ARGUMENT
“Susana” és la
historia (dels autors Marie-Ange Guillaume i François Roca) que narra les
aventures d’una nena que decideix anar a la fi del món. Després de fer tots els
preparatius i d’acomiadar-se del seu gos, es posa en camí i s’enlaira amb el seu
avió per conèixer el món sencer. Descobreix una ciutat, el mar, una petita illa
grega i dos gats que viuen allà, un camp amb flors especials, el Pol Sud, la
selva i la sabana (amb tots els animals i llocs singulars com el
Kilimanjaro)... Però arriba un dia que Susana es troba cansada de viatjar i
troba molt a faltar al seu gos Hélice. Llavors, decideix tornar a casa on el
seu gos, fidel a la seva ama, l’espera amb moltes ganes de tornar a veure-la i
que tot torni a la normalitat.
ACTIVITAT
Una vegada hem
llegit el conte entre tots, farem petits grups (de 4 o 5 persones) i aquests hauran
de respondre una sèrie de preguntes que els hi donarà el professor. A
continuació, hauran d’elaborar les respostes en grup mitjançant el diàleg
col·laboratiu per després compartir-les amb tota la classe i junts elaborar un
resposta més completa. Els rols dels components dels petits grups (qui escriu
les respostes al paper, qui parlarà després davant de tota la classe per donar les
respostes que han escrit...) els decidiran ells en consens segons les
habilitats de cada un d’ells. Les preguntes seran les següents:
1.
En
quin mitjà de transport volia viatjar la Susana? Coneixes algunes parts d’aquest
mitjà de transport?
2.
Quina
roba creieu que va ficar la Susana a la seva maleta? Penseu en els llocs pels
quals ha viatjat, si fa fred o calor, si pot ploure, nevar...
3.
A on
va viatjar la Susana?
4.
Com
és el Pol Sud? Qui viu allà (persones i animals)?
5.
Quins
animals veu la Susana a la selva? I a la sabana? I al mar?
CONTEXT
Durant el mes de
Març hem treballat les estacions de l’any (amb l’arribada de la primavera) i
els diferents tipus de roba que ens posem segons l’estació a la que ens trobem,
quin tipus de clima hi ha segons l’estació de l’any (fred, calor, plou molt o
poc, pot nevar o no...) i els animals que habiten a un lloc o a un altre segons
si necessiten el fred o la calor. A més, hem treballat amb el suport d’imatges
per afavorir la relació de significats i coneixements. Amb aquesta activitat
farem un breu repàs de manera conjunta del que hem après.
OBJECTIUS
1.
Propis:
·
Desenvolupar
el vocabulari treballat.
·
Identificar
i classificar les peces de roba.
·
Conèixer
els canvis atmosfèrics segons les estacions de l’any.
·
Relacionar
animals amb el seu entorn.
2.
Currículum:
·
Desenvolupar
la competència comunicativa oral i escrita en totes les
llengües de l’escola per
comunicar-se amb els altres, per aprendre, per
expressar les opinions i
concepcions personals, apropiar-se i transmetre les
riqueses culturals i satisfer
les necessitats individuals i socials.
·
Desenvolupar
la competència en la llengua catalana com a vehicle de
comunicació parlada o escrita,
per a la construcció dels coneixements, per
al desenvolupament personal i
l’expressió, i per a la seva participació en les
creacions culturals.
·
Expressar-se
oralment, adequant les formes i el contingut als diferents
contextos i situacions
comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i
de col·laboració.
·
Manifestar
una actitud receptiva, interessada i de confiança en la pròpia
capacitat d’aprenentatge i d’ús de les
llengües.
CONTINGUTS
1.
Propis:
·
Les
peces de roba.
·
Els animals
i els seus habitatges.
·
El
temps atmosfèric: les estacions de l’any.
·
La
comprensió lectora.
·
La
capacitat de la lectoescriptura.
2.
Currículum:
Ø Dimensió comunicativa:
·
Participació
activa en interaccions amb el grup o mestre en qualsevol
situació comunicativa de
l’aula, tant les referides a gestió, organització, discussió dels problemes que
sorgeixen en el dia a dia, explicació de vivències personals, com les derivades
de situacions d’ensenyament-aprenentatge, amb respecte per les normes que
regeixen la interacció oral (torns de paraula, to de veu, ritme).
·
Producció
de textos orals memoritzats (cançons, poemes, dramatitzacions) i de producció
pròpia (exposicions, explicacions) adaptant l’entonació, el to de veu o el gest
a la situació comunicativa i amb la utilització de la comunicació audiovisual
sempre que l’activitat ho requereixi.
·
Interès
per expressar-se oralment amb bona entonació i pronunciació.
·
Comprensió
de tot tipus de missatges orals en diferents contextos i en qualsevol dels
escenaris possibles: activitats d’aula, situacions d’aprenentatge en qualsevol
àrea i en la vida quotidiana.
·
Comprensió
de textos orals de diferents tipus, formats i mitjans, per obtenir informació i
per aprendre.
·
Interès
i respecte per les intervencions dels altres.
·
Comprensió
de les informacions més habituals de classe, de la vida quotidiana i dels
textos vinculats a continguts curriculars en qualsevol dels formats possibles i
de forma conjunta a partir del text, imatges o esquemes.
·
Utilització
d’estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora abans, durant i
després de la lectura (planificació, anticipació, identificació de mots,
inferències, relació entre fragments, capacitat d’autocorrecció a partir del
sentit global, identificació dels signes de tot tipus que formen part del
text).
·
Ús
d’estratègies lectores adequades en la lectura individual silenciosa o en veu
alta amb el professorat.
·
Interès
i curiositat per mirar o llegir contes o llibres de coneixements, però també
per llegir un rètol, un títol d’un llibre, una notícia d’Internet o qualsevol altre
text.
·
Participació
en activitats de lectura col·lectiva.
Ø Dimensió literària:
·
Interès
i participació activa en les activitats orientades al foment del gust per la
lectura: lectura guiada; ús de l’audició, lectura i memorització de textos, poemes,
cançons, refranys, dites; ús de la biblioteca d’aula i d’escola i revistes
escolars; ús de gravacions i de mitjans audiovisuals, dramatitzacions, entre
altres.
·
Participació
en activitats literàries de l’escola i de l’entorn proper.
·
Comprensió
dels elements fonamentals d’un relat audiovisual (personatges, espais,
accions).
·
Comprensió
i aprofundiment en el sentit del text, a partir de lectures conjuntes guiades,
pràctica d’algunes estratègies lectores i interpretació del llenguatge
literari: derivació, composició, sentit figurat, interpretació de locucions,
frases fetes o refranys; i descobriment del ritme i la rima, si es tracta de
poesia o cançó.
·
Ús
d’estratègies lectores apreses en altres situacions, en la lectura individual
silenciosa o en veu alta: fer atenció al títol i a les imatges, anticipació,
deducció del significat d’un mot, relació amb els seus coneixements, entre
altres.
·
Lectura
en veu alta tot fent atenció a la pronunciació, al to de veu, a l’entonació
perquè tots ho entenguin, i adequant l’entonació i el ritme a cada tipus de
text.
METODOLOGIA
Partirem dels
coneixements que hem anat treballant a classe prèviament a l’activitat i
treballarem de manera dinàmica, activa, sistemàtica i ajustant el nivell d’ajuda
a l’alumnat. D’aquesta manera fomentem el treball amb les competències bàsiques
d’aprendre a aprendre i l’autonomia i iniciativa personal i grupal quan
elaborem la resposta comuna entre tots. En quant a la temporalització, l’activitat
es dura a terme durant una única sessió on recordarem els coneixements
treballats amb anterioritat, farem la lectura en veu alta de forma grupal i
realitzarem la fitxa de comprensió lectora en petit grup per després elaborar
una resposta entre totes les aportacions dels petits grups.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
1.
Propis:
·
Conèixer
el vocabulari relacionat amb el conte.
·
Identificar
i classificar les peces de roba segons l’estació de l’any.
·
Conèixer
les estacions de l’any i els seus canvis climatològics.
·
Classificar
els animals segons el seu entorn.
·
Respectar
els companys del grup, a la resta de grups i al professor.
·
Mostrar
interès per la lectura.
2.
Currículum:
·
Participar
de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context
escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i
respecte quan parlen els altres.
·
Comprendre
tot tipus de missatges orals que es produeixen en activitats d'aula, situacions
d'aprenentatge i vida quotidiana.
·
Realitzar
exposicions orals de textos memoritzats o de producció pròpia referits a
coneixements, vivències o fets, adaptant el to de veu o el gest a la situació
comunicativa, i amb utilització d'imatges o audiovisuals, si la situació ho
requereix.
·
Mostrar
interès per la lectura en general i pels textos tradicionals i de literatura
adequats a l'edat.
Hola Rubén
ResponEliminaPor un lado, pienso que tu actividad está muy bien porque fomentas la expresión oral mediante el diálogo por parte de todos y eso es algo muy importante. Con ello, los alumnos pondrán todas las ideas encima de la mesa e irán decidiendo qué elegir y qué no.
Por otro lado, opino que podrías mejorarla cuando hablas de los roles. Es importante que cada uno tenga un rol pero, para que todos hablen, el rol de "qui parlarà després davant de tota la classe per donar les respostes que han escrit" tendrían que ir turnándolo para que, de esta manera, todos hablen en publico y trabajen mejor su expresión oral.
Nada más que decir, nos vemos luego!
Daniel Matallín Baena
Hola Dani,
EliminaGracias por tu aportación. La verdad es que mientras escribía la actividad pensé en esa opción de que los roles fueran rotando entre los miembros del grupo. También se podría realizar de esa manera. Estoy totalmente de acuerdo.
Hola Dani,
EliminaGracias por tu aportación. La verdad es que mientras escribía la actividad pensé en esa opción de que los roles fueran rotando entre los miembros del grupo. También se podría realizar de esa manera. Estoy totalmente de acuerdo.