De què tracta el conte? Dins el bosc hi vivien tres germans porquets. Malauradament, el llop sempre els perseguia per menjar-se’ls. Per aquest motiu, els porquets decidiren construir-se una casa. El porquet petit va fer-la de palla, el mitjà de fusta i el més gran de totxanes. Les dues primeres cases van ser destruïdes pel llop i, ràpidament, els dos porquets més petits es refugiaren a la casa del germà gran. El llop golafre davallà per la xemeneia i caigué dins d’una olla d’aigua bullent. Mai més els tornà a molestar.
Objectius de les activitats
Objectius del currículum
- Desenvolupar la competència comunicativa oral i escrita en totes les llengües de l’escola per comunicar-se amb els altres, per aprendre, per expressar les opinions i concepcions personals, apropiar-se i transmetre les riqueses culturals i satisfer les necessitats individuals i socials.
- Comprendre textos escrits que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper
- Desenvolupar la competència en la llengua catalana com a vehicle de comunicació parlada o escrita per a la construcció dels coneixements, per al desenvolupament personal i l’expressió i per a la seva participació en les creacions culturals.
- Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives, mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.
- Produir textos de diferent tipologia i amb diferents suports, relacionats amb el context social i cultural, amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, segons l’edat.
- Manifestar una actitud receptiva, interessada i de confiança en la pròpia capacitat d’aprenentatge i d’ús de les llengües.
Objectius propis
Com a síntesi...
Com a síntesi...
- Saber desenvolupar les activitats proposades de manera autònoma.
- Manifestar una bona actitud envers la feina a realitzar.
- Respectar en tot moment les intervencions dels altres
Continguts de les activitats
Propis i del currículum
Pel que fa la lectura...
- Participació en activitats de lectura col·lectiva.
- Ús d’estratègies lectores adequades a la lectura individual silenciosa o en veu alta amb el professorat
- Interès i respecte per les intervencions dels altres.
- Lectura en veu alta tot fent atenció a la pronunciació, al to de veu, a l’entonació perquè tots ho entenguin, i adequant l’entonació i el ritme a cada tipus de text
- No perdre el fil de la lectura mentre els companys llegeixen.
Quant a les activitats...
- Comprensió i escriptura de textos narratius (endevinalles, entre d’altres) basant-se en models observats i analitzats.
- Discriminació fonètica de síl·labes
- Composició d’un text relacionat amb el treball produït a l’aula de llengua catalana.
- Aplicació del procés reflexiu en l’escriptura de textos: pensar, escriure i revisar.
- Interès per la bona presentació dels textos escrits i per aplicar-hi els coneixements ortogràfics treballats a classe.
L'activitat - Arribarem al desenllaç del conte?
1. La primera prova constarà d'esbrinar tres endevinalles i fer-ne una altra per grups de quatres. Les endevinalles seran les següents:
- El meu ofici és molt valorat, perquè ajudo a la humanitat, i quan el foc fa córrer a la gent, poso la sirena i surto corrent. (Resposta: El bomber)
- Als mars i als rius sóc expert en bussejar, si em treus de l'aigua, no podré respirar. (Resposta: El peix)
- Quan arriba la tardor, li podràs veure el barret, amb pluja i un xic de sol, n'ompliràs el cistellet. (Resposta: El bolet)
2. La segona prova constarà d'una picada de síl·labes col·lectiva amb paraules relacionades amb el conte. Serà necessari que la meitat de la classe ho faci bé per poder avançar. Algunes de les paraules seran les següents:
- Porquet, palla, fusta, totxana, casa petit, gran, mitjà, conte, lectura, llop, córrer, bufar, entrar, teulat, xemeneia, bullint i cassola, entre d'altres.
3. La tercera i última prova constarà d'una redacció d'entre tres i cinc línies (depèn l'alumne) on s'expliqui el final perfecte, com voldries que acabés el conte dels tres porquets?, tot recordant les normes bàsiques d'escriptura.
Es donaran les oportunitats necessàries per tal d'arribar fins al final de la història
Context i duració de l'activitat
L'activitat es durà a terme dins l'aula de segon de primària. La duració de l'activitat serà de dues hores i es distribuirà de la següent manera:
- 20 minuts la primera prova
- 15 minuts la segona prova
- 30 minuts la tercera prova
- 45 minuts la lectura del conte
Criteris d'avaluació
- Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d'interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
- Escriure textos narratius de caràcter polític (contes, poemes, endevinalles, rodolins) basant-se en models observats i analitzats.
- Haver mecanitzat que abans d'escriure s'ha de pensar i, un cop escrit, s'ha de revisar. Escriure textos narratius fent atenció a l'estructura i el llenguatge.
- Aplicar a les lectures individuals algunes estratègies treballades col·lectivament, començant per les més senzilles, com mirar les imatges i llegit el títol per fer hipòtesis.
- Mostrar una actitud favorable envers l'activitat.
"Si buscas resultados diferentes, no hagas siempre lo mismo" Albert Einstein
Hola Maria,
ResponEliminam'ha sorprès l'originalitat de les activitats relacionades amb el conte. Trobo que és una molt bona idea per motivar els alumnes a seguir i atendre a la lectura del conte. Són activitats amb les quals els alumnes gaudiran molt i treballaran diferents aspectes sense gairebé ni adonar-se.
Com a crítica constructiva, només diria que hauria estat bé que les endevinalles de la primera activitat haguessin estat relacionades amb el conte que heu llegit, però entenc que és complicat trobar-ne i al final la finalitat és fer pensar als nens I superar proves per continuar amb la lectura.
Bona feina!
Lidia Aznar
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaHola Maria,
ResponEliminaPrimer de tot, m'han agradat moltíssim les activitats que has elaborat, perquè són dinàmiques i divertides. Crec que els agradarien molt els nens. Particularment, trobo que la primera és la millor perquè les endevinalles estan molt ben pensades i són molt originals.
A més a més, m'ha agradat que adaptis la tercera prova, l'escriptura d'un final diferent, a les capacitats de cada alumne, ja que potser alguns tenen més capacitats i habilitats per escriure que d'altres. D'aquesta manera ofereixes l'oportunitat individual d'escriure un final personalitzat a partir del nivell de cada alumne.
Finalment, crec que has fet molt bona feina i que els objectius i els continguts estan relacionats amb les activitats que has plantejat.
Molt bona feina companya!
Ester Vico