dissabte, 18 d’abril del 2015

EN PATUFET - Marc Combellack Carbonell


Argument:
La historia tracta d’un pare i una mare que tenen un fill petit petit que es diu Patufet. En Patufet vol tenir responsabilitats, i és per això que li demana permís a la seva mare per anar a comprar. De camí a comprar en Patufet va cantant una cançó per tal de fer-se veure per no ser trepitjat.
Al tornar de comprar es posa a ploure i en Patufet entra dins un camp de cols i s’amaga sota una d’elles. Tot seguit apareix un bou que passejava per el camp i es menja la col on s’amagava en Patufet amb aquest inclòs.
En fer-se tard i veure que el Patufet no torna a casa els pares surten a buscar-lo tot cridant: “Patufet, on ets? Patufet, on ets?”.
En Patufet al sentir la veu dels seus pares els respon: “A la panxa del bou, on no hi neva ni plou.”
En descobrir que el seu fill es troba dins la panxa del bou, decideixen començar a alimentar-lo i, de tant alimentar el bou, aquest es tira un pet i en surt amb ell en Patufet.
Context:
Tot el conjunt d’activitats relacionades amb el conte es treballaran amb el curs de primer de primària al llarg de l’assignatura de català. La durada del conjunt d’activitats relacionades amb la lectura serà de dues sessions.
Objectius:  
Premissa per elaborar els objectius: Aquests han de ser formulats amb la intenció de ser futurament avaluables. Per aquest motiu aquests objectius són:
Propis
  • Una adquisició del vocabulari considerat important de la lectura.
  • Que es realitzi una memorització de les cançons cantades per en Patufet.
  • Una comprensió del argument del conte.
  • Millora de la seva expressió oral.
  • Reforçar la seva capacitat imaginativa .


Objectius del currículum


  • Estimular amb l'activitat del pensament les habilitats verbals: escoltar, parlar, llegir i escriure.
  • Llegir expressivament textos amb veu i entonació adequades.
  • Resumir oralment i mitjançant descripcions, explicant les informacions i les idees essencials.
  • Desenvolupar la competència en la llengua catalana com a vehicle de comunicació parlada per al desenvolupament personal i l’expressió i per a la seva participació en les creacions culturals.
  • Utilitzar la lectura com a font de plaer i enriquiment personal i apropar-se a obres de la tradició literària.
  • Gaudir de la lectura de textos.
  • Analitzar el lèxic del text, reconèixer i llegir les paraules conegudes i aprendre’n de noves fent servir habilitats de descodificació.


Contingut:
Propis
Comprensió oral:
  • Comprensió de relats curts.
  • Conversa.
  • Reconeixement del conte així com la memorització de les cançons.
  • Estructuració del les parts del conte.
Comprensió lectora:
  • Ús de la lectura d’imatges així com la percepció visual per una relació paraula imatge.

Continguts del currículum:
Dimensió comunicativa:

Parla i conversar


  • Participació activa en interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula

Escoltar i comprendre

  • Comprensió de tot tipus de missatges orals en diferents contextos i en qualsevol dels escenaris possibles: activitats d’aula, situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea i en la vida quotidiana
  • Comprensió de textos de diferents tipus, formats i mitjans, per obtenir informació per aprendre
  • Interès i respecte per les intervencions dels altres

Llegir i comprendre

  • Comprensió de les informacions més habituals de classe




Metodologia:
Com ja s'ha dit anteriorment el comput  de sessions destinades a treballar aquest conte serà de dues sessions. Al llarg d'aquestes sessions es treballarà el conte mitjançant diverses activitats per tal d'assolir els objectius prèviament estipulats.
1. La primera sessió serà destinada en el seu conjunt a treballar tots aquells aspectes relacionats amb la lectura i la comprensió del conte.
En un primer lloc és realitzarà una lectura per part del mestre acompanyada alhora per un suport visual per tal de poder il·lustrar, a la vegada que es realitza la lectura oral, el conte. D’aquesta forma s’aconseguirà un dels objectius plantejats, el de comprensió de la historia utilitzant les capacitats de relació dels infants.
En segon lloc, és facilitarà als infants una copia del conte perquè puguin realitzar una lectura individual amb la intenció que aquesta sigui posteriorment explicada per ells amb les seves pròpies paraules.
En tercer lloc i també dins de la primera sessió és realitzarà l’ensenyança de la cançó del conte.
2. Al llarg de la segona i última sessió és treballarà la seva imaginació i també es valorarà si l’aprenentatge del contingut del llibre ha sigut significatiu. La sessió es dividirà en dues parts:
En primer lloc es facilitarà als alumnes el conte en format il·lustrat. Juntament amb la il·lustració hi haurà fragment de text (de forma separada) que no correspondrà a aquella imatge. Els alumnes hauran d’ordenar la història i relacionar la imatge amb el text que li correspongui. Aquesta activitat es durà a terme de forma col·laborativa.
En segon lloc es realitzarà un tancament del conte a partir de la següent activitat: es convidarà als alumnes a que desenvolupin oralment un final alternatiu al final proposat per el conte.
Avaluació:
Avaluació del currículum:
  • Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres
  • Realitzar exposicions orals de textos memoritzats o de producció pròpia referits a coneixements, vivències o fets, adaptant el to de veu o el gest a la situació comunicativa, i amb utilització d’imatges o audiovisuals, si la situació ho requereix
  • Comprendre i extreure informacions rellevants de textos escrits i audiovisuals adequats a l’edat
  • Mostrar interès per la lectura de tot tipus de textos adequats a l’edat
Propis:
  • L’alumne pot de distingir les parts de la lectura i és alhora capaç ordenar-les
  • Ha memoritzat correctament la cançó del conte
  • Participa activament a les dinàmiques propostes i ofereix alternatives imaginatives com a desenllaç del conte
  • És capaç de explicar el conte amb les seves pròpies paraules




1 comentari:

  1. Hola! Este cuento me encanta y considero que has elegido buenas actividades para trabajar-lo. Quería comentar que me ha gustado mucho la actividad para que los niños y niñas construyan un final alternativo dando importancia a su creatividad y capacidad imaginativa además del lenguaje.

    :D

    ResponElimina