dijous, 16 d’abril del 2015

La llegenda de Sant Jordi- Marta Millan



Context on es durà a terme l’activitat
L’activitat va dirigida als alumnes de segon de primària i es portarà a terme en una sessió de l’assignatura de llengua catalana. L’activitat es realitzarà pocs dies abans de Sant Jordi i s’aprofitarà per treballar la llegenda.


Argument del conte
Diu la llegenda de Sant Jordi que fa molt de temps hi havia un drac aterridor, amb llargues ales, punxes com espines i alè de foc. Aquest drac feia por a tot el poble, matava a gent amb el seu alè i s’empassava animals, persones i tot el que trobava.
Els ciutadans van decidir, a contracor, donar-li dos ovelles cada dia per intentar calmar la seva fam. Quan es van acabar les ovelles, li van donar vaques, gallines i tot el que van trobar fins que es van quedar sense res.
En aquest moment el rei va convocar una reunió on hi va assistir tot el poble. Van estar hores i hores discutint i finalment van decidir que farien un sorteig i donarien al drac una persona cada dia perquè se la mengés.
Un dia li va tocar a la filla del rei i ell, tot trist, va oferir or, terres i joies a canvi que canviessin la persona però tot i així el poble s’hi va negar.

En el moment que la filla entrava a la cova del drac va aparèixer, cavalcant sobre un cavall blanc i amb la seva llança i escut daurat, el cavaller Sant Jordi per salvar a la princesa de les urpes d’aquell drac. Va alçar la llança, i d’un cop, li va clavar a la panxa del drac. El drac va caure a terra malferit i de la sang que li regalimava en va sortir un bell roser carregat de roses. El cavaller va collir una rosa i li va donar a la princesa en senyal d’amor. 


Objectius del currículum i propis

Del currículum

  • Desenvolupar la competència comunicativa oral i escrita en totes les llengües de l’escola per comunicar-se amb els altres, per aprendre, per expressar les opinions i concepcions personals, apropiar-se i transmetre les riqueses culturals i satisfer les necessitats individuals i socials.
  • Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i de col•laboració. 
  • Utilitzar les llengües eficaçment en l’activitat escolar, tant per buscar, recollir i processar informació com per escriure textos vinculats a les diferents àrees del currículum.
  • Produir textos de diferent tipologia i amb diferents suports, relacionats amb el context social i cultural, amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, segons l’edat.
  • Utilitzar la lectura com a font de plaer i enriquiment personal i apropar-se a obres de la tradició literària.
  • Comprendre textos literaris de gèneres diversos adequats quant a temàtica i complexitat i iniciar-se en els coneixements de les convencions específiques del llenguatge literari.

    Propis

    • Aprendre a sintetitzar les idees i els personatges principals dels contes.
    • Participar activament en el grup d’elaboració d’un nou conte.
    • Potenciar la imaginació dels infants.
    • Trencar tòpics que sovint creem quan llegim històries de prínceps i princeses.


    Continguts del currículum i propis 


    Del currículum

    DIMENSIÓ COMUNICATIVA


    Parlar i conversar

    • Participació activa en interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula, tant les referides a gestió, organització, discussió dels problemes que sorgeixen en el dia a dia, explicació de vivències personals, com les derivades de situacions d’ensenyament i aprenentatge, amb respecte per les normes que regeixen la interacció oral (torns de paraula, to de veu, ritme).
    • Interès a expressar-se oralment amb bona entonació i pronunciació.

    Escoltar i comprendre
    • Comprensió de tot tipus de missatges orals en diferents contextos i en qualsevol dels escenaris possibles: activitats d’aula, situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea i en la vida quotidiana
    • Comprensió de textos orals de diferents tipus, formats i mitjans, per obtenir informació i per aprendre. 
    • Interès i respecte per les intervencions dels altres.
      Llegir i comprendre
      • Comprensió de les informacions més habituals de classe, de la vida quotidiana i dels textos vinculats a continguts curriculars en qualsevol dels formats possibles i de forma conjunta a partir dels textos, imatges o esquemes.
      • Utilització d’estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, identificació de mots, inferències, relació entre fragments, capacitat d’autocorrecció a partir del sentit global, identificació dels signes de tot tipus que formen part del text). 
      • Ús d’estratègies lectores adequades en la lectura individual silenciosa o en veu alta amb el professorat.
      • Interès i curiositat per mirar o llegir contes o llibres de coneixements, però també per llegir un rètol, un títol d’un llibre, una notícia d’Internet o qualsevol altre text. 
      • Participació en activitats de lectura col•lectiva.
      • Escriure
      • Composició de textos escrits, que poden tenir el suport d’imatges o esquemes, fets en diferents situacions: a) situacions quotidianes de l’aula i l’escola; b) experiències personals i produccions en l’àmbit creatiu (contes, poemes, vivències); c) textos de treball produïts en qualsevol de les àrees curriculars. 
      • Aplicació d’un procés reflexiu en l’escriptura de textos: pensar, escriure i revisar. 
      Coneixement i funcionament da la llengua
      • Coneixement i ús de l’ortografia de base, que comporta: separar bé les paraules, no alterar l’ordre dels mots en una frase, fer correspondre una grafia a cada so (no se’n deixa, no n’hi posa de més, no altera l’ordre), fer correspondre un so a una de les grafies possibles que fan aquell so (“gersei” seria acceptable).
      • Observació del funcionament de la llengua: sinònims i antònims, derivació, composició, sentit figurat (quan forma part d’una manera de parlar pròxima).
      • Introducció a normes ortogràfiques més senzilles i de més ús, i als signes de puntuació més bàsics (punt final, coma, interrogant, admiració).

      DIMENSIÓ LITERÀRIA
      • Interès i participació activa en les activitats orientades al foment del gust per la lectura: lectura guiada; ús de l’audició, lectura i memorització de textos, poemes, cançons, refranys, dites; ús de la biblioteca d’aula i d’escola i revistes escolars; ús de gravacions i de mitjans audiovisuals, dramatitzacions, entre altres. 
      • Participació en activitats literàries de l’escola i de l’entorn proper
      • Escriptura de textos narratius i de caràcter poètic (contes, poemes, endevinalles, refranys, rodolins), basant-se en models observats i analitzats, aprofitant les emocions que provoquen les imatges i altres missatges audiovisuals.
      Propis
      • Coneixement de les llegendes populars catalanes, en concret la de Sant Jordi.
      • Potenciar la imaginació i la improvisació.    
      • Treballar els sinònims i els antònims.         
      • Fomentar el treball en equip i la participació activa a la classe.

      Breu explicació de l’activitat

      L’activitat es desenvoluparà en tres fases. La primera part serà la introducció i entre tota la classe haurem d’intentar construir una definició per al concepte de llegenda. Després es dividirà la classe en quatre grups diferents i a cada un se li donarà una part de la llegenda de Sant Jordi. Cada grup haurà de llegir la seva part en veu alta i conjuntament haurem d’ordenar la història. Una vegada construïda la tornarem a llegir de dalt a baix per acabar d’interioritza-la.

      En la segona part de l’activitat apuntarem a la pissarra els personatges principals de la llegenda, el rei, la princesa, el cavaller Sant Jordi i el drac. Els alumnes hauran de dir de manera ordenada diferents adjectius que caracteritzin els personatges tal i com ells els imaginen. El professor podrà fer preguntes per orientar als alumnes. Una vegada recol·lectats tots els adjectius haurem de buscar entre tots un antònim a  cada adjectiu.

      A la tercera part de l’activitat tornarem als grups inicials i cada grup haurà d’escriure el seu fragment inicial però amb els personatges que haurem definit amb els antònims. Finalment es tornarà a llegir la història modificada i farem una reflexió final.


      Criteris d’avaluació (del currículum i propis)


      Del currículum
      • Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres
      • Comprendre tot tipus de missatges orals que es produeixen en activitats d’aula, situacions d’aprenentatge i vida quotidiana, i també els que provenen de mitjans audiovisuals i informàtics.
      • Fer exposicions orals de textos memoritzats o de producció pròpia referits a coneixements, vivències o fets, adaptant el to de veu o el gest a la situació comunicativa, i amb utilització d’imatges o audiovisuals, si la situació ho requereix
      • Haver mecanitzat que abans d’escriure s’ha de pensar i, un cop escrit, s’ha de revisar. Aplicar-ho a tot tipus de textos. 
      • Mostrar coneixement de l’ortografia de base i de les normes ortogràfiques més bàsiques en algunes o en la majoria de les produccions. 
      • Ser capaç d’observar el funcionament de la llengua: canvis d’ordre dels elements, formació de paraules, formes literàries, analogia, entre altres.
      • Mostrar interès per la lectura en general i pels textos tradicionals i de literatura adequats a l’edat.
      Propies
      • Capacitat de treballar en equip i arribar a un consens mitjançant el diàleg
      • Capacitat d’organització i coordinació dins del grup
      • Participació activa i ordenada a classe respectant els companys i el torn de paraula.

        Marta Millan Lombraña

        Cap comentari:

        Publica un comentari a l'entrada