divendres, 17 d’abril del 2015

La nostra família - Iris Roche Rabassó


En Pau i la Laia.
LA NOSTRA FAMÍLIA


1. ARGUMENT DEL CONTE: Els contes d’en Pau i la Laia són una col·lecció de contes perquè els nens aprenguin a llegir, aprenguin sobre aspectes quotidians de la vida, com per exemple: el temps, els animals, les titelles, les festes majors, els amics. Aquest conte tracta el tema de la família.
En Pau i la Laia són els protagonistes del conte i ens presenten tota la seva família. Ens expliquen la vida dels seus familiars; qui són, on viuen, a què es dediquen, quina és la seva situació actual i quina relació tenen amb ells.


2. CONTEXT DE L’ACTIVITAT
El context per poder desenvolupar l’activitat relacionada amb aquest conte, seria a cicle inicial, concretament a primer de primària. L’activitat està pensada per fer a l’hora de Llengua Catalana, ja que el llibre és en català. A partir de la lectura d’aquest conte treballarem diferents temàtiques. Per tal de fer la sessió correctament i que tot quedi ben entès necessitarem dues sessions.




3. OBJECTIUS 

Currículum
  • Desenvolupar la competència comunicativa oral i escrita en català, per poder comunicar-se amb els altres, per aprendre, per expressar les opinions i concepcions personals, apropiar-se i transmetre les riqueses culturals i satisfer les necessitats individuals i socials.
  • Expressar-se oralment, adequant les formes i els continguts als diferents contextos i situacions comunicatives i mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.
  • Comprendre discursos i explicacions orals que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.

Propis
  • Aprendre a llegir.
  • Una bona comprensió lectora.
  • Saber expressar-se adequadament.
  • Aprendre a respectar les opinions dels altres alumnes.
  • Comprendre el que estan dient els altres alumnes.


4. CONTINGUTS 

Currículum
Dimensió comunicativa
Parla i conversar
  • Participació activa en interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula.

Escoltar i comprendre
  • Comprensió de tot tipus de missatges orals en diferents contextos i en qualsevol dels escenaris possibles: activitats d’aula, situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea i en la vida quotidiana.
  • Comprensió de textos de diferents tipus, formats i mitjans, per obtenir informació per aprendre.
  • Interès i respecte per les intervencions dels altres.

Llegir i comprendre
  • Comprensió de les informacions més habituals de classe.
  • Interès pels textos escrits com a font d’informació i d’aprenentatge i com a font de comunicació
  • Interès per mirar o llegir contes o llibres de coneixements.
  • Participació en activitats de lectura col·lectiva.

Dimensió literària
  • Interès i participació activa en les activitats orientades al foment del gust per la lectura: lectura guiada; ús de l’audició.
  • Comprensió a partir d’audicions i comentaris posteriors conjunts de literatura de tradició oral de contes.
  • Comprensió dels elements fonamentals d’un relat (personatges, espais, accions).
  • Comprensió i aprofundiment en el sentit del text, a partir de lectures conjuntes guiades.
  • Lectura en veu alta, fent atenció a la pronunciació, al to de veu, a l’entonació perquè tots ho entenguin i adequant l’entonació i el ritme a cada tipus de text.

Propis
  • Aprendre nou vocabulari.
  • Interès i participació quan es comenten els diferents aspectes de la lectura.
  • Aprendre a seguir la lectura.
  • Diferenciar els diferents sons escrits.
  •  Saber fer l’entonació correctament segons els signes de puntuació.
  • Relacionar conceptes que surtin a la lectura.


5. METODOLOGIA

L’activitat es realitzarà en dues sessions de tres quarts d’hora, ja que és més adient per alumnes de primer de primària. Aquesta activitat es farà al gener, ja que tindran més facilitat per  llegir i així podran fer una lectura conjunta.

Primera sessió
Els alumnes es posaran en rotllana al terra, cadascú tindrà el mateix llibre “ La nostra família”. Es farà una lectura conjunta amb tots els alumnes de la classe. Cada alumne llegirà una frase. Així doncs, hauran de seguir la lectura. El mestre o mestra ajudarà i guiarà la lectura perquè els alumnes no es perdin.
Una vegada acabada la lectura, on hauran de fer l’entonació, els signes de puntuació i la pronunciació correctament, es treballarà la comprensió de la lectura.
La mestra preguntarà que explicava el conte. En aquest cas, es parlarà de la família. Per tant, es treballaran els conceptes: pare, mare, germans, avis, tiets...

Els alumnes hauran d’explicar com es diuen els pares, de què treballen, si tenen germans, si viuen amb els avis, cadascú haurà d’explicar el que vulgui sobre els seus familiars. D’aquesta manera treballarem vocabulari, relacions entre conceptes i altres aspectes de la vida quotidiana. També es treballarà l’expressió oral i sobretot aprendran a respectar les intervencions dels altres companys.

Segona sessió
A la segona sessió es farà un recordatori del conte  que es va llegir a classe i quins eren els conceptes més importants que havien sortit a classe després de llegir el conte. En aquesta sessió hauran de fer una arbre genealògic de la seva família amb fotos. (A la sessió anterior, s’haurà informat als alumnes que hauran de portar fotos del pare, pare, germans i avis). Com que són de primer cicle i concretament de primer de primària, només faran l’arbre dels avis pares i germans. En aquest cas els tiets no s’inclouran ja que seria massa complicat.

 6. CRITERIS D’AVALUACIÓ
  • Seguir la lectura sense perdre’s.
  • Llegir fent les entonacions correctament.
  • Participar activament després d’haver llegit el conte.
  • Saber els conceptes treballats a la lectura sobre la família ( pare, mare, avis, tiets, tietes...).
  • Ordenar correctament l’arbre genealògic i organitzar la història de la família a través de fotos, tenint en compte les nocions del temps.
  • Saber establir un ordre cronològic partint de les relacions familiars i l’edat dels membres.

2 comentaris:

  1. Anna Pascual:
    Hola Iris, per al meu gust, tan el plantejament com les activitats que has proposat, han estat molt encertades, ja que has volgut treballar aspectes tan simples i. Alhora importants com: de que treballen els pares, com es diuen els avis, si tenen germans o germanes... A partir d’una activitat oral on havien d’explicar com era la seva família i una escrita, on havien de dibuixar el seu arbre genealògic. En la meva opinió, crec que el nivell i els continguts han estat ajustats a aquesta edat. Amés també cal remarcar que ha inclòs conceptes obligatoris del currículum, i ha plantejat un tipus d’activitat dinàmiques per tal que els alumnes, s’ho passin bé mentre treballen aspectes de la llengua. L’única cosa que canviaria seria de fer la primera activitat, jo establiria un ordre de participació, o m’apuntaria tots els noms dels nens que anessin parlant per tal de no repetir i deixar parlar als que no ho hagessin fet.

    ResponElimina
  2. Hola Anna, moltes gràcies pel teu comentari. Estic totalment d’acord amb el que em dius. Gràcies per ajudar-me a millorar l’activitat. No m’havia parat a pensar en aquesta part de l’activitat, és cert que si no estableixes un ordre i no vas mirant qui parla i qui no parla i haurà alumnes que parlaran molt i d’altres que no ho faran, ja sigui perquè no tenen l’oportunitat o perquè no s’atreviran a dir res per vergonya. La meva opinió, és que de les dues opcions que m’has donat la més adient seria establir un ordre ja que així m’asseguraria que parlessin tots i l’activitat seria més ordenada.
    Moltes gràcies per ajudar-me, ja que algun dia m’agradaria posar-la en pràctica i tindré present el consell que m’has donat.

    Iris Roche Rabassó

    ResponElimina