divendres, 17 d’abril del 2015

La història de l'Emma - Natàlia Moya Villanueva






LA HISTÒRIA DE L'EMMA - Deborah Hodge i Song Nan Zhang


1. ARGUMENT del conte: Un dia l'Emma està a la cuina amb el seu germà Sam i l'àvia, fent galetes amb formes dels diferents membres de la seva família, i se n’adona de que ella és la única que té els cabells negres i els ulls foscos. Com que ella vol ser com la resta, de sobte es posa trista i comença a plorar. 
En aquell moment, l'àvia li torna a explicar com va arribar a la família, tot recordant que una vegada hi va haver uns pares que desitjaven tenir una filla i, alhora, una nena xinesa necessitava uns pares. Li explica com varen trobar-se per formar una nova família i com ho havien preparar tot a casa per rebre-la: muntant-li un llitet amb un edredó suau, omplint una caixa de fusta amb joguines i comprant un cotxet per anar a passejar, per exemple. També li diu que els pares varen fer un llarg viatge en avió fins arribar a la Xina, on es van trobar amb l'Emma, que hi vivia amb d'altres infants i les dones que els cuidaven.

Aquesta història explica que hi ha moltes maneres de formar una família i que no cal assemblar-s'hi físicament per formar-ne part, sino simplement estimar-se. En el cas de l'Emma, juntament amb els seus pares, el seu germà Sam, els avis i el gos Pelut, formen una família que s'estima molt i molt.

2. CONTEXT de l'activitat:

L'activitat es portarà a terme a l'aula d'un grup de cicle inicial de primària, concretament al 2n curs, en tres sessions d'una hora i mitja. Estarà emmarcada dins de l'assignatura llengua catalana i literatura.

3. OBJECTIUS

Del currículum: 

· Valorar la realitat multicultural de la nostra societat com a font de riquesa personal i col·lectiva.
· Desenvolupar la competència en llengua catalana com a vehicle de comunicació parlada i escrita per a la seva construcció dels coneixements, per al desenvolupament personal i l'expressió.
· Expressar-se oralment, mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.

Propis:
· Prendre consciència de la importància de la família com a suport per créixer i ser feliç.
· Tractar el tema de l'adopció i donar la possibilitat als alumnes d'expressar possibles dubtes o experiències relacionades amb el tema, d'ells mateixos o de gent propera.
· Practicar l'escriptura i aplicar els coneixements sobre ortografia i redacció de textos treballats fins al moment a l'escola.
· Practicar el discurs oral com a habilitat comunicativa, a través de l'exposició al grup-classe.
· Prendre la paraula a l'hora de poder explicar la pròpia història personal, de manera que aquesta es pugui construir i consolidar a partir de l'activitat.
· Treballar l'autoconfiança a l'hora de parlar davant dels altres i mostrar interès per les intervencions de la resta de companys.

4. CONTINGUTS:

Del currículum:

4.1 Dimensió comunicativa

Parlar i conversar:
· Explicació de vivències personals, amb respecte per les normes que regeixen la interacció oral.
· Interès a expressar-se oralment amb bona entonació i pronunciació.

Escoltar i comprendre:

· Interès i respecte per les intervencions dels altres.

Llegir i comprendre

· Interès i curiositat per mirar o llegir contes.

Escriure
· Composició de textos escrits, que poden tenir el suport d’imatges o esquemes, sobre experiències personals i producció en l’àmbit creatiu (conte).
· Aplicació d'un procés reflexiu en l'escriptura de textos: pensar, escriure i revisar.

4.2 Dimensió literària
· Escriptura de textos narratius, en aquest cas un conte, basant-se en models observats i analitzats, aprofitant les emocions que provoquen les imatges.

4.3 Dimensió plurilingüe i intercultural
· Interès a conèixer altres llengües.
· Valoració de la necessitat de conèixer altres llengües estrangeres per poder comunicar-se amb més gent.

Propis:
· Valoració de la importància de les imatges en una història, per tal de caracteritzar-la i fer-nos arribar de manera més propera el missatge que transmet.
· Interès per anar a la biblioteca, del centre educatiu o del poble, per agafar en préstec contes i poder conèixer més històries interessants.


5. METODOLOGIA I TEMPORITZACIÓ:

5.1 Primera sessió (1,5h)
· En primer lloc, el mestre o la mestra explicarà al grup classe que aquell dia es llegirà un conte sobre la història d'una nena que es diu Emma,, i tot seguit el grup-classe escoltarà la lectura del conte. Un cop s'acabi, s'obrirà un torn d'intervencions (10 min).
· Durant les intervencions, es donarà la oportunitat als alumnes de fer preguntes a la mestra o a la resta de companys, o de donar alguna explicació que considerin relacionada amb el conte, respectant el torn de paraula i escoltant les diferents intervencions dels companys/es (15 min).
El mestre/a podrà formular preguntes per tal de conduir les intervencions, com per exemple les següents:
- A la vostra família, quants sou? 
- També teniu una mascota com l'Emma? Quina?
- Els avis viuen a casa amb vosaltres? Si no és així, els veieu sovint o viuen lluny? (tenint en compte que potser alguns alumnes no tenen avis, i això podria generar un nou tema de conversa).
- Teniu germans/germanes? Jugueu amb ells, com l'Emma i el Sam, o algun cop us hi baralleu? Què us agrada fer junts?
- Quin/s idioma/es parleu a casa? Amb qui? És el mateix que feu servir a l'escola?
- Us assembleu als vostres pares/mares? Físicament o de caràcter? En què us agradaria assemblar-vos i en què no?
· A continuació, es proposarà als alumnes que escriguin un conte, en el que ells/elles seran protagonistes, explicant la seva història. Es pot donar el cas de que alguns pensin de seguida en moltes coses per explicar i que d'altres s'encallin o no sàpiguen com començar. El mestre/a ha de fer de guia en aquest moment i recordar-los que es poden ajudar de la informació que han expressat durant el torn d'intervencions, i que també poden preguntar als companys què els agradaria conèixer sobre ells mateixos. En última instància, el mestre/a pot continuar fent preguntes per tal de generar informació rellevant sobre la història familiar, que pugui ser utilitzada en el conte. (60min).
· Un cop hagin redactat un primer esborrany, per després escriure la història definitiva, la mestra recollirà els textos per corregir-los i indicarà als alumnes que per a la propera sessió hauran de portar algunes fotografies en les que hi apareguin amb la seva família, que podran ser del moment actual o de quan eren més petits. També explicarà que, el proper dia, els hi retornarà el conte corregit i podran passar-lo a net i enganxar-lo en una cartolina, juntament amb les fotografies que portin de casa, i decorar-lo. Aquesta cartolina els servirà per explicar el conte, un altre dia, a la resta de companys/es. Hi haurà de nou un torn de preguntes, per aclarir dubtes sobre l'activitat. (10min).

5.2 Segona sessió (1,5h)

· En aquesta segona sessió, tots els alumnes hauran portat (amb sort) fotografies en les que apareguin amb la seva família. Es retornarà el conte que varen escriure a la classe anterior corregit, per tal que puguin passar-lo a net. (45min).
· La resta de la sessió, es dedicarà a la decoració de la cartolina en la qual s'hi enganxarà el conte i també les fotografies. Es facilitaran materials com ara retoladors, pega, llapis de colors, etc.(45min).

5.3 Tercera sessió (1,5h)
· La tercera sessió estarà destinada a les exposicions orals, en les quals cada alumne llegirà el seu conte en veu alta a la resta de companys/es. Cada alumne disposarà d'uns 3 minuts. Finalment, les cartolines es penjaran a l'aula per tal que tots i totes puguin examinar-les amb deteniment i rellegir, quan vulguin, les històries dels altres nens i nenes. Alhora, podràn ensenyar-ho a les famílies durant la jornada de portes obertes.

6. CRITERIS D'AVALUACIÓ:

Del currículum:
· Escriure un text de creació pròpia, en aquest cas un conte, que respongui a una experiència personal, a mà, basant-se en un model observat.
· Haver mecanitzat que abans d'escriure s'ha de pensar i, un cop escrit, s'ha de revisar. 
· Mostrar coneixement de l'ortografia de base i de les normes ortogràfiques més bàsiques.
· Mostrar interès per a la bona presentació dels treballs.
· Fer una exposició oral d'un text de producció pròpia referit a una vivència o fet, adaptant el to de veu o el gest a la situació comunicativa, amb la utilització d'imatges.
· Mostrar interès per la lectura en general.
· Tenir una actitud crítica cap als estereotips racistes.

Propis
· Interès per conèixer la història personal dels altres companys (orígens, tipus de família, costums, activitats conjuntes que realitzen, etc.).
· Participació durant el torn d'intervencions, tant per a explicar la pròpia història personal com per a realitzar preguntes a la resta de companys/es.

1 comentari:

  1. Hola Natàlia, em sembla molt bona l'activitat que has proposat, ja que el conte tracta diversos temes com ara la família i les diferències que existeixen entre els diferents companys d'aula. Penso que està molt bé fomentar el debat a l'aula i saber què en pensen els alumnes respecte a la temàtica del llibre. Com també has dit, d'una pregunta se'n pot derivar un altre tema de conversa però el professor sempre actua com a guia i ha de reconduir l'activitat. M'agrada molt com ho has orientat per tractar els temes escollits.

    Susana García

    ResponElimina