divendres, 17 d’abril del 2015

La llegenda de Sant Jordi - Sandra Rodríguez Ors



La llegenda de Sant Jordi ens explica la història d'un drac que tenia atemorit el poble de Montblanc: destruïa tot el que veia i es menjava els aliments dels habitants. Quan tot el menjar es va exhaurir, el drac, molt empipat, va amenaçar la gent del poble dient-los que si no li oferien una donzella, l’endemà a trenc d’alba cremaria tot el poblat. El rei, desconsolat, va decidir fer un sorteig per escollir quina noia seria entregada amb tanta mala sort que va sortir el nom de la seva filla, la princesa. L’endemà la van dur davant el drac i just en el moment en què aquest anava a cruspir-se-la, va sortir del no-res un valent cavaller, Sant Jordi, que va matar el monstre i va salvar la vida de la princesa i de tot el poble. De la sang del drac en van néixer una rosa que Sant Jordi va recollir per regalar-li a la princesa. 
Context de l’activitat
Aquesta activitat està dissenyada per realitzar-la a l’hora de llengua catalana en el primer curs de cicle inicial. Es realitzarà dins l’aula i cada alumne haurà de tenir un exemplar del llibre. Seria convenient, donada la temàtica del conte, que es realitzés prèviament a la diada de Sant Jordi. Es necessitaran entre tres i quatre sessions (per donar una mica de marge). El producte final serà un poema que presentaran al certament literari de l’escola.
Objectius
  • Propis: 
    • Aprendre a no estigmatitzar l’error i a veure’l com quelcom que forma part de l’aprenentatge.
    • Afavorir la autonomia dels alumnes en el seu aprenentatge.
    • Aprendre les tradicions pròpies de la nostra cultura.
    • Donar estratègies per a la recerca d’informació a l’hora de resoldre dubtes.
    • Afavorir el treball en grup i les tasques cooperatives.
    •  Fer partícips els familiars de l’alumne en el desenvolupament del plaer per la lectura.
  • Del currículum:
    • Desenvolupar la competència en la llengua catalana com a vehicle de comunicació parlada o escrita, per a la construcció dels coneixements, per al desenvolupament personal i l’expressió, i per a la seva participació en les creacions culturals.
    • Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.
    • Comprendre discursos i explicacions orals que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.
    • Comprendre textos escrits que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.
    • Reflexionar sobre la llengua i les normes de l’ús lingüístic, a partir de situacions de comunicació reflexiva, per escriure i parlar de forma adequada, coherent i correcta, i per comprendre textos orals i escrits. 
    • Utilitzar la lectura com a font de plaer i enriquiment personal i apropar-se a obres de la tradició literària.
    • Comprendre textos literaris de gèneres diversos adequats quant a temàtica i complexitat i iniciar-se en els coneixements de les convencions específiques del llenguatge literari.
    •  Manifestar una actitud receptiva, interessada i de confiança en la pròpia capacitat d’aprenentatge i d’ús de les llengües
Continguts
  • Propis: 
    • Nou vocabulari poc freqüent en el llenguatge de l’alumne.
    • Diferents tipologies de discursos escrits: poemes, llegendes i contes.
    • Interès en la participació en el treball en grup.
    • Responsabilització individual a l’hora de realitzar tasques en grup.
    • Respecte cap a les opinions i la feina realitzada pels iguals.
    • Coneixement de les tradicions presents en la nostra cultura.
  • Del currículum:
       DIMENSIÓ COMUNICATIVA
       Parlar i conversar

    • Participació activa e interaccions amb el grup o mestra en qualsevol situació comunicativa a l’aula amb respecte per les normes que regeixen la interacció oral (torns de paraula, to de veu, ritme).
    • Interès per expressar-se oralment amb bona entonació i pronunciació.
      Escoltar i comprendre

    • Comprensió de tot tipus de missatges orals en diferents contextos i en qualsevol dels escenaris possibles: activitats d’aula, situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea en la vida quotidiana.
    • Comprensió de textos orals de diferents tipus, formats i mitjans, per obtenir informació i per aprendre.
    • Interès i respecte per les intervencions dels altres.  
        Llegir i comprendre

    • Comprensió de les informacions més habituals de classe.
    • Ús d’estratègies lectores adequades en la lectura individual silenciosa o en veu alta amb el professorat.
    • Interès pels textos escrits com a font d’informació i d’aprenentatge i com a mitjà de comunicació. 
    • Interès i curiositat per mirar o llegir contes.
    • Participació en activitats de lectura col·lectiva.
        Escriure

    • Composició de textos escrits que poden tenir el suport d’imatges realitzats en situacions d’experiències personals i en l’àmbit creatiu (contes, poemes, vivències).
    • Aplicació d’un procés reflexiu en l’escriptura de textos: pensar escriure i revisar.
    • Interès per la bona presentació dels textos escrits i per aplicar-hi els coneixements ortogràfics treballats a classe.
        DIMENSIÓ LITERÀRIA

    • Interès i participació en les activitats orientades al foment del gust per la lectura guiada: ús de l’audició.
    • Participació en activitats literàries de l’escola.
    • Comprensió a partir d’audicions i comentaris posteriors conjunts de literatura de tradició oral.
    • Lectura en veu alta tot fent atenció a la pronunciació, al to de veu, a l’entonació per a que tots ho entenguin i adequant l’entonació o e ritme a cada tipus de text.
    • Escriptura de textos de caràcter poètic.
    • Interès per l’elecció de temes i per la comunicació de preferències. 
Metodologia
Primera sessió
Abans de començar la lectura del llibre, la mestra els donarà uns minuts perquè es fixin en el títol i les imatges del conte. A partir d'aquí, la mestra preguntarà als nens i les nenes què saben (si és que en saben alguna cosa) sobre la llegenda de Sant Jordi. Un cop realitzada aquesta part introductòria s'iniciarà la lectura col·lectiva. Caldrà recordar als alumnes que hauran d’estar molt atents, ja que les activitats que es faran posteriorment estaran relacionades amb la història que s’expliqui.
Asseguts en rotllana, la mestra i els alumnes llegiran el conte en veu alta. Cada alumne s’encarregarà de llegir un fragment. Podem proposar als nens de fer veus depenent dels personatges que parlin per motivar-los en la lectura i fer-los conscients dels elements prosòdics del llenguatge. Mentre es realitza la lectura seria convenient que la mestra preguntés, tant a l’alumne que llegeix com a la resta, si comprenen tot el vocabulari que hi apareix. En cas de no ser així, caldria aturar-nos per buscar, entre tots, els significats de les paraules que es desconeguin utilitzant tota mena de recursos. A més a més, cal oferir un clima que permeti que l’alumne se senti còmode a l’hora de preguntar alguna cosa que no entengui o dubtes que li puguin sorgir sobre la pronunciació.
Una vegada acabada la lectura la mestra els farà veure que arran de la llegenda de Sant Jordi, cada 23 d’abril a Catalunya es regalen roses. Seguidament, mestra i alumnes parlaran sobre si han entès la lectura i sobre què tractava. Per incitar-los a parlar, la mestra pot partir de preguntes de comprensió lectora. 
Finalment, es demana als alumnes que per a la propera sessió expliquin el conte als pares o el llegeixin amb ells una altra vegada.
Segona sessió
A l'inici de la segona sessió la mestra preguntarà als alumnes què recorden de la lectura de la segona sessió i que teòricament han hagut de llegir novament amb els pares a casa, fent memòria dels conceptes més importants, del vocabulari més conflictiu i de la seqüència de les accions.
Aquesta pràctica suposarà un punt de partida per realitzar la següent part de l’activitat. En grups de 4, els i les alumnes hauran d’ordenar quatre vinyetes seguint l’argument de la història. A continuació hauran d’escriure una frase per a cada vinyeta que resumeixi el que hi succeeix. Quan tots els grups hagin acabat cada un escollirà un membre que haurà d’explicar de quina manera han organitzat les vinyetes i la frase que hi han escrit.

Juntament amb la mestra, després de l’exposició de cada grup, es parlarà sobre si aquell grup en concret ho ha fet bé o no i en aquest cas com ho podrien millorar. La mestra haurà de procurar que aquesta pràctica es realitzi des del respecte.
Aquesta activitat es pot allargar a la següent sessió si amb una no ha donat temps d’acabar-la.
Tercera sessió
Si l’activitat de la sessió anterior no es va poder acabar, podem utilitzar uns minuts d’aquesta per concloure-la.
L’activitat protagonista d’aquesta sessió serà la composició d’un poema, les característiques del qual s'hauran treballat en sessions anteriors. Es farà en grups de quatre i serà de temàtica lliure. Abans de començar la composició del poema la mestra recollirà els temes sobre els quals s’escriuran per controlar que tots els grups saben sobre què volen escriure. Per tal de motivar-los, es proposarà els alumnes de presentar les seves composicions al certamen literari que convoca l’escola amb motiu de la diada de Sant Jordi.
De la mateixa manera que amb la sessió anterior, es disposa d’una quarta sessió de marge per si l’activitat no s’acaba en aquesta sessió. 
Criteris d’avaluació

  • Propis:
    • Ser capaços de resumir de manera conjunta la lectura realitzada, a partir d’aportacions coherents.
    • Ordenar adequadament la seqüència argumental de la història.
    • Participació activa quan es fa treball en grup.
    • Compondre un poema d’acord amb les característiques que el defineixen.
    • Ser capaços de relacionar la lectura amb la diada de Sant Jordi.
    • Demanar ajuda a la mestra quan algun mot o alguna informació no es comprenen.
    • Conversar i debatre de manera respectuosa amb la resta de companys en les situacions de discussió.
  • Del currículum:
    • Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
    • Comprendre tot tipus de missatges orals que es produeixen en activitats d’aula i situacions d’aprenentatge.
    • Comprendre i extreure informacions rellevants de textos escrits.
    • Escriure textos de diferents tipologies.
    • Haver mecanitzat que abans d’escriure s’ha de pensar i, un cop escrit, s’ha de revisar. Aplicar-ho a tot tipus de textos.
    • Mostrar coneixement de l’ortografia de base i de les normes ortogràfiques més bàsiques en algunes o en la majoria de les produccions.
    • Interès a aplicar els coneixements apresos a la lectura i a l’escriptura i per a la bona presentació dels treballs.
    • Mostrar interès per la lectura en general i pels textos tradicionals i de literatura adequats a l’edat.
    • Escriure textos narratius de caràcter poètic (contes, poemes, endevinalles, refranys, rodolins) basant-se en models observats i analitzats.


4 comentaris:

  1. Hola Sandra,

    Em sembla genial la llegenda de Sant Jordi com a punt de partida de la teva activitat. Opino que és molt interessant l’organització i el contingut de cada una de les activitats. A més a més, considero molt motivant pels alumnes que concloguin l’activitat amb un poema i el posterior certamen.

    Com molt bé has explicat, la temàtica del poema la treballarien en les sessions anteriors, però en la meva opinió, podries incloure una sessió per treballar el poema d’una manera més concreta, per exemple, amb la lectura d'un relacionat amb la llegenda de Sant Jordi i, després, fer un petit anàlisi d’aquest per donar un noció i un referent pel poema que posteriorment hauran de crear.

    Amb tot això, només dir que m’ha encantat la temàtica i el contingut de la teva activitat, i que això només és un suggeriment, que segons la meva humil opinió podria millorar-la.

    Moltes gràcies,

    Dídac Navarro Fernández.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Dídac.

      Gràcies pel teu comentari. En relació a la teva aportació trobo que tens raó quan dius que podria haver dedicat uns minuts d'alguna sessió a recordar el que s'hagi treball sobre els poemes. Ho vaig pensar, però trobava que seria carregar les sessions amb massa activitats i explicacions. Per això menciono que aquesta feina ja sha fet en altres sessions.

      Tot i aixó, trobo la teva proposta molt interessant.

      Moltes gràcies.
      Sandra Rodríguez Ors.

      Elimina
  2. Hola Gemma,

    Gràcies pel teu comentari.

    Sandra Rodríguez Ors.

    ResponElimina
  3. El fet que afegeixis que un dels teus objectius és entendre l´error com una part de l´aprenentatge m´ha agradat molt. De vegades sembla, fins i tot a la societat, que no podem fallar. El nivell d´autoexigència, el nivell d´exigència per part de l´escola i/o de la família és de vegades excessiu. No tots els nens aprenen al mateix ritme i n´hi ha fins i tot que no es permeten cometre errades. Traslladar aquest principi als alumnes, no perquè no s´hi esforcin, sinó perquè siguin coscients que l´aprenentatge requereix temps i esforç és quelcom que no hauríem d´oblidar i recordar-ho sovint a les classes.

    ResponElimina