dijous, 16 d’abril del 2015

En Pere i el llop

Mónica Luque Prados

En Pere i el llop (Joan Amades)

ARGUMENT del conte


En Pere era un pastor que a vegades s’avorria veient les ovelles pasturar, la qual cosa va provocar que un dia decidís fer una broma als vilatans que hi havia per la vora d’on era ell. Començà a cridar que venia el llop i, per tant, els vilatans en sentir-ho van anar a ajudar-ho però en veure que era una broma, es van tornar enfadats. No obstant, en Pere ho va tornar a fer i els vilatans pensant que aquest cop podria ser veritat van tornar a ajudar-ho, però al adonar-se de la mateixa mentida es van tornar empipats. Al dia següent en Pere va veure el llop com s’acostava a les seves ovelles per ferir-les i va començar a cridar demanant auxili, però aquesta vegada ningú va venir a ajudar-ho.
CONTEXT de l’activitat
Aquesta activitat es durà a terme en una classe de cicle inicial, en concret a segon de primària, i a l’hora de llengua catalana.
OBJECTIUS (propis i del currículum)
¨       Del currículum:
-  Desenvolupar la competència comunicativa oral i escrita en totes les llengües de l’escola per comunicar-se amb els altres, per aprendre, per expressar les opinions i concepcions personals, apropiar-se i transmetre les riqueses culturals i satisfer les necessitats individuals i socials.
-   Desenvolupar la competència en la llengua catalana com a vehicle de comunicació parlada o escrita.
- Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.
-  Comprendre textos escrits que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.
-  Reflexionar sobre la llengua i les normes de l’ús lingüístic, a partir de situacions de comunicació reflexiva, per escriure i parlar de forma adequada, coherent i correcta, i per comprendre textos orals i escrits.
-  Utilitzar la lectura com a font de plaer i enriquiment personal i apropar-se a obres de la tradició literària.
¨       Propis:
-       Fomentar la participació pròpia i la dels companys.
-       Promoure la lectura com una activitat divertida.
-       Saber escoltar els altres.
-       Potenciar la visió crítica davant històries o experiències.
CONTINGUTS (propis i del currículum)
¨       Del currículum:
Dimensió comunicativa
Parlar i conversar
- Participació activa en interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula amb respecte per les normes que regeixen la interacció oral  (torns de paraula, to de veu, ritme).
- Interès per expressar-se oralment amb bona entonació i pronunciació.
Escoltar i comprendre
-  Comprensió de tot tipus de missatges orals en diferents contextos i en qualsevol dels escenaris posibles.
-  Interès i respecte per les intervencions dels altres.
Llegir i comprendre
-  Comprensió de les informacions més habituals de classe, de la vida quotidiana i dels textos vinculats a continguts curriculars en qualsevol dels formats possibles i de forma conjunta a partir del text, imatges o esquemes.
- Ús d’estratègies lectores adequades en la lectura individual silenciosa o en veu alta amb el professorat.
- Interès pels textos escrits i com a font d’informació i d’aprenentatge.
-        Participació en activitats de lectura col·lectiva.
Escriure:
-       Composició de textos escrits, que poden tenir el suport d’imatges o esquemes, realitzats en diferents situacions (experiències personals).
Dimensió literària
-   Interès i participació activa en les activitats orientades al foment del gust per la lectura: lectura guiada.
-  Comprensió a partir d’audicions i comentaris posteriors conjunts de literatura de tradició oral de tot tipus (rondalles, contes, cançons, dites).
Comprensió i aprofundiment en el sentit del text, a partir de lectures conjuntes guiades i interpretació del llenguatge literari.
-    Lectura en veu alta tot fent atenció a la pronunciació, al to de veu, a l’entonació perquè tots ho entenguin, i adequant l’entonació i el ritme a cada tipus de text.
¨      Propis:
- Utilitzar les vivències personals en les activitats escolars requerides i relacionar-les.
-    Interès per la representació d’experiències treballades.
-   Comprensió de la tasca a realitzar a l’aula.
METODOLOGIA
Primer pas: Fer que els alumnes s’asseguin a terra en forma de U, per tal de formar un ambient diferent a les classe normals i permetre que el professor pugui veure les cares de tots els alumnes. A més, el professor dirà les parelles amb que hauran de treballar els alumnes (el company del costat).
Segon pas: Preguntar als alumnes si saben què és fer una broma a algú. En cas que no ho sàpiguen o hi hagin dubtes, explicar-ho amb un exemple. En cas correcte, o un cop entès després de l’explicació, preguntar si alguna vegada han fet alguna broma a algú.
Tercer pas: Cada alumne escriu en una cartolina petita (de forma breu) la seva vivència fent alguna broma i la comparteix amb la seva parella (assignada al principi de l’activitat pel professor) i cadascú llegeix i reflexiona sobre l’experiència del company individualment.
Quart pas: Tots llegim el conte, de manera que, un dels alumnes llegirà la part del protagonista, i uns altres llegiran com a narradors.
Cinquè pas: Un cop llegit el conte, els alumnes han de comentar amb la parella què ha passat al conte i donar la seva opinió al respecte, la qual compartiran amb la resta passats uns minuts.
Sisè pas: Un cop comentades les opinions de totes les parelles, amb l’experiència que els ha explicat el company abans mitjançant la cartolina, preguntar si creuen que la broma que va fer el company està bé o si li podria haver passat com al pastor del conte. Llavors, entre tots es decideix quina és la broma més semblant a la del conte i el protagonista d’aquesta, l’haurà de representar amb l’ajuda de la parella (que simbolitzarà el llop del conte) i la resta de la classe que simbolitzaran els vilatans, de manera que podran viure l’experiència des de dins un altre cop i així adonar-se dels inconvenients que comporta fer una broma pesada a algú.
Setè pas: Per finalitzar, preguntar si ho tornarien a fer i per què, i deixar clar el missatge que transmet el conte: no s’han de fer bromes de coses serioses perquè si algun cop passa de veritat el que diem a la broma, potser la resta no ens farà cas.
CRITERIS D’AVALUACIÓ (propis i del currículum)
¨       Del currículum:
-    Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
-    Comprendre tot tipus de missatges orals que es produeixen en activitats d'aula, situacions d'aprenentatge i vida quotidiana.
-       Realitzar exposicions orals de textos memoritzats o de producció propia referits a coneixements, vivències o fets, adaptant el to de veu o el gest a la situació comunicativa.
-       Comprendre i extreure informacions rellevants de textos escrits.
-   Escriure textos de diferents tipologies i que responguin a diferents situacions (notícies, experiències).
¨       Propis:
-  Saber relacionar coneixements propis amb el contingut escolar que es treballa.
-       Saber escriure les idees principals d’un fet.
    Ser capaç d’interpretar una situació semblant a alguna treballada.

5 comentaris:

  1. Hola Mónica, molt bona activitat per tal que entenguin el significat del conte, ja que ho treballés des de les seves pròpies experiències, i això els hi fa ser partícips de l'activitat i que realitzin una comprensió més ràpida.
    També és molt útil per a potenciar el diàleg i el debat entre el seu grup d'iguals, i per tant les diferents habilitats comunicatives.
    Un altre aspecte que es fomenta amb aquesta activitat és que sàpiguen relacionar i seleccionar una vivència que han tingut amb el tema en concret que plasma el conte, i per tant potenciar la seva capacitat crítica.

    ResponElimina
  2. Hola Judith, penso que tens tota la raó amb el que has dit ja que el que pretenia principalment amb aquesta activitat era treballar conjuntament a partir de vivències pròpies, que crec que és un aspecte que pot motivar als alumnes a participar. I a més, el fet de treballar els valors del conte des de dins pot ajudar als alumnes a entendre el missatge que aquest vol transmetre.
    Gràcies pel teu comentari!

    ResponElimina
  3. Anna Pascual:
    Hola Iris, per al meu gust, tan el plantejament com les activitats que has proposat, han estat molt encertades, ja que has volgut treballar aspectes tan simples i. Alhora importants com: de que treballen els pares, com es diuen els avis, si tenen germans o germanes... A partir d’una activitat oral on havien d’explicar com era la seva família i una escrita, on havien de dibuixar el seu arbre genealògic. En la meva opinió, crec que el nivell i els continguts han estat ajustats a aquesta edat. Amés també cal remarcar que ha inclòs conceptes obligatoris del currículum, i ha plantejat un tipus d’activitat dinàmiques per tal que els alumnes, s’ho passin bé mentre treballen aspectes de la llengua. L’única cosa que canviaria seria de fer la primera activitat, jo establiria un ordre de participació, o m’apuntaria tots els noms dels nens que anessin parlant per tal de no repetir i deixar parlar als que no ho hagessin fet.

    ResponElimina
  4. Ei Mónica! Em sembla una activitat bastant ben estructurada, fas preguntes als alumnes per tal que comencin a endinsar-se en el món que vols explicar que són les bromes. A més, fas una cosa que jo no he fet a la meva activitat, que és que els alumnes llegeixin el conte per ells i els seus companys, la veritat és que ho trobo una gran idea. D'aquesta forma potencies molt més l'expressió oral com també la lectura. Sincerament, crec que és una molt bona activitat, ara bé, no sé si ho he llegit malament, però dius que en una cartolina escriguin una broma que hagin fet, la meva pregunta és: si no han fet mai cap broma, podrien escriure a la cartolina bromes que els hi hagin fet a ells? A part d'aquest dubte, puc dir-te que és una activitat molt divertida i dinàmica, sobretot per la representació que faries al final d'una de les bromes.

    ResponElimina
  5. Marc moltíssimes gràcies pel teu comentari i me n'alegro que t'hagi agradat i hagis pogut treure algun aspecte profitós per poder afegir a la teva activitat. Responen-te al teu dubte, sí que podrien escriure bromes que haguessin patit en cas de no haver fet mai una broma pesada i d'aquesta manera també es podria mostrar com es viu des de cada una de les dues bandes. Gràcies per comentar!

    ResponElimina