dijous, 16 d’abril del 2015

PEP, L’ESCOMBRIAIRE – Lidia Aznar




EXPLICACIÓ DEL CONTEXT ON ES DURÀ A TERME L’ACTIVITAT
Aquesta és una activitat pensada per dur a terme a qualsevol època del curs, per nens i nenes de cicle inicial, per tal de potenciar la lectura, l’escriptura, l’imaginació i l’expressió oral en llengua catalana.

BREU EXPLICACIÓ DE L’ARGUMENT DEL CONTE
En Pep és un escombriaire treballador i polit que cada matí s’entristeix quan contempla la plaça i els carrers plens de paper i deixalles.
En adonar-se que la seva feina es valora poc, en Pep s’imagina emprenent nous oficis i vivint-los com si fossin fantàstiques aventures. Però un fet sorprenent farà que torni a estimar el seu treball i que se senti de nou content i feliç.

OBJECTIUS DEL CURRÍCULUM
- Desenvolupar la competència en la llengua catalana com a vehicle de comunicació parlada o escrita per a la construcció dels coneixements, per al desenvolupament personal i l’expressió i per a la seva participació en les creacions culturals.
- Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i de col•laboració.
- Reflexionar sobre la llengua i les normes de l’ús lingüístic, a partir de situacions de comunicació reflexiva, per escriure i parlar de forma adequada, coherent i correcta i per comprendre textos orals i escrits.
- Utilitzar la lectura com a font de plaer i enriquiment personal i apropar-se a obres de la tradició literària.
- Comprendre textos literaris de gèneres diversos adequats quant a temàtica i complexitat i iniciar-se en els coneixements de les convencions específiques del llenguatge literari.

OBJECTIUS PROPIS
- Iniciar-se en el llenguatge literari i en l’expressió oral.
- Respectar els companys i mantenir una actitud interessada en l’aprenentatge.
- Educar en valors i en igualtat de classes.
- Reflexionar sobre allò que els agrada i els interessa.
- Produir un text adequat al què s’ha treballat a classe.

CONTINGUTS DEL CURRÍCULUM
DIMENSIÓ COMUNICATIVA

Parlar i conversar
- Participació activa en interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula, tant les referides a gestió, organització, discussió dels problemes que sorgeixen en el dia a dia, explicació de vivències personals, com les derivades de situacions d’ensenyament i aprenentatge, amb respecte per les normes que regeixen la interacció oral (torns de paraula, to de veu, ritme).

Escoltar i comprendre
- Interès i respecte per les intervencions dels altres.

Llegir i comprendre
- Participació en activitats de lectura col•lectiva.

Escriure
- Composició de textos escrits, que poden tenir el suport d’imatges o esquemes, fets en diferents situacions: a) situacions quotidianes de l’aula i l’escola; b) experiències personals i produccions en l’àmbit creatiu; c) textos de treball produïts en qualsevol de les àrees curriculars.

Coneixements del funcionament de la llengua i del seu aprenentatge
- Coneixement i ús de l’ortografia de base, que comporta: separar bé les paraules, no alterar l’ordre dels mots en una frase.
- Introducció a normes ortogràfiques més senzilles i de més ús, i als signes de puntuació més bàsics (punt final, coma, interrogant, admiració).
- Introducció a la terminologia gramatical: nom, verb, oració, masculí, femení, article, singular, plural.
- Valoració del progrés del dia a dia en escriptura. Opinió ajustada de les seves capacitats, sense infravalorar-se ni sobrevalorar-se.

DIMENSIÓ LITERÀRIA •
- Ús d’estratègies lectores apreses en altres situacions, en la lectura individual silenciosa o en veu alta.
- Lectura en veu alta tot fent atenció a la pronunciació, al to de veu, a l’entonació perquè tots ho entenguin, i adequant l’entonació i el ritme a cada tipus de text.
- Interès per l’elecció de temes i textos i per la comunicació de preferències personals.

CONTINGUTS PROPIS
- Interès i capacitat per expressar-se oralment en públic amb bona entonació i pronunciació.
- Comprensió de les activitats a l’aula.
- Ser capaços de reflexionar a l’hora d’escriure el seu propi text: pensar com volem dir les coses, escriure-les i comprovar la feina una vegada acabada.
- Interès i participació activa de les activitats orientades al foment del gust per la lectura i l’escriptura.
- Comprensió i aprofundiment en el sentit del text a partir de lectures conjuntes guiades.

METODOLOGIA Y TEMPORITZACIÓ
Realitzarem tres tasques diferents totes relacionades amb el conte Pep, l’escombriaire, que ens ocuparan tres sessions del curs. La primera de totes és la lectura del llibre. Aquesta part de l’activitat la realitzarem a classe en una sessió d’una hora, on els alumnes hauran de llegir una pàgina del llibre cadascú (ja que, són trenta alumnes per trenta pàgines que té el llibre). En finalitzar la lectura comentarem la comentarem i la resumirem tots oralment per comprovar l’han entès correctament.
La segona activitat consisteix a realitzar un collage amb un text on els nens hauran d'imaginar-se i descriure aquell ofici on els agradaria treballar de grans, i dibuixar i decorar el paper en relació amb allò que han escrit. El text el portaran a terme a l’hora de classe perquè es puguin ajudar entre els alumnes i tinguin el suport de la mestra. Al final d’aquesta segona sessió, s’enduran el text a casa per poder decorar el collage a casa i portar-lo el pròxim dia.
La tercera activitat sobre el llibre, és la que ens ocuparà dues sessions, en les quals cada alumne haurà de llegir el text que ha escrit davant dels companys responen a la pregunta: que m’agradaria ser de gran?

CRITERIS D’AVALUACIÓ DEL CURRÍCULUM
• Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres
• Fer exposicions orals de textos memoritzats o de producció pròpia referits a coneixements, vivències o fets, adaptant el to de veu o el gest a la situació comunicativa, i amb utilització d’imatges o audiovisuals, si la situació ho requereix
• Haver mecanitzat que abans d’escriure s’ha de pensar i, un cop escrit, s’ha de revisar. Aplicar-ho a tot tipus de textos.
• Tenir una actitud crítica cap a tota mena d’estereotips que reflecteixen prejudicis racistes, classistes o sexistes.

CRITERIS D’AVALUACIÓ PROPIS
-Grau de fluïdesa adaptat a les seves capacitats i comprensió del text durant la seva lectura.
- Reflexió i participació col•lectiva al final de la lectura per aclarir els continguts.
- Originalitat i reflexió per part de l’alumne alhora d’escriure el text.
- Motivació pròpia i capacitat per ajudar els altres i demanar ajuda quan es necessiti.
- Respecte cap als companys alhora de realitzar les presentacions
-Grau de fluïdesa a la lectura davant de la classe.
- Escriptura d’un text amb els aspectes gramaticals treballats, amb sentit, coherent, cohesionat i original.

1 comentari:

  1. Hola Lidia,
    M'ha agradat molt la temàtica que has escollit, especialment el fet de treballar com a objectiu la educació en valors i en igualtat de classes. A més, el fet de plantejar la elaboració d'un mural sobre la professió que els agradaria tenir de grans m'ha semblat una activitat molt adequada per treballar la imaginació i la creativitat, ja que no només han d'escollir-ne una si no que han de treballar en el collage i en com voldràn mostrar-la a la resta. Aquest exercici penso que és molt divertit i alhora seriós, ja que es dóna la oportunitat als alumnes d'expressar allò que pensen i senten sobre si mateixos, i cal donar-li molta importància.
    No he llegit el conte de'n "Pep, l'escombriaire", però segur que ajudarà als alumnes a tenir en compte que totes les professions són importants i necessàries, i que allò important no és què es fa, sino el fet de que cadascú pugui i sàpiga com gaudir-ne. Si algun dia tinc la oportunitat, m'agradaria llegir aquest conte amb els meus alumnes i treballar-lo. Gràcies per la proposta!

    Natàlia Moya Villanueva

    ResponElimina