Les armilles del pagès (Mercè Miracle/ Pavla Reznickova)
Clàudia Milán González
Argument del conte: Era un pagès que es dedicava a fer escombres i va anar al
poble a vendre-les acompanyat per la seva mula, de tornada a casa anava
caminant al costat de la mula fent els comptes del què havia venut, però tenia
massa calor i va decidir treure’s l’armilla i ficar-la a sobre la mula. Però,
el pagès va ensopegar i se li van esborrar tots els comptes del cap, aleshores
va veure una armilla al terra i va pensar que se la ficaria els diumenges així
que la va ficar sobre la mula. El pagès va ensopegar un parell de vegades més,
cada cop veia una armilla i la guardava, fins que l’últim cop que va caure, ja
n’estava tip de les armilles perquè va pensar que ja en portava suficients i va
decidir tirar-la al llac. Quan va arribar a casa va voler donar-li una sorpresa
a la seva dona ensenyant-li totes les armilles que portava, però quan va anar a
mirar a sobre la mula no hi havia cap.
Context de l’activitat: Aquesta activitat es portarà a terme en la classe de
Llengua Catalana de Primer de Primària, en les sessions de comprensió lectora
on l’aula estarà dividida en dos, de 12 alumnes cada grup i en classes diferents.
Es comptarà de 3 sessions d’una hora per realitzar l’activitat.
Objectius del currículum:
-
Desenvolupar
la competència comunicativa oral i escrita per comunicar-se amb els altres, per
aprendre, per expressar les opinions i concepcions personals, apropiar-se i
transmetre les riqueses culturals i satisfer les necessitats individuals i
socials.
-
Comprendre
textos escrits que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i
cultural proper.
-
Utilitzar
la lectura com a font de plaer i enriquiment personal i apropar-se a obres de
la tradició literària.
-
Comprendre
textos literaris de gèneres diversos adequats quant a temàtica i complexitat i
iniciar-se en els coneixements de les convencions específiques del llenguatge
literari.
-
Manifestar
una actitud receptiva, interessada i de confiança en la pròpia capacitat
d’aprenentatge i d’ús de les llengües.
Objectius propis:
-
Participació
i interès dels alumnes per realitzar activitats a l’aula.
-
Respecte
per els companys.
-
Desenvolupar
estratègies per l’expressió ral i escrita.
-
Fomentar
parlar en públic argumentant allò que es diu.
-
Combinació
de teoria i pràctica.
-
Promoure
la participació i implicació de l’alumnat.
Continguts del currículum:
Dimensió comunicativa
-
Parlar i conversar:
o
Participació
activa en interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa
de l’aula, tant les referides a gestió, organització, discussió dels problemes
que sorgeixen en el dia a dia, explicació de vivències personals, com les
derivades de situacions d’ensenyament-aprenentatge, amb respecte per les normes
que regeixen la interacció oral (torns de paraula, to de veu, ritme).
o
Producció
de textos orals memoritzats (cançons, poemes, dramatitzacions) i de producció
pròpia (exposicions, explicacions) adaptant l’entonació, el to de veu o el gest
a la situació comunicativa i amb la utilització de la comunicació audiovisual
sempre que l’activitat ho requereixi.
o
Interès
per expressar-se oralment amb bona entonació i pronunciació.
-
Escoltar i comprendre:
o
Comprensió de tot tipus de missatges orals en
diferents contextos i en qualsevol dels escenaris possibles: activitats d’aula,
situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea i en la vida quotidiana.
o
Comprensió de relats audiovisuals com a
representació de la realitat, per tal de començar a diferenciar el món real i
la seva representació audiovisual.
o
Comprensió
de textos orals de diferents tipus, formats i mitjans, per obtenir informació i
per aprendre.
o
Interès
i respecte per les intervencions dels altres.
-
Llegir i comprendre:
o
Utilització
d’estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora abans, durant i
després de la lectura (planificació, anticipació, identificació de mots,
inferències, relació entre fragments, capacitat d’autocorrecció a partir del
sentit global, identificació dels signes de tot tipus que formen part del
text).
o
Interès
i curiositat per mirar o llegir contes o llibres de coneixements, però també
per llegir un rètol, un títol d’un llibre, una notícia d’Internet o qualsevol
altre text.
o
Participació
en activitats de lectura col·lectiva.
-
Escriure:
o
Aplicació
d’un procés reflexiu en l’escriptura de textos: pensar, escriure i revisar.
o
Interès
per la bona presentació dels textos escrits i per aplicar-hi els coneixements
ortogràfics treballats a classe.
-
Coneixements del funcionament de la llengua i el seu
aprenentatge:
o
Observació
de les diferències entre llengua oral i escrita, a partir del seu ús en
situacions comunicatives reals o simulades.
o
Coneixement i ús de l’ortografia de base, que
comporta: separar bé les paraules, no alterar l’ordre dels mots en una frase,
fer correspondre una grafia a cada so (no se’n deixa, no n’hi posa de més, no
altera l’ordre), fer correspondre un so a una de les grafies possibles que fan
aquell so.
Dimensió literària
-
Comprensió
i aprofundiment en el sentit del text, a partir de lectures conjuntes guiades,
pràctica d’algunes estratègies lectores i interpretació del llenguatge
literari: derivació, composició, sentit figurat, interpretació de locucions,
frases fetes o refranys; i descobriment del ritme i la rima, si es tracta de
poesia o cançó.
-
Ús
d’estratègies lectores apreses en altres situacions, en la lectura individual
silenciosa o en veu alta: fer atenció al títol i a les imatges, anticipació,
deducció del significat d’un mot, relació amb els seus coneixements, entre
altres.
-
Lectura
en veu alta tot fent atenció a la pronunciació, al to de veu, a l’entonació
perquè tots ho entenguin, i adequant l’entonació i el ritme a cada tipus de
text.
Continguts propis:
-
Comprensió
de la lectura i interès per tornar a
llegir.
-
Recerca
de temes perquè l’alumne s’impliqui en la lectura.
-
Assimilació
dels continguts i de les paraules per l’expressió escrita.
-
Desenvolupar
tècniques per la comprensió de les lectures.
-
Fomentar
el treball en grup i l’expressió oral.
Metodologia: La primera sessió estarà dedicada a la lectura conjunta del llibre i als dubtes
que els hi puguin suposar. Realitzar un vocabulari en un full en blanc, on hauran
de ficar aquelles paraules que no hagin entès i posteriorment la seva
traducció. La segona sessió faran grups de 4 persones per reproduir el conte en
paper, és a dir, amb una cartolina que es donarà a classe hauran de fer 4
dibuixos representant el conte amb una breu explicació a sota. La tercera
sessió els grups podran escollir entre fer una petita obra de teatre de 10 min
representant el conte o una explicació oral de 5 minuts. Per finalitzar, hi
haurà una valoració entre companys. El material realitzat es lliurarà al
professor per puntuar l’activitat.
Criteris d’avaluació
Criteris d’avaluació del currículum:
-
Participar
de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context
escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i
respecte quan parlen els altres.
-
Realitzar
exposicions orals de textos memoritzats o de producció pròpia referits a
coneixements, vivències o fets, adaptant el to de veu o el gest a la situació
comunicativa, i amb utilització d'imatges o audiovisuals, si la situació ho
requereix.
-
Comprendre
i extreure informacions rellevants de textos escrits i audiovisuals adequats a
l'edat i presentats en diferents suports.
-
Aplicar
a les lectures individuals algunes estratègies treballades col·lectivament,
començant per les més senzilles, com mirar les imatges i llegir el títol per
fer hipòtesis.
-
Interès
per aplicar els coneixements apresos a la lectura i a l'escriptura i per la
bona presentació dels treballs.
Criteris d’avaluació propis:
-
Participar
i mostrar interès per l’activitat.
-
Preguntar
els dubtes que sorgeixin.
-
Bona
presentació dels treballs.
-
Els
elements de l’oració estiguin en el seu ordre.
-
Tenir
una actitud positiva i respecte cap els companys.
-
Saber
raonar les respostes de les preguntes que puguin sorgir a l’aula.
-
Estar
atent i concentrat en l’activitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada