Marina Chao
Com
es durà a terme l'activitat
Treballarem
aquests dos contes a l'assignatura de Llengua Catalana. És un conte
dividit en dos, per
alumnes que inicien l'etapa de primària. Són dos contes curts on els treballarem a classe de forma grupal, d'aquesta manera els alumnes podran escollir quin els hi agradat més. La sessió està prevista per
dur a terme durant dues classes però, si fos necessari, allargaríem
una sessió més.
Argument
Dos
contes: "Un gat passat per aigua", en què la Michaela
trenca la guardiola de la seva germana per comprar-se un gatet, i "Al
dentista? Quina por!", on en Peter descobreix que el senyor
Ackermann també té por d'anar al dentista. Un gat passat per aigua,
a
la Michaela li agraden molt els animals i en té la casa plena. La
mare n'està més que farta. Un dia, la Michaela trenca la guardiola
de la seva germana petita, la Nadine, i n'agafa els diners per
comprar un gatet. Al dentista? Quina por! En Peter ha d'anar al
dentista i això li fa molta por. A la sala d'espera es fa amic del
senyor Ackermann i descobreix, sorprès, que el pobre home està tan
espantat com ell. Mentre s'esperen, els passen tot de situacions
divertides.
Objectius
Del
currículum:
-Desenvolupar
la competència comunicativa oral i escrita en totes les llengües de
l’escola per comunicar-se amb els altres, per aprendre, per
expressar les opinions i concepcions personals, apropiar-se i
transmetre les riqueses culturals i satisfer les necessitats
individuals i socials.
-Expressar-se
oralment, adequant les formes i el contingut als diferents contextos
i situacions comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i de
col·laboració.
-Comprendre
textos escrits que es donen en l’àmbit escolar i en el context
social i cultural proper.
Propis:
-Fer
una bona lectura del conte manifestant tots els dubtes que es tenen.
-Treballar
de forma conjunta amb els altres companys.
-Participar
quan es doni el torn de paraula respectant als altres, i realitzar
una bona entonació.
-Reflexionar
sobre el que s'ha llegit.
Continguts
Del
currículum:
DIMENSIÓ
COMUNICATIVA
Parlar
i conversar:
-Producció
de textos breus orals memoritzats com cançons, poemes i rimes, amb
la utilització d’imatges sempre que l’activitat ho requereixi,
adaptant l’entonació, el to de veu o el gest al contingut.
-Participació
activa en activitats de dramatitzacions, explicació de contes
dialogats i representacions conjuntes, com recitacions de poemes o
cançons, mostrant respecte per les produccions dels altres.
Escoltar
i comprendre:
-Comprensió
de missatges orals (instruccions, explicacions, narracions) del
mestre/a o dels companys/anyes a l’aula.
Llegir
i comprendre:
-Utilització
d’estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora en
la lectura individual silenciosa, amb el mestre/a o col·lectiva.
-Comprensió
de les informacions més habituals de classe, de la vida quotidiana i
dels textos vinculats a continguts curriculars en qualsevol dels
formats possibles i a partir del text, imatges o esquemes que els
componen.
-Interès
i curiositat per mirar o llegir contes o llibres de coneixements,
però també per llegir un rètol, un títol d’un llibre, una
notícia d’Internet o qualsevol altre text.
DIMENSIÓ
LITERÀRIA
-Interès
i participació activa en les activitats orientades al foment del
gust per la lectura: lectura guiada de contes; ús de la biblioteca
d’aula i d’escola; audició de contes, lectura i memorització de
textos, poemes, cançons, refranys i dites.
-Comprensió
de contes llegits individualment o en grup.
-Escriptura
de contes breus i altres textos basant-se en models observats i
analitzats i aprofitant les emocions que provoquen les imatges i
altres missatges audiovisuals.
Propis:
-Fomentar
la participació de tots els alumnes que llegeixin en veu alta.
-Realitzar
diverses activitats desprès de la lectura.
-Reflexionar
sobre el que s'ha llegit i poder expressar els dubtes.
Metodologia
-L'activitat
es durà a terme en dues classes. La primera classe es farà una
presentació del llibre i es llegirà el primer conte conjuntament, i
fent una participació de tots els alumnes. Els alumnes es posaran en
parelles per si necessiten l'ajuda de l'altre en algun moment. Durant
la lectura, els alumnes podran fer petites pauses per descansar i
explicar que és el que han entès.
En
la segona classe llegirem el segon conte, que és més curt, i els alumnes hauran de
realitzar un dibuix on representi la història que han llegit. El
dibuix podrà ser com ells vulguin, triant el conte que més els hi hagi agradat, i sobre el que han entès i
vulguin representar, també hauran de posar un títol al dibuix diferent del conte però que representi la història.
Criteris
d’avaluació
Del
currículum:
-Participar
de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el
context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral
i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
-Comprendre
i extreure informacions rellevants de textos escrits i audiovisuals
adequats a l’edat i presentats en diferents suports
-Aplicar
a les lectures individuals algunes estratègies treballades
col·lectivament, començant per les més senzilles, com mirar les
imatges i llegir el títol per fer hipòtesis.
-Haver
mecanitzat que abans d’escriure s’ha de pensar i, un cop escrit,
s’ha de revisar. Aplicar-ho a tot tipus de textos.
-Interès
a aplicar els coneixements apresos a la lectura i a l’escriptura i
per a la bona presentació dels treballs.
-Mostrar
interès per la lectura en general i pels textos tradicionals i de
literatura adequats a l’edat.
-Comprendre
que la llengua és un instrument de comunicació per aprendre i
apropar-se a altres cultures, que hi ha diversitat de llengües i
mostrar respecte per totes.
Propis:
-Desprès
de fer la lectura, saber extreure les pròpies conclusions sobre el
que s'ha entès.
-Relacionar
el que s'ha llegit amb experiències pròpies.
-Respectar
el torn dels altres companys i expressar-se de forma clara i precisa.
-Dur
a terme una bona participació durant l'activitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada