dijous, 16 d’abril del 2015

"SUSANA" de Rubén González Sánchez

ARGUMENT

“Susana” és la historia (dels autors Marie-Ange Guillaume i François Roca) que narra les aventures d’una nena que decideix anar a la fi del món. Després de fer tots els preparatius i d’acomiadar-se del seu gos, es posa en camí i s’enlaira amb el seu avió per conèixer el món sencer. Descobreix una ciutat, el mar, una petita illa grega i dos gats que viuen allà, un camp amb flors especials, el Pol Sud, la selva i la sabana (amb tots els animals i llocs singulars com el Kilimanjaro)... Però arriba un dia que Susana es troba cansada de viatjar i troba molt a faltar al seu gos Hélice. Llavors, decideix tornar a casa on el seu gos, fidel a la seva ama, l’espera amb moltes ganes de tornar a veure-la i que tot torni a la normalitat.


ACTIVITAT

Una vegada hem llegit el conte entre tots, farem petits grups (de 4 o 5 persones) i aquests hauran de respondre una sèrie de preguntes que els hi donarà el professor. A continuació, hauran d’elaborar les respostes en grup mitjançant el diàleg col·laboratiu per després compartir-les amb tota la classe i junts elaborar un resposta més completa. Els rols dels components dels petits grups (qui escriu les respostes al paper, qui parlarà després davant de tota la classe per donar les respostes que han escrit...) els decidiran ells en consens segons les habilitats de cada un d’ells. Les preguntes seran les següents:
1.       En quin mitjà de transport volia viatjar la Susana? Coneixes algunes parts d’aquest mitjà de transport?
2.       Quina roba creieu que va ficar la Susana a la seva maleta? Penseu en els llocs pels quals ha viatjat, si fa fred o calor, si pot ploure, nevar...
3.       A on va viatjar la Susana?
4.       Com és el Pol Sud? Qui viu allà (persones i animals)?
5.       Quins animals veu la Susana a la selva? I a la sabana? I al mar?

CONTEXT

Durant el mes de Març hem treballat les estacions de l’any (amb l’arribada de la primavera) i els diferents tipus de roba que ens posem segons l’estació a la que ens trobem, quin tipus de clima hi ha segons l’estació de l’any (fred, calor, plou molt o poc, pot nevar o no...) i els animals que habiten a un lloc o a un altre segons si necessiten el fred o la calor. A més, hem treballat amb el suport d’imatges per afavorir la relació de significats i coneixements. Amb aquesta activitat farem un breu repàs de manera conjunta del que hem après.

OBJECTIUS

1.       Propis:
·         Desenvolupar el vocabulari treballat.
·         Identificar i classificar les peces de roba.
·         Conèixer els canvis atmosfèrics segons les estacions de l’any.
·         Relacionar animals amb el seu entorn.

2.       Currículum:
·         Desenvolupar la competència comunicativa oral i escrita en totes les
llengües de l’escola per comunicar-se amb els altres, per aprendre, per
expressar les opinions i concepcions personals, apropiar-se i transmetre les
riqueses culturals i satisfer les necessitats individuals i socials.
·         Desenvolupar la competència en la llengua catalana com a vehicle de
comunicació parlada o escrita, per a la construcció dels coneixements, per
al desenvolupament personal i l’expressió, i per a la seva participació en les
creacions culturals.
·         Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents
contextos i situacions comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i
de col·laboració.
·         Manifestar una actitud receptiva, interessada i de confiança en la pròpia
capacitat d’aprenentatge i d’ús de les llengües.

CONTINGUTS

1.       Propis:
·         Les peces de roba.
·         Els animals i els seus habitatges.
·         El temps atmosfèric: les estacions de l’any.
·         La comprensió lectora.
·         La capacitat de la lectoescriptura.

2.       Currículum:
Ø  Dimensió comunicativa:
·         Participació activa en interaccions amb el grup o mestre en qualsevol
situació comunicativa de l’aula, tant les referides a gestió, organització, discussió dels problemes que sorgeixen en el dia a dia, explicació de vivències personals, com les derivades de situacions d’ensenyament-aprenentatge, amb respecte per les normes que regeixen la interacció oral (torns de paraula, to de veu, ritme).
·         Producció de textos orals memoritzats (cançons, poemes, dramatitzacions) i de producció pròpia (exposicions, explicacions) adaptant l’entonació, el to de veu o el gest a la situació comunicativa i amb la utilització de la comunicació audiovisual sempre que l’activitat ho requereixi.
·         Interès per expressar-se oralment amb bona entonació i pronunciació.
·         Comprensió de tot tipus de missatges orals en diferents contextos i en qualsevol dels escenaris possibles: activitats d’aula, situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea i en la vida quotidiana.
·         Comprensió de textos orals de diferents tipus, formats i mitjans, per obtenir informació i per aprendre.
·         Interès i respecte per les intervencions dels altres.
·         Comprensió de les informacions més habituals de classe, de la vida quotidiana i dels textos vinculats a continguts curriculars en qualsevol dels formats possibles i de forma conjunta a partir del text, imatges o esquemes.
·         Utilització d’estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, identificació de mots, inferències, relació entre fragments, capacitat d’autocorrecció a partir del sentit global, identificació dels signes de tot tipus que formen part del text).
·         Ús d’estratègies lectores adequades en la lectura individual silenciosa o en veu alta amb el professorat.
·         Interès i curiositat per mirar o llegir contes o llibres de coneixements, però també per llegir un rètol, un títol d’un llibre, una notícia d’Internet o qualsevol altre text.
·         Participació en activitats de lectura col·lectiva.

Ø  Dimensió literària:
·         Interès i participació activa en les activitats orientades al foment del gust per la lectura: lectura guiada; ús de l’audició, lectura i memorització de textos, poemes, cançons, refranys, dites; ús de la biblioteca d’aula i d’escola i revistes escolars; ús de gravacions i de mitjans audiovisuals, dramatitzacions, entre altres.
·         Participació en activitats literàries de l’escola i de l’entorn proper.
·         Comprensió dels elements fonamentals d’un relat audiovisual (personatges, espais, accions).
·         Comprensió i aprofundiment en el sentit del text, a partir de lectures conjuntes guiades, pràctica d’algunes estratègies lectores i interpretació del llenguatge literari: derivació, composició, sentit figurat, interpretació de locucions, frases fetes o refranys; i descobriment del ritme i la rima, si es tracta de poesia o cançó.
·         Ús d’estratègies lectores apreses en altres situacions, en la lectura individual silenciosa o en veu alta: fer atenció al títol i a les imatges, anticipació, deducció del significat d’un mot, relació amb els seus coneixements, entre altres.
·         Lectura en veu alta tot fent atenció a la pronunciació, al to de veu, a l’entonació perquè tots ho entenguin, i adequant l’entonació i el ritme a cada tipus de text.

METODOLOGIA

Partirem dels coneixements que hem anat treballant a classe prèviament a l’activitat i treballarem de manera dinàmica, activa, sistemàtica i ajustant el nivell d’ajuda a l’alumnat. D’aquesta manera fomentem el treball amb les competències bàsiques d’aprendre a aprendre i l’autonomia i iniciativa personal i grupal quan elaborem la resposta comuna entre tots. En quant a la temporalització, l’activitat es dura a terme durant una única sessió on recordarem els coneixements treballats amb anterioritat, farem la lectura en veu alta de forma grupal i realitzarem la fitxa de comprensió lectora en petit grup per després elaborar una resposta entre totes les aportacions dels petits grups.

CRITERIS D’AVALUACIÓ

1.       Propis:
·         Conèixer el vocabulari relacionat amb el conte.
·         Identificar i classificar les peces de roba segons l’estació de l’any.
·         Conèixer les estacions de l’any i els seus canvis climatològics.
·         Classificar els animals segons el seu entorn.
·         Respectar els companys del grup, a la resta de grups i al professor.
·         Mostrar interès per la lectura.

2.       Currículum:
·         Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
·         Comprendre tot tipus de missatges orals que es produeixen en activitats d'aula, situacions d'aprenentatge i vida quotidiana.
·         Realitzar exposicions orals de textos memoritzats o de producció pròpia referits a coneixements, vivències o fets, adaptant el to de veu o el gest a la situació comunicativa, i amb utilització d'imatges o audiovisuals, si la situació ho requereix.

·         Mostrar interès per la lectura en general i pels textos tradicionals i de literatura adequats a l'edat.

3 comentaris:

  1. Hola Rubén

    Por un lado, pienso que tu actividad está muy bien porque fomentas la expresión oral mediante el diálogo por parte de todos y eso es algo muy importante. Con ello, los alumnos pondrán todas las ideas encima de la mesa e irán decidiendo qué elegir y qué no.
    Por otro lado, opino que podrías mejorarla cuando hablas de los roles. Es importante que cada uno tenga un rol pero, para que todos hablen, el rol de "qui parlarà després davant de tota la classe per donar les respostes que han escrit" tendrían que ir turnándolo para que, de esta manera, todos hablen en publico y trabajen mejor su expresión oral.

    Nada más que decir, nos vemos luego!

    Daniel Matallín Baena

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Dani,

      Gracias por tu aportación. La verdad es que mientras escribía la actividad pensé en esa opción de que los roles fueran rotando entre los miembros del grupo. También se podría realizar de esa manera. Estoy totalmente de acuerdo.

      Elimina
    2. Hola Dani,

      Gracias por tu aportación. La verdad es que mientras escribía la actividad pensé en esa opción de que los roles fueran rotando entre los miembros del grupo. También se podría realizar de esa manera. Estoy totalmente de acuerdo.

      Elimina