ACTIVITAT A PARTIR D’UN CONTE
Nom Cristina Cognoms: Tapias orriach
Argument
|
Pinotxo és un ninot de fusta que el seu pare, Geppeto, va esculpir amb la
il·lusió que aquest, algun dia, es convertís en un nen. Tal i com desitjava,
una fada li donà vida al ninot.
A partir d’aquest moment, el conte recull les aventures d’un nen de
fusta que somiava amb ser un nen
normal, de carn i ossos, i anhelava ser acceptat en una societat opressora
per aquells qui no reflecteixen el model preestablert per la majoria. Pinotxo
,per tant, pot ser considerat com un reflex del que pateixen molts nens a dia
d’avui pel classicisme que hi predomina.
|
Context de l’activitat
|
Les activitats que proposo a continuació es duren a terme a les meves
hores de llengua catalana i tutoria durant la setmana cultural del centre
escolar. Aquest any, el tema que treballaré com a tutora de segon de primària
són els contes. El conte escollit és Pinotxo, un conte molt conegut
popularment, cosa que farà que els nens es sentin més propers a l’activitat.
Les activitats treballaren aspectes de la competència comunicativa
lingüística i audiovisual, molts dels quals, es poden extrapolar als
continguts del currículum de llengua catalana.
|
Objectius (propis i del currículum)
|
·
Conèixer, valorar i aplicar els valors i les normes de
convivència per ser un ciutadà o ciutadana lliure capaç de prendre
compromisos individuals i col·lectius, respectar els drets humans i acceptar
el pluralisme propi d’una societat democràtica.
·
Tenir consciència del valor del treball individual i
col·lectiu i desenvolupar hàbits d’esforç i treball en l’estudi, així com
actituds de confiança, amb iniciativa personal, autodisciplina, sentit
crític, responsabilitat, curiositat, interès i creativitat en l’aprenentatge.
·
Adquirir habilitats per mantenir i millorar el clima de
convivència, i per prevenir i resoldre conflictes de manera pacífica tant en
l’àmbit familiar com en els àmbits escolar i social.
·
Conèixer, comprendre i respectar les diferents cultures
i les diferències entre les persones, facilitar que les nenes i els nens
elaborin una imatge de si mateixos positiva i equilibrada i adquireixin
autonomia personal, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones i
la no-discriminació de persones amb discapacitat; defensar l’aplicació dels
drets humans en tots els àmbits de la vida personal i social, sense cap tipus
de discriminació.
·
Desenvolupar les capacitats afectives en tots els
àmbits de la personalitat i en la manera de relacionar-se amb els altres,
així com una actitud contrària a la violència, als prejudicis de qualsevol
mena i als estereotips sexistes.
·
Aplicar, en contextos diversos, els diferents coneixements
adquirits i els recursos propis, a fi de resoldre de manera creativa
problemes, situacions personals i necessitats de la vida quotidiana.
·
Conèixer i utilitzar de manera apropiada la llengua
catalana, tant aspectes orals com escrits
·
Reforçar l’atenció i comprensió de la lectura
·
Incentivar als alumnes
per tal que descobreixin el món de la lectura per ell mateixos
·
Reforçar el vocabulari de l’alumnat per adquirir una
bona competència comunicativa
·
Fer del diccionari una eina imprescindible pel nen, per
tal de facilitar el seu aprenentatge lingüístic
·
Reforçar la capacitat d’autovaloració i la capacitat
d’avaluar als altres per intentar que l’aprenentatge sigui el més
significatiu possible
|
Continguts (propis i del currículum)
|
Dimensió
comunicativa:
Parlar i conversar:
·
Participació activa en interaccions amb el grup o
mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula, tant les referides a
gestió, organització, discussió dels problemes que sorgeixen en el dia a dia,
explicació de vivències personals, com les derivades de situacions
d’ensenyament i aprenentatge, amb respecte per les normes que regeixen la
interacció oral (torns de paraula, to de veu, ritme).
·
Interès a expressar-se oralment amb bona entonació i
pronunciació.
·
Creació d’un sentiment de grup classe, intentant que
tots els alumnes es relacionin entre tots, evitant d’aquesta manera qualsevol
tipus de segregació
·
Interès a expressar-se amb la màxima fluïdesa possible
en qualsevol context, desterrant pors i inseguretats
·
Immersió de la llengua catalana
Escoltar
i comprendre:
·
Comprensió de tot tipus de missatges orals en diferents
contextos i en qualsevol dels escenaris possibles: activitats d’aula,
situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea i en la vida quotidiana.
·
Comprensió de textos orals de diferents tipus, formats
i mitjans, per obtenir informació i per aprendre.
·
Interès i respecte per les intervencions dels altres.
·
Intercanvi de punts de vista sobre el tema que s’està
tractant per tal que els alumnes no es guiïn únicament pel seu propi criteri
·
Relacionar els valors debatuts amb situacions
quotidianes i amb la societat d’avui en dia
·
Comprensió dels valors debatuts per tal de desenvolupar
un pensament crític
Llegir i
comprendre:
·
Comprensió de les informacions més habituals de classe,
de la vida quotidiana i dels textos vinculats a continguts curriculars en
qualsevol dels formats possibles i de forma conjunta a partir dels textos,
imatges o esquemes.
·
Ús d’estratègies lectores adequades en la lectura
individual silenciosa o en veu alta amb el professorat.
·
Interès pels textos escrits com a mitjà de comunicació
·
Interès i curiositat per mirar o llegir contes o
llibres de coneixements
·
Participació en activitats de lectura col·lectiva
·
Utilització d’estratègies afavoridores del procés de comprensió
lectora abans, durant i després de la lectura
·
Extrapolar els valors de lectura en el debat col·lectiu
i veure com influeixen en seu dia a dia
·
Comprendre com es sent Pinotxo i en molts casos
sentir-se identificat
·
Comprendre el sentiment d’estima que té Geppeto pel seu
fill i extrapolar-lo a la seva situació familiar
·
Relacionar els valors que transmeten els personatges
amb la seva pròpia realitat
Escriure:
·
Intentar redactar amb la màxima cohesió, coherència i
adequació allò que pensen i que desenvolupen arrel de l’activitat
·
Comparar els redactats amb altres companys per tal de
fer un aprenentatge més profitós
·
Composició d’un text arran de l’activitat
·
Ús del diccionari per resoldre l’activitat
·
Aplicació d’un procés reflexiu en l’escriptura de
textos: pensar, escriure i revisar
·
Interès per la bona presentació dels textos escrits i
per aplicar-hi els coneixements ortogràfics treballats a classe.
·
Treballar la cal·ligrafia
·
Interès per redactar en línia recte i amb els espais
adients entre cada frase i respectant les normes de marge
·
Fer escriure en bolígraf per millorar la seguretat dels
nens
Coneixements
del funcionament de la llengua i del seu aprenentatge:
·
Observació de les diferències entre llengua oral i
escrita, a partir del seu ús en situacions comunicatives reals o simulades.
·
Coneixement i ús de l’ortografia de base, que comporta:
separar bé les paraules, no alterar l’ordre dels mots en una frase, fer
correspondre una grafia a cada so (no se’n deixa, no n’hi posa de més, no
altera l’ordre), fer correspondre un so a una de les grafies possibles que
fan aquell so (“gersei” seria acceptable).
·
Escriptura de paraules relacionades amb la lectura i
comprensió del seu significat
·
Introducció a normes ortogràfiques més senzilles i de
més ús, i als signes de puntuació més bàsics (punt final, coma, interrogant,
admiració)
·
Observació del funcionament de la llengua: sinònims i
antònims
·
Consciència de la transferència del coneixement de la
llengua catalana
·
Incentivar el procés d’escriptura de l’alumne amb les activitats
proposades
Dimensió
literària:
·
Interès i participació activa en les activitats
orientades al foment del gust per la lectura, en aquest cas, Pinotxo: lectura
col·lectiva a l’aula
·
Participació activa per part de tota la classe en
l’activitat
·
Comprensió de la lectura i dels valors que fomenta a partir de les
activitats proposades
·
Comprensió dels elements fonamentals d’un relat
audiovisual (personatges, espais, accions).
·
Lectura en veu alta tot fent atenció a la pronunciació,
al to de veu, a l’entonació perquè tots ho entenguin, i adequant l’entonació
i el ritme a cada tipus de text
·
Escriptura de la reflexió extreta a partir de les
activitats relacionades amb el conte
·
Interès per l’elecció de temes i textos i per la
comunicació de preferències personals.
|
Metodologia
|
Per treballar el conte de Pinotxo he creat 4 activitats que treballen la
competència comunicativa lingüística i audiovisual. La lectura del conte es
produirà de manera individual a casa i a l’aula amb l’ajuda del mestre. Les
activitats són les següents:
En primer lloc, se’ls repartirà unes fitxes als nens amb un text que
resumeix la història de Pinotxo, l’activitat consistirà en omplir els espais
en buit amb paraules extretes de l’argument de la història. Òbviament, hauran
de tindre la coherència que exigeix el text. Primerament, completaren la
fitxa de manera individual i posterior es posaren en grups de 3 persones per
comparar les seves fitxes. Finalment, s’hauran de posar d’acord i posar en
comú amb la resta de la classe la versió més correcta. La segona activitat
consisteix en busca sinònims i antònims que surten a la lectura amb l’ajuda
del diccionari. Aquesta activitat la faran en parelles per tal que tots
tinguin algun tipus de recolzament. Una vegada hagin acabat, es llegiran en veu
alta les paraules. Per realitzar l’última activitat, es demanarà als alumnes
que portin un petit mirall a l’aula. Primerament, se’ls demanarà que es mirin
al mirall i que escriguin en un full la representació d’ells mateixos.
Desprès hauran de deixar el mirall i escriure com es reflecteixen a nivell
personal. Per últim, s’hauran de posar de peu i en parelles creant dues
fileres, un davant de l’altre. Un cop posicionats, s’hauran de descriure
mútuament i ho hauran d’escriure en un full. L’última activitat consistirà en
un debat en el que els alumnes amb interacció entre ells i el mestre hauran
de respondre les següents preguntes: 1- Què són les diferències? 2-Què és el
que considereu com a diferent? 3-Em de discriminar algú pel color de pell,
per la falta de recursos, per l’idioma, etc...?
|
Criteris d’avaluació (propis i del currículum)
|
·
Participar de forma adequada en les situacions
comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes
d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres
·
Comprendre tot tipus de missatges orals que es
produeixen en les activitats que duran a terme a l’aula
·
Comprendre i extreure informacions rellevants del conte
·
Escriure un text
a partir de l’activitat proposada, en aquest cas, de tipologia descriptiva
·
Haver mecanitzat que abans d’escriure s’ha de pensar i,
un cop escrit, s’ha de revisar. Aplicar-ho a tot tipus de textos, en aquest
cas, a la redacció a l’aula
·
Mostrar coneixement de l’ortografia de base i de les
normes ortogràfiques més bàsiques en la producció dels escrits
·
Interès a aplicar els coneixements apresos a la lectura
i a l’escriptura i per a la bona presentació dels treballs
·
Mostrar interès per la lectura treballada
·
Mostrar interès per les activitats proposades
·
Comprendre que la llengua és un instrument de
comunicació que s’ha d’extrapolar a les diverses situacions que es produeixin
en tot tipus de context
·
Tenir una actitud crítica cap a tota mena d’estereotips
que reflecteixen prejudicis racistes, classistes o sexistes.
|
Temporalització
|
L’activitat es treballarà en les hores de llengua catalana i tutoria
durant la setmana cultural
|
Reflexió final:
Gràcies a aquesta activitat he pogut
posar-me en context del que serà el meu futur rol. Com a mestre, considero que
és molt important tindre molt clares aquestes parts a l’hora de presentar una
activitat a l’aula i considero molt important inserir en tots els aspectes que
puguin ajudar a millorar la pràctica d’aquestes tasques. A part, amb aquesta
activitat he pogut desenvolupar idees que ja tenia pensat posar en pràctica en
un futur i m’ha agradat poder-les veure reflectides en una tasca. Espero poder
fer activitats que requereixin la creativitat que ha de tindre en molts
aspectes un mestre.
Hola Cristina, la idea de que treballin en grup m’agrada, ja crec que de ben petits s’han d’habituar a treballar en equip. Crec que has sigut molt original quan has pensat les activitats a fer, a partir d’aquest conte. Gràcies a una de les activitats treballaran vocabulari, un aspecte molt important a treballar a cicle inicial. També penso que alguna de les activitats és una mica complexa per aquesta edat, com per exemple comparar les fitxes, també el fet de treballar sinònims i antònims ja que no es treballen a cicle inicial.
ResponEliminaBones idees, espero que algun dia posem en pràctica totes les idees que van sorgint.
Iris Roche Rabassó.