divendres, 17 d’abril del 2015

Els músics de Bremen

     Dídac Navarro Fernández

Context: L’activitat està dirigida a alumnes de Cicle Inicial, concretament per 2n de Primària. El lloc on es desenvolupa és a l’aula, a l’hora de l’assignatura de Llengua Catalana.

Argument: Els protagonistes són quatre animals: un ase, un gos, un gat i un gall. Després de comprovar que els seus amos ja no els necessiten perquè són vells, decideixen marxar plegats a Bremen per guanyar-se la vida amb la música. En el seu camí, els sorprèn la nit enmig d’un bosc i, buscant on allotjar-se, troben una casa habitada per lladres. Aconsegueixen espantar-los, pujant un damunt de l’altre i, tots alhora, aconsegueixen entrar per la finestra cridant el so característic de la seva  espècie. Amb aquesta música dissonant s’apoderen de la casa i de tot el menjar que hi havia, de manera que mai van arribar a Bremen.

Objectius:

Currículum:
  • Desenvolupar la competència en la llengua catalana com a vehicle de comunicació parlada o escrita, per a la construcció dels coneixements, per al desenvolupament personal i l’expressió, i per a la seva participació en les creacions culturals.
  • Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.
  • Reflexionar sobre la llengua i les normes de l’ús lingüístic, a partir de situacions de comunicació reflexiva, per escriure i parlar de forma adequada, coherent i correcta, i per comprendre textos orals i escrits.
  • Utilitzar la lectura com a font de plaer i enriquiment personal i apropar-se a obres de la tradició literària.
  • Comprendre textos literaris de gèneres diversos adequats quant a temàtica i complexitat i iniciar-se en els coneixements de les convencions específiques del llenguatge literari.
  • Manifestar una actitud receptiva, interessada i de confiança en la pròpia capacitat d’aprenentatge i d’ús de les llengües.

Propis:
  • Afavorir el gust per la lectura, creant un ambient lúdic i de distensió.
  • Descriure animals per la seva imatge i so, i la seva relació amb el seu entorn.
  • Comprendre les capacitats i destreses dels animals, projectant l’autoconcepte.
  • Fomentar la creativitat i expressivitat en la producció de textos.
  • Potenciar el mètode assembleari, com a eina d’organització i de treball.
  • Promoure la participació, la cooperació i el treball en equip.

Continguts:

Currículum:

Dimensió comunicativa:

Parlar i conversar:
  • Participació activa en interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula, tant les referides a gestió, organització, discussió dels problemes que sorgeixen en el dia a dia, explicació de vivències personals, com les derivades de situacions d’ensenyament-aprenentatge, amb respecte per les normes que regeixen la interacció oral (torns de paraula, to de veu, ritme).
  • Interès per expressar-se oralment amb bona entonació i pronunciació.

Escoltar i comprendre:
  • Comprensió de tot tipus de missatges orals en diferents contextos i en qualsevol dels escenaris possibles: activitats d’aula, situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea i en la vida quotidiana.
  • Interès i respecte per les intervencions dels altres.

Llegir i comprendre:
  • Comprensió de les informacions més habituals de classe, de la vida quotidiana i dels textos vinculats a continguts curriculars en qualsevol dels formats possibles i de forma conjunta a partir del text, imatges o esquemes.
  • Ús d’estratègies lectores adequades en la lectura individual silenciosa o en veu alta amb el professorat.
  • Participació en activitats de lectura col·lectiva.

Escriure:
  • Composició de textos escrits, que poden tenir el suport d’imatges o esquemes, realitzats en diferents situacions: a) situacions quotidianes de l’aula i l’escola; b) experiències personals i produccions en l’àmbit creatiu (contes, poemes, vivències); c) textos de treball produïts en qualsevol de les àrees curriculars.
  • Aplicació d’un procés reflexiu en l’escriptura de textos: pensar, escriure i revisar.
  • Interès per la bona presentació dels textos escrits i per aplicar-hi els coneixements ortogràfics treballats a classe.

Coneixement del funcionament de la llengua i el seu aprenentatge:
  • Introducció a normes ortogràfiques més senzilles i de més ús, i als signes de puntuació més bàsics (punt final, coma, interrogant, admiració).

Dimensió literària:
  • Comprensió a partir d’audicions i comentaris posteriors conjunts de literatura de tradició oral de tot tipus (rondalles, contes, cançons, dites).
  • Lectura en veu alta tot fent atenció a la pronunciació, al to de veu, a l’entonació perquè tots ho entenguin, i adequant l’entonació i el ritme a cada tipus de text.
  • Escriptura de textos narratius i de caràcter poètic (contes, poemes, endevinalles, refranys, rodolins), basant-se en models observats i analitzats, aprofitant les emocions que provoquen les imatges i altres missatges audiovisuals.
Continguts comuns amb altres àrees

Expressió de missatges orals i escrits vinculats a continguts de l’àrea de Coneixement del medi:
  • Identificació de les característiques i comportaments d’animals per adaptar-se al medi.

Propis:
  • Identificació dels personatges centrals.
  • Ordenació i estructuració de les parts del conte.
  • Classificació d’aspectes característics sobre diferents éssers vius i reconeixement de les seves capacitats, en format visual i escrit.
  • Responsabilització en la intervenció sobre l’acció i interacció amb l’equip de treball i amb la resta d’alumnes.
  • Valors de tolerància, solidaritat, respecte i cooperació.

Metodologia:
1a sessió: LLEGIM, CONVERSEM I RESUMIM
La primera activitat comença amb el repartiment del conte en paper a cada alumne. A continuació, es fa una lectura individual i col·lectiva assignada per torns, per part del mestre. On es posa atenció a l’ús dels signes de puntuació i fer una bona entonació. Una vegada acabada la lectura, s’obre el torn de conversa. Es divideix la classe en 6 grups els quals responen de forma col·laborativa i, amb la guia del mestre, 2 preguntes de les següents:
Quins són els protagonistes? Tots els grups responen aquesta pregunta.
- Que va passar al principi? (Presentació) Els grups 1 i 4 responen aquesta.
- En què consisteix la història? (Nus) Els grups 2 i 5.
- Què passa al final? (Desenllaç) Els grups 3 i 6.
Entre totes les respostes, cada grup llegeix el que ha escrit i el mestre escull les idees comunes per construir el resum conjunt del conte, incidint en el que correspon cada part del conte (Presentació, Nus i Desenllaç).
Per a la següent sessió es demana que portin fotografies de les seves mascotes i/o d’altres animals que els semblin interessants.

2a sessió: ANIMALADES!
Amb el material que han portat de casa, entre tots els alumnes i amb l’ajuda del mestre es realitza un mural, on es classifica el material portat de casa, en funció de:
Mascotes.
Animals que viuen en llibertat.
Dintre d’aquesta classificació es divideixen en:
Animals que viuen al terra.
Animals que viuen a l’aigua.
Animals que volen.
Posteriorment de manera individual, els alumnes emplenen una fitxa, on escullen un animal seguint les pautes següents:
Nom de l’alumne:
Animal que m’agrada:
Descripció de l’animal:
Com és?
Quin so fa?
Què menja?
On viu?

3a sessió: ENDEVINEM
A l’última activitat fem grups de 5. Per tal de resoldre les endevinalles següents:
Sóc fort, honrat i tossut i no pas molt saberut.
Faig ki-ki-ri-kí! porto barretina, i canto cara al vent per despertar el dia.
Tinc les potes que té un gos i els bigotis dels senyors.
Gairebé semblo el gas, gairebé sóc amb cos; no cal dir que tinc bon nas per trobar fos el que fos.
Per acabar, de forma individual, es fa una endevinalla de l’animal que han escollit a la fitxa de l’activitat 2 i que, posteriorment, si dóna temps tothom llegeix la seva i entre tota la classe s’endevina. Un altre opció que requereix menys temps és que poden intercanviar les endevinalles entre els alumnes i individualment, resoldre-les.

Temporització:

Les sessions tenen una durada màxima d’una hora. La idea és que s’utilitzi les tres classes de llengua catalana que es realitzin en una mateixa setmana.

Criteris d’avaluació:

Currículum
  • Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
  • Comprendre tot tipus de missatges orals que es produeixen en activitats d’aula, situacions d’aprenentatge i vida quotidiana, i també els que provenen de mitjans audiovisuals i informàtics.
  • Haver mecanitzat que abans d’escriure s’ha de pensar i, un cop escrit, s’ha de revisar. Aplicar-ho a tot tipus de textos.
  • Mostrar coneixement de l’ortografia de base i de les normes ortogràfiques més bàsiques en algunes o en la majoria de les produccions.
  • Interès a aplicar els coneixements apresos a la lectura i a l’escriptura i per a la bona presentació dels treballs.
  • Mostrar interès per la lectura en general i pels textos tradicionals i de literatura adequats a l’edat.
  • Escriure textos narratius de caràcter poètic (contes, poemes, endevinalles, refranys, rodolins) basant-se en models observats i analitzats.
  • Tenir una actitud crítica cap a tota mena d’estereotips que reflecteixen prejudicis racistes, classistes o sexistes.

Propis
  • Mostrar interès i implicació en la tasca assignada.
  • Participar en el debat i a la pressa de decisions.
  • Percebre una actitud crítica i reflexiva cap al maltractament dels animals.
  • Saber organitzar la informació del conte de manera ordenada.
  • Reconèixer i classificar amb criteris elementals els éssers vius de l’entorn i identificar alguna de les seves relacions amb el medi.
  • Col·laborar en les tasques del treball en grup, contrastant i valorant les explicacions dels altres i les pròpies amb respecte.

4 comentaris:

  1. Hola Dídac, quina activitat més creativa! Em sembla que està molt ben estructurada, ja que l'has dividit en tres sessions i a cada una d'elles tractes àrees ben diferents. Com proposes a la primera sessió, el treball en petits grups afavoreix que cada un d'ells s'engarregui de resumir la part del llibre que els ha estat assignada, els ajuda a posar les idees pròpies en comú i arribar a una resposta consensuada. L'activitat que més m'agradat és la proposada a la tercera sessió, perquè crec que les endevinalles ens agraden a tots i és una bona manera perquè els nens pensin la resposta tant de forma individual com col·lectiva i donin una resposta de grup.

    Susana García

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies Susana.

      En la meva opinió, aconseguir que el treball en grup dels menuts sigui eficaç, serà un dels reptes d’aquesta activitat. Però considero que és fonamental per millorar les destreses dels alumnes pel treball en equip.

      Pel que fa a l’activitat dels rodolins, he rumiat una activitat, buscant una tipologia més lúdica per afavorir el clima de l’aula i, d’aquesta manera, ajudar a que l’activitat sigui més fructífera.

      Moltes gràcies pel teu comentari.

      Dídac Navarro Fernández.

      Elimina
  2. Hola Dídac.

    En primer lloc et voldria dir que el conte que as triat va ser un dels meus contes preferits quan era un infant. Deixant això a un cantó, crec que la proposta de treball que planteges resulta tant interessant com motivadora i que provocarà que més gent agafi el gust a quest llibre.

    Com a punts forts et voldria dir dues coses: La primera que crec que el llibre està molt ben escollit per ser treballat a segon i no pas a primer així com les activitats que as escollit per desenvolupar. I en segon lloc m’ha agradat molt la primera activitat de explicació del conte de forma grupal separant per seccions i utilitzant preguntes per que ells diguin les respostes.

    T’has plantejat apart realitzar alguna activitat en consonància amb l’assignatura de música? Crec que llavors encara es podria treure més suc al conte.

    Moltes gràcies!

    Marc Combellack Carbonell

    ResponElimina