dijous, 16 d’abril del 2015

El mussol poruc

Ester Raventós Morales



Argument del conte

El protagonista d’aquesta història és un mussol, un mussol que té por a la foscor, tanta por que no pot sortir a caçar cap animaló per alimentar-se. Prova de sortir de diverses maneres però no és capaç. Fins que, un dia de bon matí es fixa amb una colla de coloms que tots junts mengen en germanor. A partir de llavors, decideix viure camuflat amb ells fent-se passar per un més.



Context

L’activitat es durà a terme en diferents sessions en l’horari de llengua catalana dins de l’aula del grup de nens de primer i/o segon de cicle inicial d'educació primària. Per tant, aquesta activitat es podrà dur a terme indistintament en l'aula dels alumnes del primer curs o del segon curs del cicle inicial de primària. 



Objectius


 Propis


  •    Utilitzar adequadament i amb cura els materials i recursos de recerca d’informació. 

  •    Ser capaços de comprendre i sintetitzar la informació donada, identificant els significats o paraules no enteses.

  •    Identificar les emocions i adjectius explicats per a ser capaços d'usar-los adequadament de forma oral i escrita.
     

 Del currículum
  • Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.
  • Desenvolupar la competència en la llengua catalana com a vehicle de comunicació parlada o escrita, per a la construcció dels coneixements, per al desenvolupament personal i l’expressió, i per a la seva participació en les creacions culturals
  • Comprendre discursos i explicacions orals que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.
  • Comprendre textos escrits que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.
  • Manifestar una actitud receptiva, interessada i de confiança en la pròpia capacitat d’aprenentatge i d’ús de les llengües.


  
Continguts

Propis

  • Cerca de paraules desconegudes amb l'ajuda d'un diccionari.
  • Ús de materials plàstics convertint la comprensió oral en expressió visual i plàstica.
  • Ús de descripcions personals, adjectius i emocions bàsiques. 


Del currículum


      Parlar i conversar
  • Participació activa en interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula, tant les referides a gestió, organització, discussió dels problemes que sorgeixen en el dia a dia, explicació de vivències personals, com les derivades de situacions d’ensenyament i aprenentatge, amb respecte per les normes que regeixen la interacció oral (torns de paraula, to de veu, ritme).
  • Interès per expressar-se oralment amb bona entonació i pronunciació.


      Escoltar i aprendre
  • Interès i respecte per les intervencions dels altres.
  • Comprensió de tot tipus de missatges orals en diferents contextos i en qualsevol dels escenaris possibles: activitats d’aula, situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea i en la vida quotidiana.
  • Interès pels textos escrits i audiovisuals com a font d’informació i d’aprenentatge i com a mitjà de comunicació.

      Llegir i comprendre

  • Participació en activitats de lectura col·lectiva.
  • Utilització d’estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, identificació de mots, inferències, relació entre fragments, capacitat d’autocorrecció a partir del sentit global, identificació dels signes de tot tipus que formen part del text).
  • Ús d’estratègies lectores adequades en la lectura individual silenciosa o en veu alta amb el professorat.


  
Metodologia


Per a dur a terme aquesta activitat haurem de tenir en compte el nivell dels nostres alumnes en quan a expressió i comprensió oral i escrita per tal d’adaptar el material i l’execució d’aquesta a cada nen que pertany al nostre grup/classe tan sigui de primer o segon curs de cicle inicial de primària.


1ª sessió 

Primerament, projectarem la portada del conte i farem una introducció veient només aquesta. Què ens sembla la portada? Què veiem? Com està el mussol? Què vol dir mussol poruc?

Seguidament, començarem amb el text del conte. Depèn del nivell farem llegir un per un als alumnes o ho llegirà el/la mestre/a en veu alta, adequat sempre al seu nivell. Independentment si ho llegeixen els alumnes  o professor/a, hi haurà una parella d'encarregats diferents per a cada pàgina del conte, un membre de la parella apuntarà a la pissarra al finalitzar aquesta les paraules no enteses i l’altre buscarà al diccionari aquella paraula, per així posar en comú amb tota la classe el seu significat. Quan ja haurem entès les paraules destacades, un voluntari per a cada pàgina explicarà el què ha passat durant aquesta.
Aquest procediment el farem pàgina rere pàgina, fent-los partícips del que s’està llegint i fent que la comprensió lectora sigui més amena i divertida entre tots.


2ª sessió

Primer de tot, preguntarem als nostres alumnes si se’n recorden de l’argument del conte, entre tots farem memòria. Després, enfocarem encara més l’activitat a l’expressió oral dels nens introduint les emocions. Aprofitant que el nostre protagonista és poruc, començarem amb una de les emocions que és bastant comú amb els més petits, la por.
Perquè creieu que el mussol tenia por? Què és la por? A què teniu por? Què podem fer per lluitar contra aquestes pors?
Farem parelles i cadascú li explicarà a l’altre a què li té por, després ho posarem en comú, cada company explicarà els temors del seu company. Després farem una breu introducció a les emocions bàsiques.

3ª i 4ª sessió

Si nosaltres fóssim el mussol, com voldríem ser? Agafem els cartrons dels rotllos de paper de wàter i fem el nostre mussol, a la següent sessió (4ª) descrivim el nostre mussol, utilitzarem les emocions com a continuació de la sessió anterior i inclourem els adjectius. Posarem un llistat a la pissarra de molts d’ells, els explicarà el/la mestre/a i al finalitzar els nens presentaran oralment el seu propi mussol tot posant-hi adjectius en la seva descripció.




Altres sessions

Depèn del que veiem convenient, depèn del grup, del temps que tinguem, podem també introduir els mussols en una altra àrea com pots ser la de Medi, tot investigant diferents mussols i identificant els seus propis sons de les diferents espècies de Catalunya. Podem per tant, fer gran varietat d’activitats de la mateixa àrea temàtica o diferent, tot incloent el mateix eix per donar sentit a allò que estem realitzant.
Inclús podríem enfocar l’activitat tot dirigint-la cap a una altra amb la que es relacioni. Per exemple, De quin color pot ser la por?  Quins colors ens agraden?  
Ja podríem deixar introduït un altre conte, com pot ser el cas de “El monstre dels colors” que tot i ser per a més petits, aquí ja podem fer que siguin ells els que ampliïn el conte i el facin més complert entre tots.



Temporització

Per a cada sessió estarem 1 hora de classe, ja que el conte és curt i cada sessió està pensada per a 60 minuts de classe. Tot i així, com ja he mencionat amb anterioritat, és bo adaptar reduint o ampliant el temps de duració de cada activitat, depenent de les necessitats del grup. Per exemple, en el cas de la sessió de les emocions, si els veiem que estan interessats i volem profunditzar en el tema, o per altra banda, en la primera sessió de llegir el text (si hem decidit que llegeixin ells en veu alta) veiem que, tot i preveure una hora de duració, pot passar que no puguin llegir tots i es vulgui ampliar la sessió amb una altra hora o part d’una altra classe d’un altre dia, en el cas que es pugui.

La temporització per tant, anirà lligada al curs, al ritme del grup i a la disponibilitat de sessions que es puguin dedicar per a cada activitat.


Criteris d’avaluació 

Propis
  • Comprendre la bona utilització del diccionari.
  • Mostrar interès per participar activament en totes les sessions de l’activitat.
  • Bona entonació i claredat en l'expressió oral.


Del currículum
  • Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
  • Comprendre tot tipus de missatges orals que es produeixen en activitats d'aula, situacions d'aprenentatge i vida quotidiana, i també els que provenen de mitjans audiovisuals i informàtics.
  • Comprendre i extreure informacions rellevants de textos escrits i audiovisuals adequats a l'edat i presentats en diferents suports.
  • Mostrar interès per la lectura en general i pels textos tradicionals i de literatura adequats a l'edat.


4 comentaris:

  1. Hola Ester,

    M'agrada molt el conte que has escollit, ja que és un conte que no l'havia llegit mai. em semblen molt bé com plantejes les activitats, primer per a que els nens el llegeixin i l'entenguin bé i després que entre ells parlin i s'expliquin coses sobre el conte, com per exemple de que tenen por o que és la por. Penso que parlar d'aquest tema és molt important per ells perquè és un tema que els preocupa. Finalment la dinàmica de la manualitat m'encanta, crec que és una bona feina per a que utilitzin la seva creativitat i puguin expressar-se d'una manera diferent.

    Tania de la Rosa

    ResponElimina
  2. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  3. Hola Ester,
    Has escollit un conte divertit, pel fet que no t’esperes el final. M’ha agradat molt com has enfocat les activitats, i sobretot, com has remarcat que el professor s’ha d'ajustar al nivell de la classe. Això és molt important perquè els alumnes puguin aprendre, ja que sempre ens hauríem d’adaptar segons els coneixements previs que tinguin. També, destacaria de la teva activitat, que m'ha encantat la segona sessió, on els nens poden parlar de les seves pors. Aquesta tasca és molt bona per poder conèixer-se entre ells, ajudar-se i donar-se consells.

    Finalment, crec que has fet un treball molt complet, l'únic que puc dir-te és que veig interessant que per exemple la sessió de fer el mussol es fes a plàstica, ja que és una bona forma de connectar les assignatures i donar un sentit al que fan.

    En resum, bon treball!

    Salutacions,

    Sara Reyes.

    ResponElimina
  4. Gràcies companyes pels vostres comentaris, agraeixo el vostre temps per a llegir la meva feina i que l'hagueu rebut amb bons ulls, el meu objectiu era fer-ho el més adequat possible per portar-la a una classe dinàmica, participativa i integradora.

    Crec que és molt important la transversalitat en les activitats que es puguin fer a classe i per això ho intento lligar en diferents sessions. Tal i com dius Sara, la sessió de realitzar el mussol es podria fer en hora d'educació visual i plàstica, perfectament compatible, és més, va molt bé amb el meu plantejament de transversalitat. Gràcies per la teva visió i consell.

    Atentament,

    Ester Raventós

    ResponElimina