silvia!
    Me ha gustado mucho el cuento que has elegido porque trata de unos valores muy interesantes, los cuales creo que se deberían trabajar en el aula. La constancia en el trabajo es importante para realizar un aprendizaje significativo y por otro lado también pienso que la humildad es esencial en la relación entre iguales.
    La metodología que has usado es dinámica y divertida porque estarás trabajando la expresión oral a través de un cuento tradicional a partir de las opiniones de los infantes y de preguntas de reflexión del cuento. Como el otro día comentamos en clase, es muy importante trabajar la expresión oral desde bien pequeños y fomentarla para que los alumnos sepan defenderse a la hora de hablar en público.

    ¡Buen trabajo!

    Carolina Bastazo

    ResponElimina
  2. Hola Carol!
    Doncs sí, crec que els valors tractats en aquest conte són valors que els nens de la meva classe m’agradaria que aprenguessin ja que penso que els hi seran molt útils a l’hora d’afrontar els problemes, treballs... de la vida quotidiana. D’altra banda, crec molt important fomentar l’expressió oral en els alumnes de ben petits ja que és un aspecte que no es té molt en compte a les classes però de cara al futur és molt important, ja que sinó, molta gent adulta es troba en situacions on han d’expressar-se i no són capaces.

    Moltes gràcies per les teves paraules.

    Silvia Amor Sanchez

    ResponElimina
  3. Hola Silvia!
    Penso que aquest conte és molt adequat per ensenyar als alumnes a respectar a la resta i a no infravalorar a ningú, m’ha agradat molt que fomenti aquests punts. També em sembla admirable que el conte mostri que si algú s’ho proposa pot arribar a la meta que vulgui. M’ha semblat una gran idea que abans de llegir el llibre hi hagi una introducció dels personatges. Tot i això, no estic del tot d’acord amb la activitat ja que penso que a la edat escollida potser els alumnes no siguin capaços de fer un resum tant elaborat, potser haurien d’escriure només una frase posant el que els ha transmès. Per altra banda, trobo molt adequades les preguntes que fa la professora al final de l’activitat, com per exemple “cóm se sentia la tortuga?”, això pot ajudar als nens a posar-se al lloc dels altres.

    Anna Sánchez Prades

    ResponElimina
  4. Bon dia Silvia!

    M'ha fet molta gràcia que proposis aquest llibre, atès que va ser un dels llibres que més em va agradar de petit i del qual vaig aprendre moltes coses. Crec que el comportament de la tortuga durant tot el llibre és un bon exemple i model pels alumnes sobre la constància i sacrifici, en contra de l'actitud de superioritat de la llebre. A més, crec que és molt útil el fet d'escriure un text sintetitzant la història i després explicar als companys què passa en el conte i quina valoració fan, així treballes la capacitat de síntesi, la comprensió de texts i l'expressió oral.

    Sergi Vallverdú Martínez

    ResponElimina