divendres, 17 d’abril del 2015

Fitxa tècnica de l’activitat del llibre En Flon Flon i la Museta


Fitxa tècnica de l’activitat del llibre En Flon Flon i la Museta

Argument
En Flon Flon i la Museta són dos grans amics, els agradava molt estar junts i, fins i tot somniaven a casar-se quan fossin grans. Un dia va arribar la guerra i el pare d'en Flon Flon va haver de marxar. Un filat de ferro i punxes els va separar i cap d'ells en sap el motiu. No es fins al final de la guerra que els dos amics es poden retrobar i recuperar la seva amistat.
Context
Jesuïtes gràcia col·legi kostka situada al districte de gracia, on és parla més català de BCN. És una escola concertada, una gran majoria de pares tenen estudis universitaris, i les famílies disposen d’un capital cultural i social bastant elevat. L’índex d’estrangers és molt baix i tots els nens i nenes dominen el català a la perfecció. Totes les famílies es poden permetre pagar un llibre de lectura de 6,15€. Es treballarà amb alumnes de 2n de primària
Objectius
Amb la lectura d’aquest llibre i les activitats proposades es volen treballar les totes les capacitats comunicatives de l’alumnat.
Currículum i
Pròpies de l’activitat
Oral: elaborar i expressar idees, opinions i sentiments, és a dir construcció del propi pensament.
Tan a la primera com a la ultima sessió es demana la seva opinió. A l’ activitat grupal han de construir la seva pròpia solució.
Escrita: potenciar la lectura, escrita, la creació i la comunicació per relacionar-ho amb l’oral per tal d’arribar a tenir un aprenentatge consistent i eficaç
A la dinàmica individual han de fer una petita descripció del seu pont explicant perquè han fet aquell pont i no un altre.
Plurilingüe i intercultural: actuar adequadament en un mon plural multilingüe i multicultural
A l’activitat grupal han de saber posar-se en la pell dels altres quan hagin de trobar les solucions als problemes.
Literària: puguin comprendre millor el que els envolta a través d’obres de qualitat
Amb la lectura del llibre es vol treballar la comprensió lectora, es vol millorar el seu nivell de català, i el més important es vol donar molta importància a valors sovint oblidats com: el comanyerisme, l’estima, el respecte, saber valorar el que tenen...
Continguts
Dimensió comunicativa:
·         Parlar i conversar
·         Escoltar i comprendre
·         Llegir i comprendre
·         Escriure
·         Coneixements del funcionament de la llengua i el seu aprenentatge
·         Saber escoltar als altres, respectar totes les opinions
·         Comprendre el conte
·         Ser capaços de parlar davant dels seus companys
Dimensió literària
·         Interès i participació activa orientades a fomentar el gust per la lectura
·         Escriptura de textos narratius, basant-se en models observats i analitzats aprofitant emocions que provoquen les imatges i altres missatges audiovisuals.
·         Fer que vegin la lectura com un fet habitual amb el qual puguin expressar tot tipus d’emocions tal i com fa el llibre
·         Descriure dibuixos amb l’utilització d’adjectius o frases simples
Metodologia
·         Sessió 1: Abans de llegir el llibre, llançar algunes preguntes als alumnes com: Sabeu que és una guerra? Heu viscut alguna guerra? Com d’important es l’amistat? Estaríeu tristos si us prohibissin veure als vostres amics? Què us suggereix la portada?
·         Sessió 2: Llegir el llibre en veu alta perquè tots els nens segueixin i més tard explicar l’activitat individual. Consisteix en dibuixar un “pont de l’amistat” amb total llibertat, per ajudar a que els dos amics es puguin veure, i després hauran de fer una petita descripció del dibuix (només amb adjectius, o frases simples).
·         Sessió 3: Entregar el “pont de l’amistat” i començar a fer la dinàmica de grups. Es faran grups de 4 o 5 alumnes. L’activitat consistirà en posar als nens en situacions quotidianes problemàtiques. Quan cada grup tingui una targeta amb un conflicte, els membres de cada grup es reuniran per discutir sobre com s’arreglaria aquest problema, a qui recorrerien, que comportaria...
·         Sessió 4: Els nens expliquen les solucions que han trobat davant dels seus companys
·         Sessió 5: Fer un mural responent a la pregunta: Després d’haver llegit el llibre i haver vist les representacions que creieu que es realment important en aquesta vida?
Criteris d’avaluació
Cada par s’avaluarà en diferent %: la part individual valdrà un 15%, el treball en grup un 20%, la participació al mural un 5% i l’actitud que han mostrat en general un 10%. Al final de que cada grup expliqui la solució que han triat es preguntarà a la resta de la classe si ells ho haurien fet d’aquella manera. Aquest 50% serà una part de qualsevol trimestre del curs.
Anna Pascual


4 comentaris:

  1. Hola,
    M'agrada molt com treballes els valors de l'amistat en aquesta activitat. La sessió tres en especial em sembla molt interessant perquè fas que els alumnes es posin en situació i així ser més conscients dels conflictes. També està molt bé perquè fas que els alumnes discuteixin i obrin debats mitjançant aquests problemes i d’aquesta manera fomentes el seu esperit crític i mica en mica es van creant diferents opinions.
    També m’agrada perquè fas que l’activitat sigui transversal a altres assignatures mitjançant els dibuixos i el mural.
    En definitiva, que m’ha agradat molt.
    Marta Millan Lombraña

    ResponElimina

  2. Hola Anna, m’ha agradat molt la idea de treballar en grups i que comencin a ajudar-se els uns als altres per tal d’arribar a un objectiu. En aquest cas l’objectiu seria trobar una solució a les problemàtiques que puguin sorgir i que sàpiguen que a la vida quotidiana hauran de resoldre problemes amb l’ajuda d’altres persones. També m’ha agradat molt la idea de treballar el concepte de l’amistat, ja que penso que és una bona edat per treballar-lo i que el posin en pràctica. El que jo faria si fes aquesta activitat, seria reduir les sessions, ja que pot ser una mica monòton si en treballen tantes a partir del mateix conte i això podria fer que perdessin les ganes de seguir treballant.
    En general crec que si algun dia ho acabes posant el pràctica aprendran i s’ho passaran bé a la vegada ja que per ells serà com joc. La idea em sembla interessant.

    Iris Roche Rabassó

    ResponElimina
  3. Moltes gràcies Iris, potser seria millor compactar-ho més!!

    ResponElimina