Silvia Amor Sanchez
La tortuga i la llebre “la gran
cursa”
Argument del conte
El conte de “la tortuga i la
llebre” treballa valors com la tolerància, la humilitat i la constància.
Explica la historia d’una tortuga que es diu Pepa la qual va sortir a passejar,
es va trobar una llebre i es va parar per saludar-la amistosament. La llebre
presumida i fatxenda, en to burleta, va preguntar a la tortuga que hi feia al
bosc i com podia passejar amb aquestes cames tant curtes. La tortuga es va
enfadar amb la llebre i li va proposar fer una cursa. La llebre molt segura de
si mateixa va acceptar el repte. Aquella mateixa tarda, la cursa va començar.
La llebre va córrer molt i en vista que a la tortuga encara li quedava molta
estona per atrapar-la va decidir descansar uns minuts i al cap d’una estona es
va quedar adormida. La tortuga, gràcies a la seva constància va arribar a la
meta i va guanyar la cursa. Cap llebre va tornar a desafiar a una tortuga en
una cursa.
Context de l’activitat
Aquesta activitat es durà a
terme en l’assignatura de llengua catalana de cicle inicial, concretament a
segon de primària. Es durà a terme en dues sessions d’una hora cadascuna.
Objectius
Objectius del currículum:
- Desenvolupar la competència comunicativa oral i
escrita per comunicar-se amb els altres,
per aprendre, per expressar les opinions i concepcions personals, apropiar-se i
transmetre les riqueses culturals i satisfer les necessitats individuals i
socials.
- Desenvolupar la competència
en la llengua catalana com a vehicle de comunicació parlada o escrita per a la
construcció dels coneixements, per al desenvolupament personal i l’expressió i
per a la seva participació en les creacions culturals.
- Expressar-se oralment,
adequant les formes i el contingut als diferents contextos i situacions
comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.
- Comprendre textos escrits que
es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.
- Manifestar una actitud
receptiva, interessada i de confiança en la pròpia capacitat d’aprenentatge i
d’ús de les llengües.
Objectius propis:
- Desenvolupar la comprensió
oral.
- Desenvolupar la competència
comunicativa escrita i la bona redacció de textos.
- Adquisició de vocabulari nou
en un context natural i comprensible.
- Desenvolupar la capacitat de
reflexió en vers una historia, conte...
- Promoure l’educació dels
valors mitjançant contes per tal de posar en situació els alumnes en diferents
situacions de conflicte.
- Conscienciar els alumnes del
valor de la constància en el treball.
- Promoure la participació
activa dels estudiants a l’aula.
Continguts
Contingut del currículum:
DIMENSIÓ COMUNICATIVA
Parlar i conversar
- Participació activa en interaccions amb el grup o mestre
en qualsevol situació comunicativa de l’aula, tant les referides a gestió,
organització, discussió dels problemes que sorgeixen en el dia a dia,
explicació de vivències personals, com les derivades de situacions
d’ensenyament i aprenentatge, amb respecte per les normes que regeixen la
interacció oral (torns de paraula, to de veu, ritme).
- Producció de textos de
producció pròpia (exposicions, explicacions) adaptant l’entonació, el to de veu
o el gest a la situació comunicativa.
- Interès a expressar-se
oralment amb bona entonació i pronunciació.
Escoltar i comprendre
- Comprensió de tot tipus de
missatges orals en diferents contextos i en qualsevol dels escenaris possibles:
activitats d’aula, situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea i en la vida
quotidiana.
- Interès i respecte per les
intervencions dels altres.
Escriure
- Composició de textos escrits
de situacions quotidianes de l’aula i l’escola; experiències personal; textos
de treball produïts en qualsevol de les àrees curriculars.
- Aplicació d’un procés
reflexiu en l’escriptura de textos: pensar, escriure i revisar.
Coneixements dels funcionament de la llengua i del seu aprenentatge
- Observació de les diferències
entre llengua oral i escrita, a partir del seu ús en situacions comunicatives
reals o simulades
- Coneixement i ús de
l’ortografia de base, que comporta: separar bé les paraules, no alterar l’ordre
dels mots en una frase, fer correspondre una grafia a cada so (no se’n deixa,
no n’hi posa de més, no altera l’ordre), fer correspondre un so a una de les
grafies possibles que fan aquell so (“gersei” seria acceptable).
DIMENSIÓ LITERÀRIA
- Interès i participació activa
en les activitats orientades al foment del gust per la lectura: lectura guiada;
ús de l’audició.
- Comprensió a partir
d’audicions i comentaris posteriors conjunts de literatura de tradició oral de
tot tipus (rondalles, contes, cançons, dites).
Continguts propis:
- Interiorització dels valors
tractats als contes per tal de tenir-los en compte en situacions de la vida
real.
- Fomentar el respecte i evitar
la infravaloració de les persones.
- Interès per la lectura.
- Desenvolupar estratègies per
a la comprensió de textos orals.
Metodologia
Aquesta activitat es dividirà
en dues sessions.
Primera sessió: En primer lloc,
el professor o la professora presentarà els animals del conte als alumnes a
partir d’una sèrie de fotografies. Els alumnes hauran d’identificar els animals
de les fotografies. Un cop els alumnes identifiquin tots els animals, el
professor/professora centrarà l’atenció en la tortuga i en la llebre i farà una
sèrie de preguntes al respecte com per exemple: “Qui creieu que guanyarà la
cursa?” O “Són o poden ser animals
domèstics?”. A continuació, el professor/professora llegirà el llibre en veu
alta. Un cop acabada la lectura, els alumnes hauran de fer un petit text reflexiu
del conte explicant què els hi ha agradat el conte, si creuen que el
comportament arrogant de la llebre es correcte, si el treball constant de la
tortuga és el motiu que ha esdevingut la seva victòria de la carrera...
Segona sessió: El alumnes es
posaran en parelles i posaran en comú amb el company les seves idees respecte
al conte. Passats 5 minuts, els alumnes explicaran en veu alta el que han
escrit en el seu text i què els hi sembla el conte. El professor/professora
procurarà que cada alumne doni la seva opinió i s’expressi còmodament davant
dels seus company de classe. Finalment, el professor/professora farà unes
últimes preguntes de reflexió com per exemple: “Per què es burlava la llebre de
la tortuga?”, “Cóm es sentia la tortuga?”, “Creieu que va ser valenta la
tortuga?” i “Què va ser el que va fer perdre la cursa a la llebre?”. Un cop es
responguin aquestes preguntes, el professor/professora exposarà la moralina
d’aquest conte als seus alumnes.
Criteris d’avaluació
Criteris d’avaluació del currículum:
- Participar de
forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar
i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte
quan parlen els altres.
- Comprendre tot tipus de
missatges orals que es produeixen en activitats d’aula.
- Escriure textos de diferents
tipologies i que responguin a diferents situacions (notícies, experiències,
descripcions, textos imaginatius, entre altres).
- Mostrar interès per la
lectura en general i pels textos tradicionals i de literatura adequats a
l’edat.
- Tenir una actitud crítica cap
a tota mena d’estereotips que reflecteixen prejudicis racistes, classistes o
sexistes.
Criteris d’avaluació propis:
- Escriure textos breus de
forma correcta tenint en compte les nomes bàsiques de la llengua ajustades a l’edat.
- Bona comprensió oral del
text.
- Reflexionar sobre els valors
del text i integrar-los a les actituds en la vida quotidiana.
- Respectar el torn de paraula
i escoltar els companys amb atenció.
Hola Silvia!
ResponEliminaMe ha gustado mucho el cuento que has elegido porque trata de unos valores muy interesantes, los cuales creo que se deberían trabajar en el aula. La constancia en el trabajo es importante para realizar un aprendizaje significativo y por otro lado también pienso que la humildad es esencial en la relación entre iguales.
La metodología que has usado es dinámica y divertida porque estarás trabajando la expresión oral a través de un cuento tradicional a partir de las opiniones de los infantes y de preguntas de reflexión del cuento. Como el otro día comentamos en clase, es muy importante trabajar la expresión oral desde bien pequeños y fomentarla para que los alumnos sepan defenderse a la hora de hablar en público.
¡Buen trabajo!
Carolina Bastazo
Hola Carol!
ResponEliminaDoncs sí, crec que els valors tractats en aquest conte són valors que els nens de la meva classe m’agradaria que aprenguessin ja que penso que els hi seran molt útils a l’hora d’afrontar els problemes, treballs... de la vida quotidiana. D’altra banda, crec molt important fomentar l’expressió oral en els alumnes de ben petits ja que és un aspecte que no es té molt en compte a les classes però de cara al futur és molt important, ja que sinó, molta gent adulta es troba en situacions on han d’expressar-se i no són capaces.
Moltes gràcies per les teves paraules.
Silvia Amor Sanchez
Hola Silvia!
ResponEliminaPenso que aquest conte és molt adequat per ensenyar als alumnes a respectar a la resta i a no infravalorar a ningú, m’ha agradat molt que fomenti aquests punts. També em sembla admirable que el conte mostri que si algú s’ho proposa pot arribar a la meta que vulgui. M’ha semblat una gran idea que abans de llegir el llibre hi hagi una introducció dels personatges. Tot i això, no estic del tot d’acord amb la activitat ja que penso que a la edat escollida potser els alumnes no siguin capaços de fer un resum tant elaborat, potser haurien d’escriure només una frase posant el que els ha transmès. Per altra banda, trobo molt adequades les preguntes que fa la professora al final de l’activitat, com per exemple “cóm se sentia la tortuga?”, això pot ajudar als nens a posar-se al lloc dels altres.
Anna Sánchez Prades
Bon dia Silvia!
ResponEliminaM'ha fet molta gràcia que proposis aquest llibre, atès que va ser un dels llibres que més em va agradar de petit i del qual vaig aprendre moltes coses. Crec que el comportament de la tortuga durant tot el llibre és un bon exemple i model pels alumnes sobre la constància i sacrifici, en contra de l'actitud de superioritat de la llebre. A més, crec que és molt útil el fet d'escriure un text sintetitzant la història i després explicar als companys què passa en el conte i quina valoració fan, així treballes la capacitat de síntesi, la comprensió de texts i l'expressió oral.
Sergi Vallverdú Martínez