dimecres, 22 d’abril del 2015

Rosa Caramelo – Laia Benjumea

Argument:
És la història d'una manada d'elefants i elefantes en què unes i altres viuen de manera separada i tenen activitats diferents, fins i tot el color d'elles i ells és diferent.
Els elefants són grisos, mengen herbes verdes, es dutxen en el riu, es rebolquen al fang i fan la migdiada sota els arbres. Les elefantes són roses, no mengen herbes verdes, no es dutxen al riu, no es rebolquen al fang i no fan la migdiada sota els arbres.
Les elefantes estan tancades en un jardí tancat, menjant unes flors que no els agraden perquè saben greu i porten sabatetes, pitets, colls i llaços també de color rosa per tornar-se més roses.
Els elefants no porten res per fer-se més grisos, ni mengen flors que saben greu.
Entre totes les elefantes destaca una, Margarida, que és de color gris i per més que intenta menjar les mateixes flors que les seves companyes per tornar-se rosa, no ho aconsegueix.
Quan ja es perd l'esperança que Margarida es torni rosa perquè un elefant es vulgui casar amb ella, pren la decisió de sortir del clos, treure els seus adorns rosa, i jugar a ser una elefanta lliure igual que els elefants que mai han estat tancats en la tanca.
La seva iniciativa serveix de model perquè les altres elefantes facin el mateix i ho acaben fent.

Context:
L’activitat proposada per treballar el conte està destinada al primer curs de cicle inicial a l’assignatura de Llengua Catalana. Tindrà una durada de dues sessions.

Objectius:
Propis:
·      Desenvolupar un pensament crític que permeti analitzar els estereotips sexistes
·      Fomentar el gust per la lectura
·      Diferenciar els diferents espais ocupats i utilitzats per nens i nenes en els jocs, per exemple, en el pati de l’escola
·      Reflexionar sobre si hi ha una diferència en els jocs, en la manera de vestir, en els llocs on es trobin unes i altres, etc.
Currículum:
·      Conèixer, comprendre i respectar les diferents cultures i les diferències entre les persones, facilitar que les nenes i els nens elaborin una imatge de si mateixos positiva i equilibrada i adquireixin autonomia personal, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones i la no-discriminació de persones amb discapacitat; defensar l’aplicació dels drets humans en tots els àmbits de la vida personal i social, sense cap tipus de discriminació.
·      Desenvolupar les capacitats afectives en tots els àmbits de la personalitat i en la manera de relacionar-se amb els altres, així com una actitud contrària a la violència, als prejudicis de qualsevol mena i als estereotips sexistes.
·      Comprendre discursos i explicacions orals que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.
·      Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.
·      Manifestar una actitud receptiva, interessada i de confiança en la pròpia capacitat d’aprenentatge i d’ús de les llengües.

Continguts:
Dimensió comunicativa
Parlar i conversar
·      Participació activa en interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula
Escoltar i comprendre
·      Comprensió de tot tipus de missatges orals en diferents contextos i en qualsevol dels escenaris possibles: activitats d’aula, situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea i en la vida quotidiana.
·      Interès i respecte per les intervencions dels altres.

Llegir i comprendre
·      Comprensió de les informacions més habituals de classe, de la vida quotidiana i dels textos vinculats a continguts curriculars
·      Interès i curiositat per mirar o llegir contes o llibres de coneixements, però també per llegir un rètol, un títol d’un llibre, una notícia d’Internet o qualsevol altre text.
·      Participació en activitats de lectura col·lectiva.

Dimensió literària
·      Interès i participació activa en les activitats orientades al foment del gust per la lectura

Metodologia:
L’activitat es dura a terme en dues sessions:
La primera consistirà en mostrar el conte. Els infants podran observar-lo i manipular-lo i un cop finalitzat això procedirem a preguntar als infants quina història s’imaginen o quina història veuen a partir de les imatges i el títol.
La segona sessió el/la mestre/a llegirà el conte en veu alta i hauran de parar atenció, ja que després hi haurà una reflexió. En aquesta hauran d’establir una conversa o un diàleg entre ells/es segons les preguntes o frases esmentades per professor/a.

Temporalització:
Tindrà una durada de dues sessions d’una hora cadascuna.

Criteris d’avaluació:
Propis:
·      Participar respectuosament en la interacció amb el/la mestre/a o els/les companys/es
·      Fomentar la importància de la lectura
·      Comprendre la igualtat de gènere

Currículum:
·      Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
·      Comprendre tot tipus de missatges orals que es produeixen en activitats d’aula, situacions d’aprenentatge i vida quotidiana.
·      Mostrar interès per la lectura en general i pels textos tradicionals i de literatura adequats a l’edat.

·      Tenir una actitud crítica cap a tota mena d’estereotips que reflecteixen prejudicis racistes, classistes o sexistes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada