dijous, 16 d’abril del 2015

El vestit nou de l’emperador- Clara Torres Portal

 
Argument del conte
A l’emperador li encantaven els vestits, en tenia molts, i es passava hores i hores emprovant-se'ls i mirant-se al mirall.
Un dia un parell d’estafadors li van dir que podien confeccionar un vestit meravellós i màgic, ja que només podria ser vist per les persones intel·ligents. L’emperador va pensar que un vestit així li seria molt útil perquè li permetria distingir als necis dels savis. Els estafadors li van dir que si volia que fabriquessin el vestit els hauria de donar una gran quantitat d’or, joies i seda, i més tard es van instal·lar als telers i van fingir estar teixint.
Dies més tard, un matí, l’emperador molt neguitós per veure el seu vestit, va demanar al seu primer ministre que s’acostés als telers per a veure com anava la fabricació del seu vestit. El ministre quan va arribar a l’habitació on estaven els dos estafadors, va veure que no tenien res a les mans, però el ministre per por a passar per ximple va dir que era preciós. El ministre va dir a l’emperador que el vestit era meravellós.
 
Als pocs dies, els estafadors van anar a ensenyar-li el vestit acabat a l’emperador i aquest no va veure res, però per por a que els altres pensessin que era un neci, va dir que era magnífic.
L’emperador va manar organitzar una desfilada perquè tothom pogués veure el seu vestit nou. Per por a passar per ximple, ningú va dir res en veure a l’emperador en roba interior, fins que una nena va cridar: “L’emperador va en roba interior”. L’emperador i tothom, sabent que els nens són més sincers que els adults, es van adonar que havien estat víctimes d’un engany. Els estafadors ja estaven lluny i s’havien escapat amb tot l’or i les joies.
Context de l’activitat
Aquesta activitat es durà a terme a l’aula de segon de primària, a l’assignatura de llengua i literatura catalana.
Objectius
Del currículum
·       Desenvolupar la competència en la llengua catalana com a vehicle de comunicació parlada o escrita per a la construcció dels coneixements, per al desenvolupament personal i l’expressió i per a la seva participació en les creacions culturals.
·       Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.
·       Comprendre textos escrits que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.
·       Produir textos de diferent tipologia i amb diferents suports, relacionats amb el context social i cultural, amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, segons l’edat.
·       Reflexionar sobre la llengua i les normes de l’ús lingüístic, a partir de situacions de comunicació reflexiva, per escriure i parlar de forma adequada, coherent i correcta i per comprendre textos orals i escrits.
·       Utilitzar la lectura com a font de plaer i enriquiment personal i apropar-se a obres de la tradició literaria.
Propis
·       Comprendre l’argument  de la lectura que s’ha llegit.
·       Col·laborar amb els companys a l’hora de treballar en grup.   
·       Compartir amb els altres opinions pròpies.
·       Mostrar una actitud respectuosa vers els companys i companyes.
·       Mostrar una actitud col·laborativa per al correcte desenvolupament de l’activitat. 
 
Continguts
Del currículum
DIMENSIÓ COMUNICATIVA
Parlar i conversar
·       Participació activa en interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula, tant les referides a gestió, organització, discussió dels problemes que sorgeixen en el dia a dia, explicació de vivències personals, com les derivades de situacions d’ensenyament i aprenentatge, amb respecte per les normes que regeixen la interacció oral (torns de paraula, to de veu, ritme).
·       Interès a expressar-se oralment amb bona entonació i pronunciació.
Escoltar i comprendre
·       Interès i respecte per les intervencions dels altres.
Llegir i comprendre
·       Utilització d’estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, identificació de mots, inferències, relació entre fragments, capacitat d’autocorrecció a partir del sentit global, identificació dels signes de tot tipus que formen part del text).
·       Ús d’estratègies lectores adequades en la lectura individual silenciosa o en veu alta amb el professorat.
·       Interès i curiositat per mirar o llegir contes o llibres de coneixements, per també per llegir un rètol, un títol d’un llibre, una notícia d’Internet o qualsevol altre text.
·       Participació en activitats de lectura col·lectiva.
Escriure
·       Aplicació d’un procés reflexiu en l’escriptura de textos: pensar, escriure i revisar.
·       Interès per la bona presentació dels textos escrits i per aplicar-hi els coneixements ortogràfics treballats a classe.
Coneixements del funcionament de la llengua i del seu aprenentatge
·       Coneixement i ús de l’ortografia de base, que comporta: separar bé les paraules, no alterar l’ordre dels mots en una frase, fer correspondre una grafia a cada so (no se’n deixa, no n’hi posa de més, no altera l’ordre), fer correspondre un so a una de les grafies possibles que fan aquell so (“gersei” seria acceptable).
·       Introducció a normes ortogràfiques més senzilles i de més ús, i als signes de puntuació més bàsics (punt final, coma interrogant, admiració).
·       Introducció a la terminologia gramatical: nom, verb, oració, masculí, femení, article, singular, plural.
·       Observació del funcionament de la llengua: sinònims i antònims, derivació, composició, sentit figurat (quan forma part d’una manera de parlar pròxima).
DIMENSIÓ LITERÀRIA
·       Interès i participació activa en les activitats orientades al foment del gust per la lectura
·       Comprensió dels elements fonamentals d’un relat audiovisual (personatges, espais, accions).
·       Ús d’estratègies lectores apreses en altres situacions, en la lectura individual silenciosa o en veu alta: fer atenció al títol i a les imatges, anticipació, deducció del significat d’un mot, relació amb els seus coneixements, entre altres.
·       Lectura en veu alta tot fent atenció a la pronunciació, al to de veu, a l’entonació perquè tots ho entenguin, i adequant l’entonació i el ritme a cada tipus de text.
Propis
·      Interès a l’hora de llegir el conte i de fer les activitats pertinents a la lectura.
·       Comprensió de l’argument del conte.
·       Curiositat per detectar les errades ortogràfiques i esmenar-les.
·       Identificació d’una de les categories gramaticals (els verbs en infinitiu).
·       Dramatització de la lectura parant atenció a la pronunciació i a l’entonació del text de cada personatge.  
Temporització
Les activitats es duran a terme a l’aula de segon de primària, distribuïdes en tres sessions, d’una hora cadascuna. A cadascuna de les dues primeres sessions hauran de fer dues activitats, i a la tercera i última sessió hauran de realitzar-ne una de sola. Cadascuna de les activitats tindrà la següent durada:
·       1ª activitat: 20 minuts
·       2ª activitat: 40 minuts
·       3ª activitat: 45 minuts
·       4ª activitat: 15 minuts
·       5ª activitat: 60 minuts
Metodologia
·    Al començament de la classe de la primera sessió se’ls reparteix el conte en fotocòpies on està indicat quines són les línies que ha de llegir cada alumne, un conte per taula, ja que a cada taula hi ha dos alumnes. La primera activitat constarà a llegir el conte en veu alta, pronunciant de manera adequada i a una velocitat assequible per tal que tots els alumnes puguin seguir el conte mentre el company o companya llegeix. Després d’haver llegit el conte, hauran de fer grups de 5 persones per poder realitzar la segona activitat, que constarà en apuntar les cinc idees més importants del conte i quan tots els grups acabin de posar en comú les 5 idees principals, cada membre del grup n’explicarà una, així que participaran tots els alumnes de la classe explicant una idea principal del conte.
·    Al començament de la segona sessió hauran de realitzar la tercera activitat que constarà a corregir les dues faltes ortogràfiques que hi ha a cadascuna de les següents oracions que apareixen de manera correcta a la lectura:
            
-    Hi avia una vegada un emperador la major afició del qual eren els bestits.
          
-    Tot i ser tan vanitos, no era mal governant, y els seus súbdits l'estimaven.
-    El ministre anava a di que no veia res, però per por a pasar per panoli va dir que era  preciós.
-    De manera que lemperador va anar dient a tot el món que el vestit era magnífig i que tenia ganes d'estrenar-lo.
-     Un dels cortesans més nesis i aduladors va comenssar a elogiar en veu alta l'inexistent vestit, i aviat el van imitar tots els altres.
 
Quan tots els alumnes hagin acabat de corregir les cinc oracions, els dos companys de cada taula s’intercanviaran els fulls i un company li corregirà, amb l’ajuda del conte, les errades que hagi tingut a l’altre i a la inversa.
A l’última part de la segona sessió realitzaran la quarta activitat que tractarà de buscar, en parelles, tots els verbs en infinitiu que apareixen en el conte i apuntar-los en un full. La parella que hagi trobat tots els verbs en infinitiu que hi ha al conte tindrà un punt positiu de la nota final de l’assignatura.
 
·    A la tercera sessió hauran de realitzar la cinquena activitat en la qual hauran de crear en grups de cinc alumnes una obra de teatre d’una durada de cinc minuts com a màxim representant el conte El vestit nou de l’emperador. A la primera meitat de la classe els grups hauran de parlar de qui interpretarà cadascun dels personatges de la història i durant els últims trenta minuts de classe cada grup interpretarà la seva obra de teatre davant de tots els seus companys de classe.
 
Criteris d’avaluació
Del currículum
·       Aplicar a les lectures individuals algunes estratègies treballades col·lectivament, començant per les més senzilles, com mirar les imatges i llegir el títol per fer hipòtesis.
·       Haver mecanitzat que abans d’escriure s’ha de pensar i, un cop escrit, s’ha de revisar. Aplicar-ho a tot tipus de textos.
·       Mostrar coneixement de l’ortografia de base i de les normes ortogràfiques més bàsiques en algunes o en la majoria de les produccions.
·       Ser capaç d’observar el funcionament de la llengua: canvis d’ordre dels elements, formació de paraules, formes literàries, analogia, entre altres.
·       Mostrar interès per la lectura en general i pels textos tradicionals i de literatura  adequats a l’edat.
 
Propis
·       Ser capaç de fer un breu resum del conte tenint cura de l’ordre dels elements de la frase.
·       Explicar oralment les idees principals del conte.
·       Saber relacionar conceptes del conte amb coses que passen a la vida quotidiana.
·       Conèixer el vocabulari de la lectura.
·       Familiaritzar-se amb els personatges de la lectura i expressar oralment el perquè de les seves actuacions.
 
 
 
 
 
 
 

4 comentaris:

  1. Hola Clara!
    M'agradat molt l'elecció del tema que has triat, trobo que es força interessant i que pot captivar l'interés dels nens, i d'aquesta manera comprendre amb atenció la lectura.
    La metodologia que has utilitzat per fomentar la participació está molt bé, perquè fas que deixin els nervis a un costat i que tots participin i comprenguin la lectura, a base de llegir a poc a poc, i de pronunciar de manera adequada.

    En conclusió, crec que és una bona activitat per fer als nens!
    P.D. Bon treball

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Clàudia!
      Respecte a l'elecció del conte trobo que pot despertar l'interès dels nens per la lectura, així com la seva creativitat i imaginació a l'hora de representar-lo.

      Gràcies pel teu comentari
      Clara Torres

      Elimina
  2. D'acord amb el comentari anterior, penso que és una molt bona activitat. A part que el llibre treballa uns valors molt necessàris, i és una lectura molt lleugera per als infants, les activitats que has proposat són dinàmiques i profitoses a l'hora d'acabar d'entendre la lectura i el significat d'aquesta.
    L'activitat que treballa l'ortografia, trobo molt encertat que ja diguis quants errors han de trobar, ja que d'aquesta manera tenen la motivació de corregir-los.
    La cinquena activitat, la representació teatral, trobo molt positiu que és doni a terme en una única sessió a l'aula, ja que d'aquesta manera, els infants parteixen d'una igualtat d'oportunitats (ningú agafarà atrettzzo de casa, o la preparaà més).
    Finalment, vull destacar que totes les activitats les considero profitoses i encertades per tal de treballar la lectura i els seus valors, i el fet que cada alumne hagi de llegir quelcom, fomenta que tots participin.
    Moltes felicitats Clara, m'ha agradat molt la teva activitat!

    Clara Llimona

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Clara!
      Vaig triar aquest conte perquè em permetia desenvolupar activitats com les que he proposat. De fet, totes estan pensades en base a l'argument del conte que em va captivar des del moment en què el vaig llegir.

      Moltíssimes gràcies per la teva anàlisi i la teva valoració,
      Clara Torres

      Elimina