dijous, 16 d’abril del 2015

Les armilles del pagès (Mercè Miracle/ Pavla Reznickova)
Clàudia Milán González
http://www.serretllibres.com/imatges/productes_nous/les-armilles-del-pages-1.jpg
Argument del conte: Era un pagès que es dedicava a fer escombres i va anar al poble a vendre-les acompanyat per la seva mula, de tornada a casa anava caminant al costat de la mula fent els comptes del què havia venut, però tenia massa calor i va decidir treure’s l’armilla i ficar-la a sobre la mula. Però, el pagès va ensopegar i se li van esborrar tots els comptes del cap, aleshores va veure una armilla al terra i va pensar que se la ficaria els diumenges així que la va ficar sobre la mula. El pagès va ensopegar un parell de vegades més, cada cop veia una armilla i la guardava, fins que l’últim cop que va caure, ja n’estava tip de les armilles perquè va pensar que ja en portava suficients i va decidir tirar-la al llac. Quan va arribar a casa va voler donar-li una sorpresa a la seva dona ensenyant-li totes les armilles que portava, però quan va anar a mirar a sobre la mula no hi havia cap.
Context de l’activitat: Aquesta activitat es portarà a terme en la classe de Llengua Catalana de Primer de Primària, en les sessions de comprensió lectora on l’aula estarà dividida en dos, de 12 alumnes cada grup i en classes diferents. Es comptarà de 3 sessions d’una hora per realitzar l’activitat.
Objectius del currículum:
-         Desenvolupar la competència comunicativa oral i escrita per comunicar-se amb els altres, per aprendre, per expressar les opinions i concepcions personals, apropiar-se i transmetre les riqueses culturals i satisfer les necessitats individuals i socials.
-         Comprendre textos escrits que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.
-         Utilitzar la lectura com a font de plaer i enriquiment personal i apropar-se a obres de la tradició literària.
-         Comprendre textos literaris de gèneres diversos adequats quant a temàtica i complexitat i iniciar-se en els coneixements de les convencions específiques del llenguatge literari.
-         Manifestar una actitud receptiva, interessada i de confiança en la pròpia capacitat d’aprenentatge i d’ús de les llengües.
Objectius propis:
-         Participació i interès dels alumnes per realitzar activitats a l’aula.
-         Respecte per els companys.
-         Desenvolupar estratègies per l’expressió ral i escrita.
-         Fomentar parlar en públic argumentant allò que es diu.
-         Combinació de teoria i pràctica.
-         Promoure la participació i implicació de l’alumnat.
Continguts del currículum:
Dimensió comunicativa
-         Parlar i conversar:
o   Participació activa en interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula, tant les referides a gestió, organització, discussió dels problemes que sorgeixen en el dia a dia, explicació de vivències personals, com les derivades de situacions d’ensenyament-aprenentatge, amb respecte per les normes que regeixen la interacció oral (torns de paraula, to de veu, ritme).
o   Producció de textos orals memoritzats (cançons, poemes, dramatitzacions) i de producció pròpia (exposicions, explicacions) adaptant l’entonació, el to de veu o el gest a la situació comunicativa i amb la utilització de la comunicació audiovisual sempre que l’activitat ho requereixi.
o   Interès per expressar-se oralment amb bona entonació i pronunciació.
-         Escoltar i comprendre:
o    Comprensió de tot tipus de missatges orals en diferents contextos i en qualsevol dels escenaris possibles: activitats d’aula, situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea i en la vida quotidiana.
o    Comprensió de relats audiovisuals com a representació de la realitat, per tal de començar a diferenciar el món real i la seva representació audiovisual.  
o   Comprensió de textos orals de diferents tipus, formats i mitjans, per obtenir informació i per aprendre.  
o   Interès i respecte per les intervencions dels altres.
-         Llegir i comprendre:
o   Utilització d’estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, identificació de mots, inferències, relació entre fragments, capacitat d’autocorrecció a partir del sentit global, identificació dels signes de tot tipus que formen part del text).
o   Interès i curiositat per mirar o llegir contes o llibres de coneixements, però també per llegir un rètol, un títol d’un llibre, una notícia d’Internet o qualsevol altre text.
o   Participació en activitats de lectura col·lectiva.
-         Escriure:
o   Aplicació d’un procés reflexiu en l’escriptura de textos: pensar, escriure i revisar.
o   Interès per la bona presentació dels textos escrits i per aplicar-hi els coneixements ortogràfics treballats a classe.
-         Coneixements del funcionament de la llengua i el seu aprenentatge:
o   Observació de les diferències entre llengua oral i escrita, a partir del seu ús en situacions comunicatives reals o simulades.
o    Coneixement i ús de l’ortografia de base, que comporta: separar bé les paraules, no alterar l’ordre dels mots en una frase, fer correspondre una grafia a cada so (no se’n deixa, no n’hi posa de més, no altera l’ordre), fer correspondre un so a una de les grafies possibles que fan aquell so.
Dimensió literària
-         Comprensió i aprofundiment en el sentit del text, a partir de lectures conjuntes guiades, pràctica d’algunes estratègies lectores i interpretació del llenguatge literari: derivació, composició, sentit figurat, interpretació de locucions, frases fetes o refranys; i descobriment del ritme i la rima, si es tracta de poesia o cançó.  
-         Ús d’estratègies lectores apreses en altres situacions, en la lectura individual silenciosa o en veu alta: fer atenció al títol i a les imatges, anticipació, deducció del significat d’un mot, relació amb els seus coneixements, entre altres.
-         Lectura en veu alta tot fent atenció a la pronunciació, al to de veu, a l’entonació perquè tots ho entenguin, i adequant l’entonació i el ritme a cada tipus de text.
Continguts propis:
-         Comprensió de la lectura  i interès per tornar a llegir.
-         Recerca de temes perquè l’alumne s’impliqui en la lectura.
-         Assimilació dels continguts i de les paraules per l’expressió escrita.
-         Desenvolupar tècniques per la comprensió de les lectures.
-         Fomentar el treball en grup i l’expressió oral.
Metodologia:  La primera sessió estarà dedicada a la lectura conjunta del llibre i als dubtes que els hi puguin suposar. Realitzar un vocabulari en un full en blanc, on hauran de ficar aquelles paraules que no hagin entès i posteriorment la seva traducció. La segona sessió faran grups de 4 persones per reproduir el conte en paper, és a dir, amb una cartolina que es donarà a classe hauran de fer 4 dibuixos representant el conte amb una breu explicació a sota. La tercera sessió els grups podran escollir entre fer una petita obra de teatre de 10 min representant el conte o una explicació oral de 5 minuts. Per finalitzar, hi haurà una valoració entre companys. El material realitzat es lliurarà al professor per puntuar l’activitat.
Criteris d’avaluació
Criteris d’avaluació del currículum:
-         Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
-         Realitzar exposicions orals de textos memoritzats o de producció pròpia referits a coneixements, vivències o fets, adaptant el to de veu o el gest a la situació comunicativa, i amb utilització d'imatges o audiovisuals, si la situació ho requereix.
-         Comprendre i extreure informacions rellevants de textos escrits i audiovisuals adequats a l'edat i presentats en diferents suports.
-         Aplicar a les lectures individuals algunes estratègies treballades col·lectivament, començant per les més senzilles, com mirar les imatges i llegir el títol per fer hipòtesis.
-         Interès per aplicar els coneixements apresos a la lectura i a l'escriptura i per la bona presentació dels treballs.
Criteris d’avaluació propis:
-         Participar i mostrar interès per l’activitat.
-         Preguntar els dubtes que sorgeixin.
-         Bona presentació dels treballs.
-         Els elements de l’oració estiguin en el seu ordre.
-         Tenir una actitud positiva i respecte cap els companys.
-         Saber raonar les respostes de les preguntes que puguin sorgir a l’aula.

-         Estar atent i concentrat en l’activitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada