Context
L'activitat es durà a terme en el cicle inicial, en concret, en una classe de segon de primària. Durarà sis sessions de classe. I els materials que s'utilitzaran seran el llibre i un dossier d'activitats.
Argument
En Pol és un nen de set anys, però un nen molt especial. Té una gran imaginació i cada nit abans d'adormir-se, converteix la seva habitació, i sobretot el seu llit, en l'escenari de les aventures més divertides.
Objectius:
Del currículum:
- Desenvolupar la competència comunicativa oral i escrita en totes les llengües de l’escola per comunicar-se amb els altres, per aprendre, per expressar les opinions i concepcions personals, apropiarse i transmetre les riqueses culturals i satisfer les necessitats individuals i socials.
- Desenvolupar la competència en la llengua catalana com a vehicle de comunicació parlada o escrita per a la construcció dels coneixements, per al desenvolupament personal i l’expressió i per a la seva participació en les creacions culturals.
- Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.
- Comprendre discursos i explicacions orals que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.
- Comprendre textos escrits que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.
- Produir textos de diferent tipologia i amb diferents suports, relacionats amb el context social i cultural, amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, segons l’edat.
- Utilitzar la lectura com a font de plaer i enriquiment personal i apropar-se a obres de la tradició literària.
- Comprendre textos literaris de gèneres diversos adequats quant a temàtica i complexitat i iniciar-se en els coneixements de les convencions específiques del llenguatge literari.
- Manifestar una actitud receptiva, interessada i de confiança en la pròpia capacitat d’aprenentatge i d’ús de les llengües.
- Fomentar la creació de textos propis.
- Fomentar la imaginació i l'expressió tant escrita com oral.
- Fer crèixer la crítica del treball realitzat.
Continguts:
Del currículum:
DIMENSIÓ COMUNICATIVA
Parlar i conversar
- Participació activa en interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula, tant les referides a gestió, organització, discussió dels problemes que sorgeixen en el dia a dia, explicació de vivències personals, com les derivades de situacions d’ensenyament i aprenentatge, amb respecte per les normes que regeixen la interacció oral (torns de paraula, to de veu, ritme).
- Producció de textos orals memoritzats (cançons, poemes, dramatitzacions) i de producció pròpia (exposicions, explicacions) adaptant l’entonació, el to de veu o el gest a la situació comunicativa i amb la utilització de la comunicació audiovisual sempre que l’activitat ho requereixi.
- Interès a expressar-se oralment amb bona entonació i pronunciació.
Escoltar i comprendre
- Comprensió de tot tipus de missatges orals en diferents contextos i en qualsevol dels escenaris possibles: activitats d’aula, situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea i en la vida quotidiana.
- Interès i respecte per les intervencions dels altres.
Llegir i comprendre
- Comprensió de les informacions més habituals de classe, de la vida quotidiana i dels textos vinculats a continguts curriculars en qualsevol dels formats possibles i de forma conjunta a partir dels textos, imatges o esquemes.
- Ús d’estratègies lectores adequades en la lectura individual silenciosa o en veu alta amb el professorat.
- Interès pels textos escrits i audiovisuals com a font d’informació i d’aprenentatge i com a mitjà de comunicació.
- Participació en activitats de lectura col·lectiva.
Escriure
- Composició de textos escrits, que poden tenir el suport d’imatges o esquemes, fets en diferents situacions: a) situacions quotidianes de l’aula i l’escola; b) experiències personals i produccions en l’àmbit creatiu (contes, poemes, vivències); c) textos de treball produïts en qualsevol de les àrees curriculars.
- Aplicació d’un procés reflexiu en l’escriptura de textos: pensar, escriure i revisar.
- Interès per la bona presentació dels textos escrits i per aplicar-hi els coneixements ortogràfics treballats a classe.
- Coneixements del funcionament de la llengua i del seu aprenentatge
- Observació de les diferències entre llengua oral i escrita, a partir del seu ús en situacions comunicatives reals o simulades.
- Valoració del progrés del dia a dia en escriptura. Opinió ajustada de les seves capacitats, sense infravalorar-se ni sobrevalorar-se.
DIMENSIÓ LITERÀRIA
- Participació en activitats literàries de l’escola i de l’entorn proper.
- Comprensió a partir d’audicions i comentaris posteriors conjunts de literatura de tradició oral de tot tipus (rondalles, contes, cançons, dites).
- Lectura en veu alta tot fent atenció a la pronunciació, al to de veu, a l’entonació perquè tots ho entenguin, i adequant l’entonació i el ritme a cada tipus de text.
Propis:
- Millorar la comprensió dels textos corresponents a la seva edat
- Millorar l'escriptura amb totes les seves normes i estructures.
- Fomentar l'interès per la lectura.
Metodologia
Primer de tot els explicaré de què tracta el llibre, els faré una introducció de com el treballararem i els repartiré un dossier d'activitats que constarà de 10 pàgines, una per a cada capítol (el llibre en té 9 capítols) on els alumnes hauran de respondre dues preguntes breus i fer un petit resum, d'unes tres línies, del que tracta cada capítol. Quedarà una última pàgina en blanc, aquí els alumnes han d'escriure una aventura que els agradaria viure i fer un dibuix d'aquesta. Finalment, realitzaran una breu exposició de les seves aventures.
1a, 2na i 3ra SESSIONS: Farem una lectura en veu alta. El 1er dia: El primer capítol el llegiré jo i els deixaré de cinc a deu minuts per a què responguin les activitats i puguin preguntar dubtes. A continuació, llegiran en veu alta dos capítols més i faran les activitats respectives, aquí els que llegiran seran ells, cadascun llegirà una pàgina. El 2n i 3r igual que en el dia anterior llegiran tres capítols cada dia i respondran les activitats.
El 4t dia els deixarè l'hora de classe per escriure les seves aventures i em puguin preguntar els dubtes que els sorgeixen. Per deures els quedarà revisar la seva redacció, fer un dibuix i preparar la presentació que hauran de fer els propers dies.
El 5é i 6é dia cada un dels alumnes farà la presentació de les seves aventures a la resta dels companys i al finalitzar l'última sessió de treball del llibre m'entregaran els dossiers d'activitats.
Criteris d'avaluació:
- Comprendre els textos que es llegeixen a classe.
- Un bon ús de la gramàtica, lèxic, vocabulari i ortografia; de les propietats textuals del text: coherència i cohesió; i de l'estructura: introducció, nus i desenllaç.
- Tenir una actitud crítica tant per el treball que fa un mateix com pel que fan els altres companys.
- Bona actitud i interès per la lectura, l'escritura i la presentació de les creacions pròpies.
- Bona expressió oral i escrita.
- Valorar la comprensió del text mediant el dossier d'activitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada