divendres, 17 d’abril del 2015

Jana, la caçadora de sons - Marta Balaguer i Julià

Sergi Vallverdú Martínez

Argument del conte
La Jana emprèn un viatge llarg i perillós amb l’objectiu d’aconseguir un so que necessita el seu avi per construir un instrument musical que farà una música sensacional. Per fer-ho, va acompanyada del seu cavall blanc i de l’esquirol durant tot el trajecte. Malauradament, aquest mateix so és el que necessiten els teranyinosos per construir una màquina malèfica i, en conseqüència, intentaran impedir que la Jana se´n surti amb la seva. Afortunadament, totes les criatures del bosc ajudaran i protegiran a la Jana durant l’aventura perquè finalment pugui donar el so al seu estimat avi.

Context de l’activitat
L’activitat es durà  terme en una classe de cicle inicial, concretament segon de primària, en l’assignatura de Llengua catalana i literatura. L’activitat estarà dividida en tres sessions d’una hora respectivament, i el material que necessitarà cada alumne serà el conte, un llapis, una goma i una fitxa amb un paràgraf del llibre i les preguntes corresponents al paràgraf.

Objectius del currículum i propis

Currículum:
Desenvolupar la competència en la llengua catalana com a vehicle de comunicació parlada o escrita, per a la construcció dels coneixements, per al desenvolupament personal i l’expressió, i per a al seva participació en les creacions culturals.
Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.
Comprendre textos literaris de gèneres diversos adequats quant a temàtica i complexitat i iniciar-se en els coneixements de les convencions específiques del llenguatge literari.
Utilitzar la lectura com a font de plaer i enriquiment personal i apropar-se a obres de la tradició literària.
Comprendre textos escrits que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.

Propis:
Desenvolupar hàbits de lectura tant a l’escola com a casa.
Potenciar les habilitats comunicatives dels alumnes davant dels companys.
Treballar la comprensió de texts orals i escrits.
Fomentar la col·laboració en la realització de tasques.
Transmetre el valor de l’amistat.

Continguts del currículum i propis

Currículum:

DIMENSIÓ COMUNICATIVA

Parlar i conversar
Participació activa en interaccions amb el grup o mestre en qualsevol
situació comunicativa de l’aula, tant les referides a gestió, organització,
discussió dels problemes que sorgeixen en el dia a dia, explicació de
vivències personals, com les derivades de situacions d’ensenyament-aprenentatge,
amb respecte per les normes que regeixen la interacció oral
(torns de paraula, to de veu, ritme).
Interès per expressar-se oralment amb bona entonació i pronunciació.

Escoltar i comprendre
Comprensió de textos orals de diferents tipus, formats i mitjans, per obtenir
informació i per aprendre.
Interès i respecte per les intervencions dels altres.
Llegir i comprendre
Utilització d’estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora
abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, identificació
de mots, inferències, relació entre fragments, capacitat d’autocorrecció a
partir del sentit global, identificació dels signes de tot tipus que formen part
del text).
 Ús d’estratègies lectores adequades en la lectura individual silenciosa o en
veu alta amb el professorat.
Interès i curiositat per mirar o llegir contes o llibres de coneixements, però
també per llegir un rètol, un títol d’un llibre, una notícia d’Internet o qualsevol
altre text.
Escriure
Aplicació d’un procés reflexiu en l’escriptura de textos: pensar, escriure i
revisar.
DIMENSIÓ LITERÀRIA
Interès i participació activa en les activitats orientades al foment del gust per
la lectura: lectura guiada; ús de l’audició, lectura i memorització de textos,
poemes, cançons, refranys, dites; ús de la biblioteca d’aula i d’escola i
revistes escolars; ús de gravacions i de mitjans audiovisuals,
dramatitzacions, entre altres.
Lectura en veu alta tot fent atenció a la pronunciació, al to de veu, a
l’entonació perquè tots ho entenguin, i adequant l’entonació i el ritme a cada
tipus de text.
Ús d’estratègies lectores apreses en altres situacions, en la lectura
individual silenciosa o en veu alta: fer atenció al títol i a les imatges,
anticipació, deducció del significat d’un mot, relació amb els seus
coneixements, entre altres.
Propis:
Adquisició d’estratègies lectores que faciliten la comprensió i reflexió de texts.
Participació activa dels alumnes entorn la tasca d’aprenentatge.
Domini del ritme, entonació i pronunciació durant la realització de lectures en veu alta.
Interiorització de valors com l’amistat i la solidaritat.
Respecte pels torns de paraula i les aportacions dels companys.

Metodologia
Primera sessió: Els alumnes formaran una rotllana al terra i realitzaran la lectura del llibre col·lectivament. Cada alumne llegirà en veu alta aproximadament 5 minuts i seguidament passarà el torn al company del costat, un cop el mestre ho hagi indicat. En aquesta sessió és molt important que els alumnes no perdin el fil de la lectura, i que el mestre resolgui qualsevol incomprensió o dubte que els alumnes puguin tenir.

Segona sessió: El mestre farà un breu recordatori sobre l’argument del llibre, així mateix com dels personatges. Un cop s’hagi realitzat, s’entregarà una fitxa per grups de quatre on apareix un paràgraf del llibre i sis preguntes de reflexió i anàlisis sobre el que s’explica en el paràgraf. La realització de les preguntes té una durada màxima de trenta minuts, i el mestre haurà d’anar grup per grup per comprovar que tots els alumnes intervenen activament, i per resoldre qualsevol dubte que els alumnes puguin tenir. Un cop tots els grups han contestat les preguntes, cada grup haurà de sortir davant de la pissarra per explicar què han respòs a una de les preguntes, i hauran de comprovar si els seus companys han respòs el mateix o no. Si han respòs el mateix, això significa que la pregunta ha quedat clara i que no hi ha cap mena de dubte. En el cas que hi hagués diversitat de respostes, el mestre hauria d’intervenir i donar pistes als alumnes perquè puguin resoldre conjuntament la resposta de forma correcte. És molt important en aquesta sessió que cap alumne quedi exclòs de la participació en la realització i exposició en públic de les preguntes, així mateix com de la resolució de dubtes en el cas que hi haguessin.

Tercera sessió: A la tercera i última sessió, el mestre iniciarà un debat amb els alumnes, els quals estaran dividits en grups de quatre, amb la següent pregunta: Què enteneu per amistat? En aquest debat cada grup farà una reflexió durant quinze minuts sobre què entenen per amistat i posteriorment l’exposaran davant dels seus companys. A més, especificaran si poden veure reflectit aquest valor en el comportament d’algun dels personatges del conte. En aquesta sessió, el mestre intervindrà com a mediador i intentarà que les reflexions que portin a terme els alumnes siguin el més madures i elaborades possibles.
Criteris d’avaluació del currículum i propis

Currículum:
Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
Comprendre i extreure informacions rellevants de textos escrits.
Realitzar exposicions orals de textos memoritzats o de producció pròpia referits a coneixements, vivències o fets, adaptant el to de veu o el gest a la situació comunicativa.
Mostrar interès per la lectura en general i pels textos tradicionals i de literatura adequats a l’edat.
Llegir de manera autònoma i comprensiva, mostrant interès a llegir tot tipus de textos.

Propis:
Capacitat per treballar en grup entorn la tasca d’aprenentatge.
Mostrar interès per la lectura i les activitats.
Comprendre i reflexionar el contingut i l’argument del llibre.
Dominar les habilitats comunicatives per explicar i fer entendre la seva reflexió.
Intervenir de forma activa i responsable en les activitats.

1 comentari:

  1. Hola Sergi,
    El llibre "Jana, la caçadora de sons" em sembla una molt bona elecció, ja que la protagonista és una noia valenta, decidida, que viu una aventura i s'arrisca per tal d'ajudar al seu avi. M'agrada que l'hagis fet servir perquè normlament els protagonistes actius de les històries acostumen a ser nois (només cal pensar en l'exemple de Sant Jordi, per molt que ens agradi la llegenda i la celebració) i, en aquest cas, estàs ajudant a trencar amb els estereotips de gènere. Alhora, pel que fa a les activitats, em sembla que treballen molt bé sobretot la comprensió lectora. Potser el que modificaria seria, a la segona sessió, el breu recordatori sobre l'argument del llibre. En lloc de fer-lo el mestre/a, faria preguntes als alumnes sobre el que varen llegir a la sessió anterior, i intentaria construïr-lo entre tots. El que més m'ha agradat ha estat la tercera sessió i el debat sobre l'amistat que planteges, ja que em sembla un molt bon tancament a l'activitat i a més potencia la negociació, el debat i la pràctica de les exposicions orals i el fet de parlar en públic. I, en general, el fet de que el docent sempre faci de mediador i guia, per tal de garantir que tothom pot seguir el fil de l'activitat i l'aprofiti al màxim. Molt bona dinàmica!

    Natàlia Moya Villanueva

    ResponElimina