El meu barri no són
només cases!
Susana Costas Sebastià |
||
ARGUMENT del conte
|
Aquest conte és narrat
per una nena on explica com és i de quin tipus de persones està construït el
seu barri. Explica que el barri no són només cases, que són les persones i
les activitats que duen a terme que fan que cada barri sigui especial per
algú.
|
|
CONTEXT de l'
|
L'activitat d'aquest
conte serà en l'hora de llengua catalana malgrat que no es durà a terme a la mateixa aula. Aquesta activitat es farà en una aula tranquil.la, on no hi hagin taules i hi hagin coixins perquè els nens estiguin còmodes i així, treballar millor. És una activitat dissenyada per alumnes de Cicle Inicial, concretament per alumnes de segon de primària perquè ja escriuen i llegeixen d'una manera més fluida. L’activitat ocuparà
quatre sessions, de hora o hora i mitja cada una (l'última sessió serà la més breu).
|
|
OBJECTIUS (propis i del
currículum)
|
Del currículum
- Expressar-se oralment, adequant les
formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives, i
mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.
- Manifestar una actitud receptiva,
interessada i de confiança en la pròpia capacitat d’aprenentatge i d’ús de
les llengües.
- Desenvolupar la competència en la
llengua catalana com a vehicle de comunicació parlada o escrita per a la
construcció dels coneixements, per al desenvolupament personal i l’expressió
i per a la seva participació en les creacions culturals.
-
Utilitzar la lectura com a font de plaer i
enriquiment personal i apropar-se a obres de la tradició literària.
Propis
- La participació activa de tots els alumnes
en les activitats creades per fer a classe.
- Respectar
les interaccions comunicatives dels companys i mostrar interès.
-
Fomentar
la imaginació, la creativitat i la capacitat d’autonomia dels alumnes.
-
Fomentar
la responsabilitat dels alumnes en contribuir a millorar la comunitat en la
que viuen.
|
|
CONTINGUTS (propis i del
currículum)
|
Del currículum
DIMENSIÓ COMUNICATIVA
·
Parlar
i conversar
-
Participar
de manera activa en les activitats amb el grup o amb el mestre en tota mana
de situació comunicativa (ja sigui solucionar problemes del dia a dia o l’explicació
de vivències personals) respectant les normes que regeixen la interacció oral
(torns de paraula, to de veu...)
-
Interès
a expressar-se oralment amb bona entonació i pronunciació.
·
Escoltar
i comprendre
-
Comprensió
de tot tipus de missatges orals en diferents contextos i en qualsevol dels
escenaris possibles.
·
Llegir
i comprendre
-
Ús
d’estratègies lectores adequades en la lectura individual silenciosa o en veu
alta amb el professorat.
-
Participació
en activitats de lectura col·lectiva.
·
Escriure
-
Composició
de textos escrits, que poden tenir el suport d’imatges o esquemes, fets en
diferents situacions: a) situacions quotidianes de l’aula i l’escola; b)
experiències personals i produccions en l’àmbit creatiu; c) textos de treball
produïts en qualsevol de les àrees curriculars.
-
Aplicació
d’un procés reflexiu en l’escriptura de textos: pensar, escriure i revisar.
DIMENSIÓ LITERÀRIA
-
Comprensió
i aprofundiment en el sentit del text, a partir de les lectures conjuntes
guiades, pràctica d’algunes estratègies lectores i interpretació del
llenguatge literari: derivació, composició, sentit figurat, interpretació de
locucions, frases fetes o refranys i descobriment del ritme i la rima, si es
tracta de poesia o cançó.
-
Interès
per l’elecció de temes i textos i per la comunicació de preferències
personals.
-
Lectura
en veu alta tot fent atenció a la pronunciació, al to de veu, a l’entonació
perquè tots ho entenguin, i adequant l’entonació i el ritme a cada tipus de
text.
Propis
-
Mostrar
interès i respecte pel que diuen els companys.
-
Mostrar
interès i curiositat per mirar o llegir contes o llibres de coneixements
escollits per el propi professor o per els companys.
-
Mostrar
respecte, a l’hora de llegir en veu alta davant de tots els companys i del
mestre, cap el company que esta llegint.
-
A
l’hora de crear el text escrit s’ha de posar en pràctica el que s’ha
treballat a classe, i si hi ha algun dubte, preguntar-ho als companys del
grup i si aquests no ho saben, a la professora.
|
|
METODOLOGIA
|
L’activitat consisteix
en:
-
Primer
de tot, el mestre explicarà en que consisteix tota l’activitat i què faran a
cada sessió i començarà a introduir el llibre.
-
Seguidament,
s’haurà de llegir el llibre escollit col·lectivament, cada alumne llegirà una
pàgina i serà la professora qui dirà qui llegeix en cada moment.
-
Quan
s’hagi acabat de llegir el llibre, es resoldran els possibles dubtes que
hagin sorgit en relació a la lectura i es comentarà si els barris dels
alumnes s’assemblen al descrit en el llibre, o en que es diferencia...
-
Seguidament,
cada alumne i de manera individual, crearà una taula de dos columnes on
escriuran el que els hi agrada i el que no del seu barri.
(Tot
això es durà a terme la primera sessió)
-
A
la sessió següent, cada alumne (en parelles) llegirà el que va escriure el
dia passat per recordar-se’n.
-
Seguidament,
cada alumne i un altre cop de manera individual cada alumne escriurà una
carta on han de descriure el que més els hi agrada del seu barri, les coses
bones que té, la gent que l’envolta... i també les coses que no els hi
agraden.
(Aquest
tros de l’activitat es durà a terme en la segona sessió)
-
Finalment,
a la tercera sessió, tots els alumnes s’hauran de col·locar per grups de 3 o
4 persones, hauran de llegir les descripcions de cada barri i hauran de prestar
molta atenció.
-
I,
per acabar l’activitat, els grups hauran de crear un dibuix, a partir de les
redaccions de tots els alumnes del grup, on plasmin el que creguin que és més
important en un barri, les coses, les persones o les activitats que ha de tenir.
Aquest dibuix és farà en una cartolina DIN A3 i al acabar-lo es penjaran a
l’aula. A part del dibuix, els alumnes hauran de escriure una descripció
d’aquest barri ideal per tal d’aclarir el dibuix).
(Aquesta
tros de l’activitat serà en l’última sessió, la tercera)
-
Per
finalitzar del tot l’activitat, en l’última sessió, els alumnes hauran de
escriure en un paper les coses bones i les coses dolentes que ells veuen dels
barris dels altres grups.
|
Activitats creades pels estudiants de l'assignatura d'Iniciació a la Didàctica de la Llengua i la Literatura de la Universitat de Barcelona per a alumnes de cicle inicial d'educació primària.
dijous, 16 d’abril del 2015
El meu barri no són només cases!
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Susana, trobo molt interessant aquest conte. El vaig llegir fa poc temps, quan feia de cangur a una nena de segon de primària, i em va dir que era un dels seus contes preferits. trobo que treballar la situació on es troba cada nen, és a dir, el context del barri en el que es troba és molt positiu, ja que a l'escola existeix una relativa varietat entre cada alumne. Treballar el tema de la pobresa i alhora la motivació per a un canvi en el barri, és molt encertat per formar nois emprenedors i creatius! Per últim, afegir que la manera de treballar la trobo molt encertada; reproduir el procés de reflexió a través de la creativitat. Felicitats Susana, m'ha agradat molt!
ResponEliminaClara Llimona
Hola Susana.
ResponEliminaTrobo molt interessant la teva proposta. Penso que seria una activitat ideal per dur-la a terme en barris on hi visquessin famílies immigrants. Daquesta manera els més petits aprendrien quan abans millor el respecte cap a altres cultures i els implicaria en voler millorar el seu entorn.
Molt bona feina!
Sandra Rodríguez Ors.
Hola Susana,
ResponEliminaM'ha semblat una activitat molt interesant on els nens i nenes poden gaudir perquè tots són particeps d'un barri al qual pertanyen i els caracteritza, tot i així, és probable que vulguin canviar algunes coses i d'aquesta manera estem potenciant que cada alumne faci una reflexió crìtica sobre el que els hi agrada i el que no. Per altra banda, tal i com comenta la meva companya Sandra, crec que seria una molt bona activitat per una escola que es trobes en un context desfavorit per promoure la cohesió i l'esperit crític per canviar allò que no ens agrada.
Crec que és una bona proposta Susana. Felicitats!
Claudia Vallejo Moya