dijous, 16 d’abril del 2015

El vampiret Draculet

 

El vampiret Draculet




ARGUMENT del conte
El vampiret Draculet, avorrit de viure en un castell tenebrós amb els seus pares, un mussol i un fantasma, decideix anar a córrer món. En passar volant pel pati d’una escola, comença a descobrir i fer coses sorprenents.

CONTEXT de l’activitat
L’activitat es desenvoluparà a l’aula de segon de primària (primer cicle).Els alumnes s’hauran de posar per parelles i treballar col·laborativament. El professor o professora, per la seva part, serà qui dirigeixi l’activitat i qui vigili als nens i els reorienti cada cop que ho necessitin, resolent els dubtes que vagin sorgint.

OBJECTIUS (propis i del currículum)
- Desenvolupar la competència comunicativa oral i escrita en totes les llengües de l’escola.
- Desenvolupar la comprensió lectora dels alumnes.
- Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives.
- Aprendre a resumir i fer síntesis.
- Comprendre textos escrits  que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.
- Fer una lectura crítica i creativa de textos proposats pel professor a l’aula (contes, articles, notícies...).
- Comprendre textos literaris de gèneres diversos adequats quant a temàtica i complexitat i iniciar-se en els coneixements de les convencions específiques del llenguatge literari.
- Aprendre nou vocabulari.

CONTINGUTS (propis i del currículum)
DIMENSIÓ COMUNICATIVA
Parlar i conversar:
-       Participar activament en les interaccions amb grup dins de l’aula.
-       Interès per expressar-se oralment de forma correcta i entenedora.
Escoltar i comprendre:
-       Interès i respecte per les intervencions dels altres.
-       Comprensió de textos orals produïts pels altres companys.
Llegir i comprendre:
-       Ús d’estratègies lectores adequades en la lectura individual silenciosa o en veu alta amb el professorat.
Escriure:
-       Creació de resums i síntesis.
-       Aplicació d’un procés reflexiu en l’escriptura de textos: pensar, escriure i revisar.
DIMENSIÓ LITERARIA
-       Participació en activitats literàries de l’escola i l’entorn proper.
-       Comprensió de textos literaris a partir de comentaris amb els altres companys.
-       Comprensió dels elements fonamentals d’un  relat (personatges, accions i espais).
-       Escriptura de textos narratius i de caràcter poètics basant-se en models observats i analitzats.

METODOLOGIA
L’activitat que proposo consisteix en fer una lectura en conjunt del conte proposat, dirigit pel professor o professora.
Quan tothom hagi comprès la lectura i el seu missatge, els nens s’hauran de posar per parelles per a dur a terme la segona part de l’activitat. Aquesta part consisteix a repartir una estrofa a cada grup per a que treballin sobre ella. Els alumnes hauran de resumir amb les seves pròpies paraules el fragment que els hagi tocat. Per a que aquesta tasca sigui més fàcil i més pautada, es proporcionarà a cada grup una fitxa per a que l’omplin amb el fragment original, el resum i una petita descripció gràfica del que s’està representant.
Quan tots ho tinguin fet, els alumnes, per parelles sortiran a la pissarra per explicar l’estrofa que els ha tocat i per ensenyar el dibuix als seus companys.
Finalment, totes aquestes fitxes es penjaran a la classe per a tenir sempre present el conte i el missatge que ens vol transmetre: tothom pot ser bo, sols s’ha d’esforçar i posar de la seva part.

TEMPORITZACIÓ
Per a fer aquesta activitat es necessiten entre tres i quatre sessions:
-   En la primera es farà la lectura comprensiva del conte
-   En la segona i la tercera sessions els alumnes hauran d’omplir les fitxes que els proporcionarem sobre una de les estrofes
 En la darrera classe, els alumnes exposaran davant els seus companys com han resumit el fragment i ensenyaran el dibuix que han fet

CRITERIS D’AVALUACIÓ (propis i del currículum)
- Participar de forma adequada en les situacions habituals de l’aula respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
- Comprendre i extreure informacions rellevants de textos escrits i audiovisuals adequats a l’edat.
Haver mecanitzat que abans d’escriure s’ha de pensar i, un cop escrit, s’ha de revisar.
- Mostrar coneixement de l’ortografia base i de les normes ortogràfiques més bàsiques.
- Escriure textos narratius basant-se en models observats i analitzats.

Estefania Carreras Torres

3 comentaris:

  1. Hola Estefania,

    M'ha semblat una proposta d'activitat molt bona pels alumnes: fer resums! Que, tot i que no ho sembli, sovint els sembla difícil i, per això, tu has pensat de fer-lo en grups, oi? Em sembla genial, però recorda de no fer-los massa nombrosos. La fitxa que has creat és simple però penso que tampoc necessiten més, han de personalitzar-la i omplir-la ells mateixos amb el dibuix de l'acció més important del paràgraf. Després, amb la unió de tots aquests resums fer el conte resumit és perfecte per a què aprenguin a poc a poc a fer bons resums que els servirà per entendre, no només les històries dels contes, sinó el temari de totes les assignatures. Tenir els resums penjats a la classe els pot servir de referència per a utilitzar l'estratègia d'estudi tant coneguda com EL RESUM. Així que només et proposo que per què no feu entre tots una pauta de com s'ha de fer un resum i, la penjeu també?

    És molt maco el que vols transmetre amb el llibre.

    Bon treball,

    Judith Cordón.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Judith,

      Moltes gràcies per haver-te interessat per la meva entrada! Des del meu punt de vista, els resums són una eina essencial que sempre s’ha de tenir present, ja que en serveixen per a infinitat de casos: explicar un fet ocorregut, exposar una conversa amb un company, explicar l’argument d’un conte, per estudiar...

      He pensat que els grups haurien de ser d’entre dues i tres persones, perquè així tothom podrà participar i, d’aquesta forma, els nens tindran en compte diferents punts de vista a l’hora de realitzar el resum. Cal dir que la fitxa és només una proposta, que pot variar envers al nivell de la classe, però la idea és que cada grup la personalitzi com vulgui.

      A més, la idea de penjar les fitxes a la classe, tal com dius, els pot servir per a tenir en compte aquest tipus d’estratègia, però també per a adoptar un rol crític i, a partir d’aquí, millorar el seu treball i tenir en compte les idees dels companys per a la pròxima tasca.

      Finalment, m’agradaria comentar que la pauta de com fer un resum que proposes, jo he donat per suposat que abans de dur a terme aquesta activitat, s’hauria explicat a tots els nens què és un resum i com s’ha de fer. Potser ho hauria d’haver explicat a l’apartat de la metodologia de l’activitat.

      Moltes gràcies per la teva aportació!

      Elimina
  2. Hola Estefania,
    En primer lloc, dir-te que m'ha encantat el llibre que has escollit! Va ser un dels primers llibres "de grans" que varen regalar-me quan vaig complir 7 anys i m'ha fet moltíssima il·lusió veure'l en aquest blog. Estic segura de que els alumnes en gaudirien moltíssim i alhora aprendrien valors i com n'és d'important respectar i apreciar als altres.
    Com molt bé heu comentat amb la Judith, és molt important ser capaç de fer un bon resum, ja que en el nostre dia a dia necessitem moltes vegades fer una síntesi d'allò que volem explicar, ja sigui de manera oral o escrita.
    A més a més, m'agrada molt la idea de personalitzar la fitxa i acompanyar el text d'una representació gràfica. Penso que estàs donant el lloc que es mereix a les imatges, que són tant importants per a fer-nos arribar el missatge com el text. Gràcies per la proposta i per haver-me fet enrecordar d'aquest llibre que encara tinc al prestatge i aquesta nit rellegiré!

    Natàlia Moya Villanueva

    ResponElimina