Isabel Izquierdo
Tena
El Peix Irisat és un
peix i està considerat com el més bell de l'oceà perquè està recobert d'escates lluents i brillants. Per
aquest motiu, tots els seus amics li tenen enveja perquè és molt bonic i sempre
volien jugar amb ell però ell sempre passava de llarg. Un dia un peixet va
demanar-li una de les seves escates, però El Peix Irisat li va dir que no
perquè per a ell eren molt valuoses. Des d'aleshores es va quedar sense
amics i se sentia molt sol. Per sort, es va trobar amb l'Octopus, qui el va
ajudar i el va ensenyar a compartir les seves escates. A partir d’aquell dia,
mai més ha estat sol i gaudeix jugant amb els seus amics.
CONTEXT
L’activitat es realitzarà en una classe de
cicle inicial, concretament a primer de primària.
OBJECTIUS
Del currículum:
- Desenvolupar la competència comunicativa oral i escrita en totes les llengües
de l’escola per comunicar-se amb els altres, per aprendre, per expressar les
opinions i concepcions personals, apropiar-se i transmetre les riqueses
culturals i satisfer les necessitats individuals i socials.
- Desenvolupar la competència en la llengua catalana com a vehicle de comunicació
parlada o escrita, per a la construcció dels coneixements, per al
desenvolupament personal i l’expressió, i per a la seva participació en les
creacions culturals
- Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents
contextos i situacions comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i de
col·laboració.
- Comprendre textos escrits que es donen en l’àmbit escolar i en el context
social i cultural proper.
- Manifestar una actitud receptiva, interessada i de confiança en la pròpia
capacitat d’aprenentatge i d’ús de les llengües.
Propis:
- Aprendre el valor de compartir les coses amb els altres.
- Treballar de manera col·laborativa.
- Interioritzar el significat dels valors que reflecteix el conte.
-
Entendre la importància dels valors per a futures experiències.
CONTINGUTS
DIMENSIÓ COMUNICATIVA
Parlar i conversar
- Participació activa en
interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula,
tant les referides a gestió, organització, discussió dels problemes que
sorgeixen en el dia a dia, explicació de vivències personals, com les derivades
de situacions d’ensenyament-aprenentatge, amb respecte per les normes que
regeixen la interacció oral (torns de paraula, to de veu, ritme).
- Producció de textos orals memoritzats
(cançons, poemes, dramatitzacions) i de producció pròpia (exposicions,
explicacions) adaptant l’entonació, el to de veu o el gest a la situació comunicativa
i amb la utilització de la comunicació audiovisual sempre que
l’activitat ho requereixi.
- Interès per expressar-se oralment amb bona
entonació i pronunciació.
Escoltar i comprendre
- Comprensió de tot
tipus de missatges orals en diferents contextos i en qualsevol dels escenaris
possibles: activitats d’aula, situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea i en
la vida quotidiana.
- Comprensió de textos
orals de diferents tipus, formats i mitjans, per obtenir
informació i per
aprendre.
- Interès i respecte per les intervencions
dels altres
Llegir i comprendre
- Comprensió de les informacions més
habituals de classe, de la vida quotidiana i dels textos vinculats a continguts
curriculars en qualsevol dels formats possibles i de forma conjunta a partir
del text, imatges o esquemes
- Interès pels textos
escrits i audiovisuals com a font d’informació i d’aprenentatge i com a mitjà
de comunicació.
- Participació en
activitats de lectura col·lectiva.
DIMENSIÓ LITERÀRIA
- Interès i participació
activa en les activitats orientades al foment del gust per la lectura: lectura
guiada; ús de l’audició, lectura i memorització de textos, poemes, cançons,
refranys, dites; ús de la biblioteca d’aula i d’escola i revistes escolars; ús
de gravacions i de mitjans audiovisuals, dramatitzacions, entre altres.
- Comprensió a partir
d’audicions i comentaris posteriors conjunts de literatura de tradició oral de
tot tipus (rondalles, contes, cançons, dites).
- Comprensió dels
elements fonamentals d’un relat audiovisual (personatges,
espais, accions).
- Ús d’estratègies
lectores apreses en altres situacions, en la lectura individual silenciosa o en
veu alta: fer atenció al títol i a les imatges,anticipació, deducció del
significat d’un mot, relació amb els seus coneixements, entre altres
Propis:
- Comprensió de nous
conceptes abstractes com són els valors.
- Reconeixement dels
valors morals i dels coneixements emocionals que ensenya el conte.
METODOLOGIA
En la primera sessió, el docent ha de
realitzar la lectura, demanarà que els alumnes seguin en forma de rotllana.
Després, portarà un capgròs en representació del protagonista del conte (El
Peix Irisat) per atreure l’atenció dels nens i nenes. A partir d’aquest moment,
es realitzarà la lectura de manera expressiva i gesticulada per tal que els alumnes
estiguin atents i segueixin la lectura. Durant tota la lectura, el/la mestra
preguntarà als alumnes sobre els valors que van apareixent al conte per
aconseguir que els identifiquin i els assumeixin. Al final, l’educador/a farà
una breu síntesi dels valors que recull el conte.
En la segona sessió, l’educador/a
repartirà una cartolina en representació d’una de les moltes escates que té El
Peix Irisat. A partir d’aquí, els nens hauran de pintar-la d’un color per així
omplir el dibuix del peix amb totes les escates de la classe. Un cop han
acabat, el/la mestra anomenarà a cada alumne perquè enganxin la seva escata al
dibuix del peix exposat a la pissarra. Quan ja estiguin totes enganxades, el
docent enganxarà l’única escata brillant representant el fet de compartir
l’escata més valuosa amb tots els nens i nenes.
En la tercera sessió, el/la mestra
demanarà que entre tots facin un recordatori dels valors que plasmava el conte.
Després de debatre entre ells i haver fet la síntesi, el docent demanarà que
per grups pensin alguna experiència en la qual aparegui un dels valors tractats
amb el conte. A continuació, cada grup sortirà a la pissarra i exposarà les
experiències i aportacions que han estat parlant.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Del currículum:
- Participar de forma
adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i
social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte
quan parlen els altres.
- Realitzar exposicions
orals de textos memoritzats o de producció pròpia referits a coneixements,
vivències o fets, adaptant el to de veu o el gest a la situació comunicativa, i
amb utilització d'imatges o audiovisuals, si la situació ho requereix.
- Comprendre tot tipus
de missatges orals que es produeixen en activitats d'aula, situacions
d'aprenentatge i vida quotidiana, i també els que provenen de mitjans
audiovisuals i informàtics.
- Saber utilitzar algun
recurs propi del llenguatge poètic per explicar sentiments, emocions, estats
d'ànim: sentit figurat, sinònims, comparacions, entre altres.
- Mostrar interès per la
lectura en general i pels textos tradicionals i de literatura adequats a
l'edat.
Propis:
- Mostrar interès a l’hora de realitzar
exposicions orals.
- Participació activa en tota l’activitat
(lectura, síntesi i exposició).
- Utilitzar arguments o aportacions
respectant el torn de paraula i les diferents opinions dels alumnes.
- Mostrar la comprensió dels continguts i
valors tractats en el conte.
- Demostrar que han assolit el valor de
compartir en la convivència amb la resta d’alumnes.
Hola Isa,
ResponEliminaDesprés de llegir l’activitat que proposes a partir del conte: ”El Peix Irisat” penso que has tingut una molt bona idea en portar el peix de forma física, ja que a vegades els nens (i més si són de primer) no presten atenció a una lectura. D’aquesta manera t’assegures que ho facin. Trobo molt bé tractar, i sobretot saber com expressar els valors amb l’ajuda d’un debat. També m’agrada la idea de relacionar els temes que es treballen a classe amb experiències personals i així que els alumnes s’adonin de l’estreta relació del conte i la seva vida.
Lorena Carrillo